Elevii din Dolj preferă învățământul teoretic. Anul acesta, oferta educațională pentru clasa a IX-a, în Dolj, este 50% învățământ teoretic și 50% învățământ tehnologic. În aceste condiții, la învățământul profesional și tehnic nu apar prea multe noutăți. Pentru admiterea din vară, noutatea este specializarea de electrician auto, la care s-a renunțat de ani buni, spune inspectorul școlar de discipline tehnice, Carmen Marcu. Vor fi numai 12 locuri, dar nu se știe dacă elevii le vor căuta.
Noua specializare care va fi inclusă anul acesta în învățământul tehnologic este cea de electrician auto. Acestei specializări îi va fi alocată doar o jumătate de clasă, respectiv 12 locuri. Specializarea va fi la Liceul Tehnologic ”George Bibescu”din Craiova. Potrivit inspectorului școlar de discipline tehnice, Carmen Marcu, din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Dolj, specializarea a mai existat cu mulți ani în urmă, dar a fost retrasă din oferta educațională.
”Singura specializare nouă pentru anul școlar următor este cea de electrician auto pentru școala profesională. Aceasta va fi la un singur liceu, respectiv la Liceul Tehnologic ”George Bibescu” din Craiova și este necesară firmelor, service-urilor și fabricilor din domeniu. Vor fi doar 12 locuri, adică o jumătate de clasă.
Liceul ”George Bibescu” a mai avut această specializare și are și dotările necesare. Aceasta a fost scoasă din oferta educațională în mandatul ministrului Andronescu și nu a mai fost reintrodusă ulterior. Industria auto are nevoie însă de electricieni auto, mai ales că piața auto produce tot mai mult automobile electrice. Vom vedea dacă va prinde în rândul copiilor”, a precizat inspectorul școlar Carmen Marcu.
În Dolj, teoreticul a câștigat teren
Învățământul profesional și tehnic are în continuare probleme cu atragerea elevilor. Învățământul profesional dual era o alternativă educațională care le oferea elevilor chiar și o bursă în plus. Cu toate acestea, în Dolj, pentru anul școlar următor vor fi mai puține clase.
”Prima problemă în atragerea elevilor la învățământul tehnologic este mentalitatea părinților care își doresc să își orienteze copiii spre învățământul teoretic, chiar dacă ei au alte abilități. Îi sprijină cumva și oferta educațională a liceelor. Pentru anul școlar următor, în Dolj vom avea 50% învățământ teoretic și 50% învățământ tehnologic. Conform Legii educației, ar trebui să crească numărul claselor de învățământ tehnologic, dar în Dolj scad. Cel mai mult am avut 52% clase de învățământ tehnologic. În alte județe crește foarte mult. De exemplu, la Oradea, învățământul tehnologic are 70%. Și în regiune dacă ne uităm, la Vâlcea de exemplu, sunt 22 de clase de învățământ dual, în Dolj sunt doar 5 clase și jumătate. Dacă s-ar schimba oferta educațională ar trebui să aibă loc mari mișcări de personal, dar până la urmă școala este pentru elevi și nu pentru cadrele didactice”, a mai spus inspectorul școlar Carmen Marcu.
Elevii au nevoie de orientare profesională
Inspectorul școlar pentru discipline tehnice din Dolj, Carmen Marcu, spune că elevii ar avea nevoie de orientare profesională făcută riguros încă din perioada gimnaziului.
”Trebuie să se înțeleagă faptul că la învățământul tehnologic nu merg elevii slabi, ci copii care au abilități pentru partea tehnică. Din păcate, avem și în școli profesori care le spun copiilor că dacă nu învață materia lor o să ajungă la profesională. Profesionala nu este pușcărie. Și acolo sunt profesori care lucrează cu copiii foarte mult. Ar trebui ca elevii să aibă din gimnaziu o fișă cu abilități, întocmită de psiholog și să știe spre ce se îndreaptă și ce anume i se potrivește pentru a-și face o carieră”, a precizat inspectorul școlar Carmen Marcu.
Cum se procedează în alte țări
Inspectorul școlar spune că este nevoie și de o mai mare implicare a agenților economici în școlile tehnologice, așa cum se procedează în țările dezvoltate economic.
”În Austria, Germania, țări care ne sunt modele în plan economic predomină învățământul tehnologic. Acolo PIB-ul este ridicat de muncitori. Ei își aleg școala în funcție de operatorul economic care este implicat. Elevii au în firmele la care fac practica părinții sau alte rude angajate care îi preiau și fac practica. Învață meseria așa cum trebuie și sunt și angajați, pentru că operatorul economic face un fel de fidelizare. Acolo aș vrea să ajungem și noi. Dar pentru asta ar trebui să se schimbe multe”, a precizat inspectorul școlar de discipline tehnice, Carmen Marcu.