La Colegiul Național „Elena Cuza” din Craiova orice sfârșit lasă loc unui nou început. Este și cazul proiectului ERASMUS+ „Tineri motivați într-o școală modernă și sigură” care se află, în prezent, în derulare și care a avut ca obiective reducerea fenomenului de absenteism datorat comportamentelor de risc (bullying, discriminare), dar și modernizarea actului didactic care să-i motiveze pe tineri în activitățile din cadrul școlii.
Deși proiectul a fost gândit și depus spre aprobare cu câteva luni înainte de începerea pandemiei de COVID-19, echipa de proiect a avut viziunea schimbărilor din societate, dar și din domeniul educației. De aceea, printre cele 4 mobilități de formare pe care le-a presupus proiectul, una („Innovative approaches to teaching” – Praga, 2021) s-a referit la noile metode de abordare a actului didactic, în timp ce o alta („The Flipped Classrom” – Heraklion, 2021) s-a axat pe achiziția de metode digitale de învățare, atât de utile în perioada școlii online și nu numai.
Proiectul a inclus, de asemenea, o mobilitate dedicată managemenului comportamentelor de risc („Conflict management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention” – Barcelona 2021) unde cadrele didactice prezente au făcut cunoștință cu metode de prevenire a atitudinilor necorespunzatoare în mediul școlar, dar și tehnici de stimulare a inteligenței emoționale a tinerilor.
Și pentru că multe dintre comportamentele de risc au drept cauză diferențele dintre elevi, cursul despre divesitate în clasa de elevi („Facing Diversity: Intercultural Classroom Management”- Barcelona 2021) i-a ajutat pe participanți să știe cum să abordeze actul educațional și comunicarea în clasă, astfel încât elevii să se poată adapta și dezvolta armonios.
Profesorii au adus un plus de calitate orelor de la clasă
Dincolo de mobilități, dar grație acestora, profesorii participanți au adus un plus de calitate orelor la clasă, au făcut schimb de bune practici cu cadrele didactice din școală și din afara acesteia. Și, astfel, ideile de nou și flexibil sunt la ordinea zilei în actul educațional la Colegiul Național „Elena Cuza”. Vestea s-a răspândit repede, colegii-profesori au împumutat din experiența participanților la mobilități și-au manifestat dorința de a învăța mai mult. Așa a luat ființă un nou ghid de bune practici „Profesori moderni = Elevi dedicați” care poate fi răsfoit și pe site-ul școlii.
Când tragem linie și privim spre activitățile proiectului ERASMUS+ „Tineri motivați într-o școală modernă și sigură” înțelegem cât de important este primul imbold de a schimba puțin lucrurile în educație și cum, mai apoi, dascălii îndrăgostiți de meseria lor aderă la orice fel de proiecte interesante, scoțând la iveală și punând în valoare propriile cunoștințe și abilități.
Acest proiect se va încheia, totuși, în curând, dar lasă loc unei acreditări ERASMUS+ pentru domeniul educație școlară pentru următorii 5 ani câștigat de Colegiul Național „Elena Cuza”. Un nou început care se anunță cel puțin la fel de interesant, mai cu seamă că acreditarea implică atât mobilități pentru profesori, cât și pentru elevii care au luat contact indirect cu spațiul educațional european și sunt nerăbdători să se întâlnească direct cu tineri din alte țări.