0.3 C
Craiova
luni, 23 decembrie, 2024
Știri de ultima orăEducatieAsociația Școlilor Particulare cere în instanță redeschiderea tuturor unităților de învățământ, de stat sau private

Asociația Școlilor Particulare cere în instanță redeschiderea tuturor unităților de învățământ, de stat sau private

Redeschiderea școlilor și grădinițelor, ale căror cursuri au fost suspendate de Comitetele județene pentru situații de urgență, este solicitată în instanţă de Asociația Școlilor Particulare (ASP). Organizația anunță, într-un comunicat remis edupedu.ro, că cere „anularea prevederilor hotărârilor emise de comitetele județene pentru situații de urgență prin care se suspendă cursurile în unitățile de învățământ”.

Solicitarea se referă la toate grădinițele și școlile, indiferent că sunt de stat sau private. Decizia a fost luată în adunare generală a ASP. La aceasta au participat reprezentanții a peste 250 de unități școlare particulare din toată țara, precizează organizația.

„Plângerea prealabilă o să fie depusă vineri, 30 octombrie 2020, în Cluj-Napoca și Brașov. Urmând ca la începutul săptămânii viitoare să fie depusă în toate județele și localitățile în care comitetele pentru situații de urgență au hotărât suspendarea cursurilor față în față din unitățile de învățământ de stat și particulare”, anunță ASP.

„Măsura închiderii tuturor unităţilor de învăţământ nu este prevăzută de lege“

Unul dintre motivele pentru care ASP cere anularea deciziilor Comitetelor Județene pentru Situații de Urgență are în vedere faptul că “măsura închiderii tuturor unităţilor de învăţământ nu este prevăzută de lege“. Constituția României prevede la art. 53 următoarele:

“(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale; a ordinii; a sănătăţii ori a moralei publice; a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o. De asemenea, trebuie să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii”.
ASP atrage atenția că nici Hotărârile de guvern şi nici ordinele de ministru nu pot fi considerate legi în sensul articolului din Constituție. “Legea nr. 55/2020 (singura lege organică invocată ca temei al hotărârii) prevede următoarele: Pe durata stării de alertă, activităţile didactice ce impun prezenţa fizică a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ se pot suspenda, la propunerea CA a unităţii de învăţământ preuniversitar”.

Care sunt motivele

Motivele pentru care Asociația Școlilor Particulare cere anularea deciziilor Comitetelor pentru Situații de Urgență care privesc unitățile de învățământ:

„Hotărârile comitetelor pentru situații de urgență sunt nelegale, lipsite de necesitate şi de proporţionalitate, discriminatorii şi nemotivate.

Având în vedere faptul că hotărârile restrâng dreptul la educație garantat de Constituție și de legislația internațională, acest drept nu poate fi restrâs decât cu respectarea prevederilor constituționale: să fie prevăzută de o lege (a); să fie necesară într-o societate democratică (b); să fie proporţională cu scopul vizat (c) şi să nu fie aplicată în mod discriminatoriu (d). Niciuna dintre aceste condiţii nu este îndeplinită.

Măsura închiderii tuturor unităţilor de învăţământ nu este prevăzută de lege

Măsura închiderii tuturor unităţilor de învăţământ nu este prevăzută de lege. Prevederile constituţionale ale art. 53 sunt univoce: exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege. Hotărârile de guvern şi nici ordinele de ministru nu pot fi considerate legi în sensul art. 53 care să permită restrângerea drepturilor fundamentale. Art. 38 (1) Legea nr. 55/2020 (singura lege organică invocată ca temei al hotărârii) prevede următoarele – Pe durata stării de alertă, activităţile didactice ce impun prezenţa fizică a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ se pot suspenda, la propunerea consiliului de administraţie a unităţii de învăţământ preuniversitar.

Suspendarea cursurilor care implică prezenţa fizică a copiilor poate fi luată doar în mod individual

Suspendarea cursurilor care implică prezenţa fizică a copiilor poate fi luată doar în mod individual în raport de fiecare unitate de învăţământ la solicitarea formulată de consiliul de administraţie şi în condiţiile în care sunt îndeplinite condiţiile de îmbolnăvire în cazul efectivului uneia sau mai multor grupe sau clase.

Măsura închiderii unităților de învățământ nu este necesară într-o societate democratică

Măsura închiderii unităților de învățământ nu este necesară într-o societate democratică pentru protejarea sănătăţii publice.

S-a folosit strict criteriul tehnic, reprezentat de rata incidenţei cumulate cu îmbolnăviri Covid-19

S-a dispus luarea celei mai drastice măsuri posibile fără ca aceasta să fie fundamentată prin raportare la existenţa transmiterii comunitare şi numărul de focare existente în unităţile de învăţământ din localitate, dar şi a altor criterii de risc, astfel cum impune Ordinul comun. În schimb s-a folosit strict criteriul tehnic, reprezentat de rata incidenţei cumulate cu îmbolnăviri Covid-19, a cărui îndeplinire nu presupune luarea obligatorie a măsurii trecerii tuturor unităţilor de învăţământ în scenariul de funcţionare 3.

Decizia de a închide sau redeschide școlile ar trebui să fie ghidată de o abordare bazată pe riscuri

De altfel Organizația Mondială a Sănătății a constatat într-un Ghid din 14 septembrie 2020 că:

Din perspectiva sănătății publice, decizia de a închide sau redeschide școlile ar trebui să fie ghidată de o abordare bazată pe riscuri, luând în considerare epidemiologia COVID-19 la nivel local, capacitatea instituțiilor de învățământ de a-și adapta sistemul pentru a funcționa în condiții de siguranță; impactul închiderii școlilor asupra pierderilor educaționale, echității, sănătății generale și bunăstării copiilor; și gama de alte măsuri de sănătate publică implementate în afara școlii. Deciziile privind închiderea totală sau parțială sau redeschiderea ar trebui luate la un nivel administrativ local, pe baza nivelului local de transmitere a SARS-CoV-2 și a evaluării riscurilor locale, precum și în ce măsură redeschiderea setărilor educaționale ar putea crește transmiterea în comunitatea. Închiderea facilităților educaționale ar trebui luată în considerare numai atunci când nu există alte alternative.

Pe baza celor mai bune date disponibile, COVID-19 pare să aibă o povară directă limitată asupra sănătății copiilor, reprezentând aproximativ 8,5% din cazurile raportate la nivel global și foarte puține decese. În schimb, închiderea școlilor are un impact negativ clar asupra sănătății copiilor, educației și dezvoltării, venitului familiei și economiei generale. Guvernele naționale și locale ar trebui să ia în considerare prioritizarea continuității educației. Acest lucru ar trebuie făcut prin investiții în măsuri cuprinzătoare, multistratificate pentru a preveni introducerea și răspândirea în continuare a SARS-CoV-2 în medii educaționale, limitând totodată transmiterea în comunitatea mai largă.

Emitentul actelor este cel care ar fi trebuit să justifice oportunitatea şi legalitatea acestei măsuri. De asemenea, ar fi trebuit să menționeze criteriile ce stau la baza examenului de proporționalitate în ingerința dreptului la educație al copiilor. “

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS