Situație dramatică în Dolj. Școala online este imposibilă pentru peste 8.300 de copii. Aceștia nu au dispozitive și nici internet. Mai mult decât atât în unele cazuri nu au nici măcar curent electric. Datele au fost centralizate la nivelul ISJ Dolj dar și la nivel național după ce Ministerul Educației a trimis o circulară prin care a întrebat școlile ce platforme folosesc, câți nu au dispozitive și internet sau nu au curent electric.
Școala online pe platforme este greu de pus în practică în cazul a mii de elevi din județul Dolj. Cei mai mulți copii care nu au acces la școala online nu dețin dispozitive sau dacă au dispozitive nu au internet. În comunitățile cu mulți rromi, în unele situații casele nu au nici măcar curent electric.
”La nivelul județului Dolj, aproximativ 9% dintre elevi și preșcolari nu au internet. Asta înseamnă aproape 8.200 de elevi și preșcolari care nu au internet. Alți 196 elevi și preșcolari nu au nici curent electric. Astfel de situații sunt în localoități precum Ocolna, Amărăștii de Jos, Piscu Sadovei. Datele sunt obținute în urma centralizării informațiilor primite de la unitățile de învățământ”, a precizat inspectorul școlar Nicoleta Lițoiu, purtător de cuvânt în cadrul ISJ Dolj. Pentru aceste situații, ISJ Dolj a elaborat un plan strategic de intervenție.
Cazuri de elevi fără curent sunt și la liceu
Una dintre unitățile școlare în care sunt mulți elevi fără curent electric este Liceul Amărăștii de Jos. Unitatea de învățământ are 1.056 de elevi, conform datelor furnizate de managerul unității de învățământ. Peste 350 de elevi de la acest liceu, adică mai mult de un sfert din populația școlară din comună, nu au însă dispozitive pentru a lucra online. Sunt și mulți cppii, respectiv 126, care locuiesc în case fără curent electric Printre cei fără curent sunt și 35 de elevi care sunt la școala profesională sau liceu.
”Elevii fără curent electric sunt cei de la Ocolna. În această situație sunt 19 elevi de la învățământul tehnologic, 16 de la învățământul profesional, 23 de la gimnaziu, 48 de la învățământul primar și 36 de copii de la învățământul preșcolar. Și fără dispozitive sunt mulți copii, peste 350 ”, a precizat Ramona Marcu, directorul Liceului Amărăștii de Jos. Fără curent electric și fără dispozitive, copiii nu au cum să participe la școala online.
”Pentru elevii care nu au curent electric sau nu au dispozitive profesorii diriginți merg săptămânal în comunitate împreună cu mediatorul școlar pentru a le împărți fișe de lucru”, a mai spus managerul Ramona Marcu.
Sunt prezenți cei care rezolvă fișele
Managerul liceului din Amărăștii de Jos spune că elevii din comunitățile sărace freceventau școala atunci când cursurile se făceau față în față.
”Înainte ca școala să treacă online toți elevii veneau la școală. Nu erau probleme. Acum cei care rezolvă fișele sunt prezenți. În cazul în care nu le rezolvă sunt considerați absenți”, a mai spus directorul Liceului Amărăștii de Jos.
Mulți dintre cei care nu au dispozitive sau nu au curent electric au nevoie să fie prezenți pentru că de la școală primesc și burse.
”O parte dintre elevii de la învățământul primar și gimnazial beneficiau de burse sociale. Și la profesională sunt burse, iar la liceu este bursa socială Bani de liceu”, a mai spus directorul Ramona Marcu. Managerul mai spune că elevii din comunitățile sărace care au frecventat școala au reușit să se angajeze după absolvire. ”Unitatea școlară are toate nivelurile de învățământ. Sunt mulți elevi de la Ocolna care urmează școala profesională și unii chiar liceul. O parte dintre ei se și angajează. Chiar acum avem un proiect în derulare prin care 160 de elevi vor fi angajați la agenți economici”, a mai spus managerul Liceului Amărăștii de Jos din județul Dolj.