Universitatea Bucureşti propune trei scenarii pentru derularea activităţii, în anul universitar viitor – cursuri faţă în faţă, o combinaţie între prezenţa fizică şi predare online sau doar predare online. Propunerile vor fi dezbătute de toate facultăţile pentru a se lua cele mai bune decizii pentru studenţi şi profesori.
”Dat fiind contextul actual pandemic şi în urma analizei formulelor utilizate până în prezent, dar şi a unor exemple de bune practici, Universitatea din Bucureşti propune comunităţii academice trei scenarii de lucru pentru desfăşurarea activităţilor în anul universitar 2020-2021. Propunerea a fost făcută în ultimul Consiliu de Administraţie, urmând ca decizia să fie luată după consultări cu reprezentanţii comunităţii academice”, a transmis Universitatea Bucureşti, printr-un comunicat de presă.
Scenariul 1 – activităţi academice derulate în sistem „faţă în faţă”
Acesta presupune: Dotarea sălilor cu mijloacele specifice de dezinfecţie / sterilizare; Introducerea unor secvenţe fizice de triaj sanitar pentru studenţi şi cadre didactice; Planificarea accesului în spaţiile de învăţământ pe formaţiuni de studii adecvate capacităţii sălilor şi susţinerea simultană a unor activităţi educaţionale în mai multe săli. Amenajarea spaţiilor educaţionale în conformitate cu standardele sanitare / de distanţare prevăzute în legislaţia conformă
Scenariul 2 – activităţi academice derulate în sistem „blended”
Acesta presupune:
Amenajarea spaţiilor educaţionale în conformitate cu standardele sanitare / de distanţare specifice;
Dotarea sălilor cu mijloacele specifice de dezinfecţie / sterilizare; Introducerea unor secvenţe fizice de triaj sanitar pentru studenţi şi cadre didactice; Implementarea unei perioade (1-2 săptămâni) de „inducţie” destinată studenţilor de anul I;
Adaptarea curriculară la derularea activităţilor educaţionale în sistem hibrid; Alternarea activităţilor educaţionale faţă-în-faţă şi online pe parcursul întregului semestru, în funcţie de specificul fiecărei activităţi şi de resursele disponibile, prin împărţirea pe tipuri de activităţi; Alternarea activităţilor educaţionale faţă-în-faţă şi online pe parcursul întregului semestru, în funcţie de specificul fiecărei activităţi şi de resursele disponibile, prin împărţirea pe perioade de timp (de exemplu: o parte din semestru, activităţile educaţionale se susţin online, iar cealaltă parte se susţin faţă-în-faţă);
Alternarea activităţilor educaţionale faţă-în-faţă şi online pe parcursul întregului semestru, în funcţie de specificul fiecărei activităţi şi de resursele disponibile, prin împărţirea pe sub-formaţiuni de studii (de exemplu: într-o perioadă de timp, o parte dintre studenţi desfăşoară activităţi faţă-în-faţă, iar cealaltă desfăşoară activităţi online, urmând să se facă rocada);
Dotarea spaţiilor educaţionale (a sălilor de curs şi a celor de seminar) cu mijloace multimedia, pentru a putea stabili conexiunea sincron cu studenţii conectaţi online; Pregătirea şi administrarea resurselor tehnologice de susţinere a activităţilor online.
Scenariul 3 – activităţi academice în sistem online
Acesta presupune:
Adaptarea curriculară la modalităţile de desfăşurare a activităţilor online; Pregătirea şi administrarea resurselor tehnologice de susţinere a activităţilor online;
Pregătirea cadrelor didactice pentru susţinerea activităţilor online; Sprijinirea studenţilor provenind din grupuri vulnerabile pentru participarea la activităţile online.
Universitatea precizează că scenariile au în vedere adaptarea curriculară, utilizarea unei platforme unice de e-learning în fiecare facultate, pregătirea spaţiilor de învăţământ pentru desfăşurarea activităţilor în sistem faţă-în-faţă sau mixt şi asigurarea echităţii şi a accesului egal la serviciile educaţionale.
”În luarea deciziei cu privire la scenariile adoptate, se vor lua în calcul următoarele criterii: – Riscul de apariţie şi de răspândire a infectării în fiecare clădire a UB/ facultate; – Riscul calculat pentru profesori/studenţi: persoanele aflate în grupuri vulnerabile, cu risc major vor putea alege să rămână în sistem online şi în cazul scenariului hibrid; – Măsuri stricte de distanţare în sălile de curs, calculându-se procentul de studenţi care pot veni la curs/seminar pentru fiecare activitate; – Asigurarea unor circuite unidirecţionale în spaţiile facultăţilor”, a mai transmis Universitatea.
Scenariile şi măsurile vor fi dezbătute în consiliile facultăţilor, urmând ca, la nivelul Universităţii din Bucureşti, să se decidă asupra celor mai bune variante şi asupra contextelor în care se va face tranziţia de la un scenariu sau altul, în funcţie de evoluţia situaţiei.