Aproape 100 de elevi au abandonat școala în ultimul an. În unitățile de învățământ din județul Gorj sunt peste 47.000 de elevi. Potrivit unui raport al Inspectoratului Școlar Județean(ISJ) Gorj, 93 elevi sunt în stuația de abandon școlar, din care 59 elevi de etnie rromă înregistrați la unităţile de învăţământ din afara municipiului Târgu Jiu.
Analiza datelor relevă faptul că cei 93 elevi care nu au reușit să termine studiile sunt: elevi de gimnaziu, 58; elevi din ciclul primar, 25; elevi din ciclul liceal, 3; elevi din învățământul profesional, 7. Conform ISJ Gorj, situaţia abandonului şcolar la nivelul judeţului pe niveluri de învăţământ, evidenţiază faptul că cei mai mulţi elevi care abandonează şcoala se regăsesc la nivelul învăţământului gimnazial.
În ceea ce priveşte cauzele abandonului şcolar rareori se poate vorbi de monocauzalitate. În realitate este vorba de o varietate de factori care interacţionează între ei, fiecare caz de abandon având o istorie personală.
Cauzele abandonului
În ierarhia cauzelor abandonului şcolar pe primul loc se situează o serie de cauze de natură socio – familială: plecarea părinţilor în străinătate, lipsa de implicare a familiei, căsătoria, familia dezorganizată. Copiii ai căror părinţi au plecat să lucreze în străinătate reprezintă o categorie extrem de vulnerabilă expusă riscului de abandon şcolar.
ISU Gorj a propus o serie de măsuri pentru reducerea abandonului școlar: „Colectarea lunară, până la data de 15 a fiecărei luni de la fiecare unitate şcolară a numărului de absenţe. Monitorizarea frecvenţei la ore a elevilor, a activităţilor de consiliere cu părinţii şi a măsurilor întreprinse la nivelul unităţilor de învăţământ în scopul prevenirii şi reducerii absenteismului şi abandonului şcolar, prin inspecţii tematice derulate de ISJ Gorj.
Analiza în şedinţele de lucru cu directorii unităţilor de învăţământ a problemei frecvenţei şcolare şi abandonului şcolar. Acţiuni la nivel de unitate şcolară:
Elaborarea unei proceduri de monitorizare a absenţelor la nivelul unităţii de învăţământ; Realizarea unei baze de date cu elevii care prezintă risc prin prisma fenomenului absenteismului şcolar/abandon şcolar; Aplicarea de chestionare în vederea stabilirii cauzelor abandonului şi absenteismului; Realizarea unor planuri de intervenţie personalizate prin cooperarea dirigintelui cu profesorii clasei, cu psihologul şcolii şi cu părinţii; Formarea unor echipe interinstituţionale din reprezentanţi ai I.S.J. Gorj, I.P.J. Gorj, I.J.J. Gorj, D.G.A.S.P.C., cu atribuţii în monitorizarea şi diminuarea absenteismului în mediul şcolar.”, conform ISJ Gorj.
Situația delincvenței juvenile
Totodată, la nivelul județului Gorj pe linia delincvenței juvenile în semestrul I 2021 au fost sesizate 33 de infracțiuni comise de minori, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2020 când au fost sesizate 27 de infracțiuni comise de minori. Din infracțiunile sesizate un număr de 4 au fost comise în incinta unităților de învățământ.
De asemenea, în semestrul I 2021 a fost dispusă măsura reținerii față de un număr de 5 minori. Au fost aplicate 20 sancțiuni contravenționale pentru încălcarea prevederilor legale unui număr de 20 minori. În semestrul I 2021 au fost sesizate un număr de 26 dispariții de la domiciliu a unor minori, față de 38 dispariții în aceeași perioadă a anului 2020.