Managerii unităților școlare din Dolj au început inventarierea spațiilor și creionarea unor circuite necesare pentru revenirea în bănci a elevilor care vor susține examenele naționale. Noile precizări ale Ministerului Educației care ar impune un maximum de zece elevi în clase solicită managerilor găsirea unor spații suplimentare. Directorii școlilor din Dolj spun că, pentru examenele naționale, ar fi necesar ca fiecare unitate școlară să fie centru pentru a putea pune în practică cerințele. În noile condiții, sunt și directori care cer reducerea numărului de supraveghetori și, în unele cazuri, păstrarea distanței de 1,5 -2 metri între elevi, în locul impunerii unui maxim de persoane într-un spațiu.
Elevii care susțin în acest an evaluarea națională sau bacalaureatul ar trebui să revină în unitățile școlare pentru pregătirea suplimentară în perioada 2-12 iunie. Unii dintre manageri spun că această pregătire va fi benefică, pentru că le va accelera ritmul de lucru pentru examene.
„Este necesară revenirea în unitatea de învățământ a elevilor pentru pregătirea suplimentară pentru că își reintră în ritm. Vom face grupe de câte zece elevi și orar pentru fiecare clasă. Pregătirea de la clasă este mult mai bună. Pe on-line nu poți interacționa și coresponda cu toți elevii ca atunci când ești în sala de curs“, a spus Liviu Cotfasă, directorul Colegiului Național „Elena Cuza“ din Craiova.
Ar trebui să se păstreze limita de distanță și nu de persoane
Pentru examene, pregătirea unităților școlare va implica însă mai mult efort. În unele situații, managerii spun că ar fi bine să se păstreze limita de spațiu, în locul unui maximum de persoane.
„Pentru bacalaureat avem 280 de elevi, ceea ce ar însemna să avem 30 de săli dacă se va impune să avem zece elevi în fiecare sală. Unitatea noastră școlară are și săli foarte mari, unde pot intra mai mulți elevi, dacă s-ar impune respectarea distanței de 1,5 -2 metri, în locul unui maximum de persoane. Cred că păstrarea unei distanțe ar fi o măsură mai bună pentru a nu pregăti foarte multe încăperi, pentru că, pe lângă spații, vom avea nevoie și de mai mulți profesori la supraveghere. În cazul nostru ar fi nevoie de 60 de cadre didactice. Întrebarea este dacă vor veni în condiții de pandemie.
Ce facem dacă vor intra în concedii medicale? Sau dacă se va reduce numărul de elevi într-o sală ar trebui să se reducă și numărul supraveghetorilor la jumătate“, a mai spus directrorul Colegiului Național „Elena Cuza“ din Craiova.
Fiecare unitate școlară să fie centru de examen
Și la Colegiul Național „Frații Buzești“ din Craiova, managerul creionează proceduri pentru revenirea elevilor la școală. Pregătirea examenelor naționale pune probleme de spațiu și la această unitate. Cei mai mulți elevi ar fi la bacalaureat. Pentru a reduce aglomerația, managerul colegiului spune că ideal ar fi, ca în acest an, fiecare unitate de învățământ să fie centru de examen.
„Pentru examene facem inventarul spațiilor disponibile, stabilim circuitele. Elevii au făcut opțiunile pentru probele la alegere înainte de a se suspenda cursurile și operăm doar modificări dacă vor exista opțiuni pentru a schimba proba. În privința spațiului, pot spune că putem respecta cerințele Ministerului Educației dacă fiecare școală va fi centru de examen, fără a mai aronda elevi de la alte unități de învățământ.
De exemplu, în sesiunile anterioare susțineau examen la Colegiul Național „Frații Buzești“ și elevi de la Liceul de Arte ”Marin Sorescu”. Și acolo sunt peste 100 de elevi care vin și care anul acesta ar însemna că se adaugă la cei 240 de absolvenți pe care îi avem noi. În acest an ar fi prea mulți elevi pentru un centru de examen în condiții de pandemie care impun și stabilirea unui număr maxim de elevi și circuite“, a spus Carmen Ștefănescu, managerul Colegiului Național „Frații Buzești“ Craiova.
Este greu, mai ales în privința circuitului pentru sala de depozitare
Altă unitate școlară cu mulți elevi este Școala gimnazială Filiași. Potrivit managerului, 140 de elevi vor susține în acest an evaluarea națională. Pentru examen, dacă se va impune ca în fiecare sală să fie maximum zece elevi, va avea nevoie de organizarea de noi spații.
„Avem 140 de elevi care trebuie să susțină evaluarea națională. În momentul acesta, avem 13 săli de clasă cu sisteme audio-video. Cu siguranță că, dacă va trebui să avem un număr mic de elevi în clasă, ar mai trebui să mai cumpărăm măcar un sistem de supraveghere. Mai așteptăm instrucțiuni scrise de la Ministerul Educației pentru a vedea exact cum trebuie procedat“, a spus managerul Alin Mondescu.
Până vor veni însă precizările, managerul lucrează la stabilirea unui circuit pentru examen. Una dintre problemele dificile în stabilirea acestui circuit este sala de depozitare.
„Procedura pentru examen va trebui însă să aibă în vedere circuitul și sala sau sălile de depozitare, pentru că elevii sunt obligați de metodologie să lase acolo lucrurile cu care nu au voie să intre în clase. Problema este cum facem să nu ajungă foarte mulți în sala de depozitare sau în sălile de depozitare, mai ales la finalul examenului“, a mai spus managerul școlii.
Altă problemă pe care o vede managerul este cea a profesorilor-supraveghetori.„Va mai fi o altă problemă și cu supraveghetorii pentru că numărul lor va trebui să fie dublu și se pune problema, cine va veni să se expună la examene în plină pabdemie? S-ar putea să fie cadre didactice care să refuze“, a mai spus Alin Mondescu, managerul Școlii gimnaziale din Filiași.
Mai multe spații impun mai multe sisteme de supraveghere
La Școala gimnazială „Mircea Eliade“ din Craiova, managerul spune că pregătirea pentru examene se desfășoară deocamdată intens în spațiul on-line.
„Noi le asigurăm pregătirea on-line pentru examene. În tot acest timp am lucrat intens cu ei și nu știu dacă va fi nevoie să vină la școală. Dar dacă sunt copii care își doresc acest lucru, totul este pregătit. Avem spațiu, covoare dezinfectante la toate intrările. Se face curățenie zilnic, pentru că am dezinfectat cu cei de la Salubritate și de atunci și îngrijitoarele au venit și au făcut curat zilnic să păstrăm totul”, a spus Ioana Genoveva, managerul Școlii Mircea Eliade Craiova.
În pivința examenului național, odată cu impunerea folosirii mai multor spații va fi nevoie însă și de asigurarea unor sisteme suplimentare de supraveghere.„Pentru evaluarea națională avem la dispoziție 12 săli, dintre care 9 au sistem de supraveghere integrat. Dacă va fi nevoie să folosim pe toate cele 12 săli sau mai multe, o să continuăm să improvizăm sisteme de supraveghere cu camere și laptopuri pe care se va înregistra totul“, a mai spus managerul Școlii „Mircea Eliade“ din Craiova.
Cine va asigura măștile elevilor?
Prezența elevilor în spații închise pune problema asigurării unor echipamente de protecție. Sunt unități școlare care au și elevi de gimnaziu, dar și de liceu. În prezent, unitățile școlare nu au stocuri de măști și nici nu se cunoaște cine va asigura aceste echipamente.
„Am făcut inventarul și toți elevii au posibilitatea să se logheze și să participe la lecțiile on-line pentru pregătirea examenelor. Pentru cele două săptămâni în care se vor face pregătiri la școală se va veni în două ture. Pentru examenele naționale trebuie să facem un circuit astfel încât pe fiecare culoar să fie o sală de depozitare. În ceea ce privește asigurarea măștilor nu avem deocamdată stocuri și nu știm cum vom proceda. Așteptăm să vedem dacă vor fi asigurate de Inspectoratul Școlar sau Guvernul ne va facilita cumva procurarea lor“, a spus Vasile Voinescu, managerul Colegiului Național Pedagogic „Ștefan Velovan“ Craiova.