Mandatele directorilor și directorilor adjuncți de unități școlare din Dolj, care au ocupat funcțiile prin concurs național, se încheie pe 9 ianuarie. La nivelul județului în această situație sunt 135 de directori și 45 de directori adjuncți. Managerii în funcții au primit de ieri deciziile de încetare a contractelor de management educațional.Nu se organizează deocamdată concurs. Reprezentanții ISJ Dolj spun că funcțiile se vor ocupa conform legislației în vigoare.
Managerii cărora li se încheie contractul de management educațional în curând au ocupat funcțiile prin concurs național susținut în 2016. Pe parcursul mandatului de 4 ani au fost și manageri care și-au dat demisia. Au rămas astfel în funcții, din datele ISJ Dolj, 135 de directori și 45 de directori adjuncți cu concurs.
Odată cu încheierea mandatelor după concursul național, funcțiile de conducere se ocupă prin detașare în interesul învățământului, până la organizarea unui nou concurs național, dar nu mai târziu de sfârșitul anului școlar în curs sau dacă nu se dispune altfel.
Răspunsul ISJ Dolj
Reprezentanții ISJ Dolj spun că funcțiile de conducere vacante se vor ocupa conform legislației în vigoare și fac trimitere la articole din Legea Educației, la Metodologia de concurs pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din 2017 dar și la Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățămțânt Preuniversitar (ROFUIP) din 2020.
”În data de 9 ianuarie 2021, ca urmare a expirării mandatului, vor înceta contractele de management educațional pentru 135 directori și 45 directori adjuncti. În vederea organizării activității în unitatățile de învățământ, ocuparea funcțiilor vacante de directori și directori adjuncți se va face conform legislației în vigoare, respectiv art. 258 (7) din Legea educației naționale, art. 27(1) din OMEN nr. 3969/2017 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar și art. 20(10) din ROFUIP, aprobat prin OMEC 5447/2020”, a precizat inspectorul școlar Nicoleta Lițoiu, purtător de cuvânt în cadrul ISJ Dolj.
Care sunt variantele date de ISJ Dolj
Astfel, prima trimitere la lege pentru ocuparea funcțiilor de director și diector adjunct, respectiv articolul 258 alineatul 7 din Legea Educației prevede: ”În cazul vacantării funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar, conducerea interimară este asigurată, până la organizarea concursului, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar, de un cadru didactic titular, numit prin detaşare în interesul învăţământului, prin decizia inspectorului şcolar general, cu avizul consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar şi cu acordul scris al persoanelor solicitate”. Aceasta este o variantă.
Reprezentanții ISJ Dolj fac trimitere și la articolului 27 (1) din OMEN nr. 3969/2017 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar.
Acest articol prevede ” în funcţiile de director sau de director adjunct rămase vacante sau în cazul vacantării unor funcţii de director sau de director adjunct din unităţi de învăţământ de stat, conducerea interimară este asigurată, până la organizarea concursului, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar, de un cadru didactic titular, numit prin detaşare în interesul învăţământului sau prin delegarea atribuţiilor specifice funcţiei, în conformitate cu legislaţia în vigoare, prin decizia inspectorului şcolar general, cu avizul consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar şi cu acordul scris al persoanei solicitate”.
Numirea pe funcții prevăzută și în ROFUIP
Pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct este luat în calcul și Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversiutar (ROFUIP) care prevede că managerul este numit de inspectorul școlar general dar specifică faptul că numirea se face în baza avizului dat de CA-ul ISJ Dolj.
”În cazul vacantării funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ, conducerea interimară este asigurată, până la organizarea concursului, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar, de un cadru didactic titular, numit prin detaşare în interesul învăţământului, prin decizia inspectorului şcolar general, în baza avizului consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar şi cu acordul scris al persoanelor solicitate”, scrie la articolul 20 alineatul 10 din ROFUIP.
Unii dintre directori au semnat acordul, alții nu
Ieri au fost împărțite la ISJ Dolj și deciziile pentru încetarea mandatelor. O parte dintre manageri și-au dat acordul scris pentru a fi numiți în funcții. Cei care nu au semnat acordul au spus că nu au primit o asemenea invitație și li s-a spus că nu mai sunt agreați.
Prin urmare, din datele pe care le au managerii se așteaptă să fie schimbări la o parte dintre unitățile școlare din Craiova. Managerii de școli care se așteaptă să fie schimbați spun că măsura este discriminatorie. Unii dintre ei spun că nu a existat o selecție la fel cum a fost Olt, Gorj sau Vâlcea unde numirile s-au făcut după ce candidații au depus un CV și scrisoare de intenție. La Vâlcea au avut și interviuri.În Dolj, o astfel de selecție a fost aplicată înainte de începerea acestui an școlar pentru funcțiile care nu erau ocupate prin concurs.
Numirea noilor directori după încetarea mandatelor obținute prin concurs național a fost un subiect la care de la Ministerul Educației au fost transmise doar recomandări verbale.
Ministrul Educației a făcut precizări în sensul că aceștia să fie aleși de consiliile profesorale din unitățile de învățământ însă nu există deocamdată vreun act oficial în acest sens. Fiecare inspectorat școlar a adoptat propriile metode de numire. În Dolj, având în vedere că mandatele managerilor în funcție prin concurs se încheie pe 9 ianuarie, managerii interimari ar trebui, teoretic, să-și înceapă activitatea de luni, 11 ianuarie.