7 C
Craiova
miercuri, 25 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljISJ Dolj: Şcolile trebuie să reducă învăţământul în regim simultan

ISJ Dolj: Şcolile trebuie să reducă învăţământul în regim simultan

Învățământul simultan, în care copii din ani de studiu diferiți trebuie să învețe în aceeași sală de clasă şi cu un singur profesor, este un fenomen care ar trebui redus în Dolj, pentru anul şcolar următor, spun reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj. Prin urmare, şcolile care trebuie să depună planul de şcolarizare pentru 2023-2024, până pe 22 decembrie, şi au astfel de clase, sunt în situaţia de a găsi soluţii.

În practică se pare că nu se poate rezolva atât de repede. Managerii spun că regândirea planului de şcolarizare presupune şi modificarea reţelei şcolare, care nu ar putea fi schimbată atât de rapid în unele cazuri din lipsă de microbuze şcolare dar şi din cauza refuzului părinţilor.

Scăderea numărului de copii face ca învăţământul în regim simultan să fie un fenomen care se menţine în multe şcoli. Practic, un profesor trebuie să predea într-o oră la clasă, de obicei cu durata de maximum 50 de minute, materia pentru doi sau chiar patru ani de studiu, pentru că are elevi din ani de studiu diferiţi. Legea Educaţiei prevede că acest fenomen trebuie redus.

Conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj spune că la avizarea planului de şcolarizare pe 2023-2024, pe care unităţile şcolare trebuie să-l depună până pe 22 decembrie. chiar se va urmări să se reducă numărul de clase în regim simultan, fiind situaţii în care şcolile cu mai multe structuri ar putea face clase cu învăţământ tradiţional în loc de simultan.
„Ne dorim să se reducă numărul de clase de învăţământ în regim simultan şi de asemenea, fiecare unitate şcolară, în funcţie de spaţiile disponibile să facă un program în care să se înveţe într-un singur schimb”, a precizat inspectorul şcolar general Daniel Ion.

Învăţământul simultan începe din clasa pregătitoare

În județul Dolj, sunt multe localități, în care numai la pregătitoare copiii au de împărăţit sala de clasă cu elevi mai mari, după cum arată chiar rezultatele de la înscrierile la şcoală de anul acesta.

Învăţământ simultan la clasele primare este la Almăj, Băileşti, Brabova, Breasta, Bucovăţ, Bulzeşti, Calopăr, Coţofenii din Faţă, Dobroteşti, Drănic , Fărcaş, Filiaşi, Fratoştiţa, Gherceşti, Gogoşu, Goieşti, Greceşti, Leu, Lipovu, Măceşu de Jos, Mischii, Murgaşi, Perişor, Pieleşti, Pleniţa, Poaiana Mare, Robăneştii de Jos. Sadova, Sălcuţa, Secu, Tălpaş, Terpeziţa, Vârtop, vela, Verbiţa. Învăţământ în regim simultan există chiar şi la gimnaziu, astfel că fenomenul este mult mai extins.

Ce dificultăţi sunt în practică

Inspectorii şcolari spun că benefic pentru copii ar fi ca la nivelul comunelor să se ia decizii prin care să se adune elevii din mai multe sate în acelaşi an de studiu. Practic, ar fi nevoie de o reorganizare a reţelei şcolare, care ar impune şi deplasarea elevilor de la şcolile în care învaţă în prezent, în clase cu regim de predare simultan. În practică, directorii de şcoli ar trebui să ia astfel de decizii împreună cu administraţiile locale. Managerii spun însă că aceste probleme ar trebui discutate de inspectori şi administraţiile locale.


Una dintre unităţile şcolare cu multe structuri la care se învaţă în regim simultan este Şcoala Goieşti. Această unitate şcolară are la Mălăieşti 3 copii care învaţă în regim simultan, la Pioreşti 7 copii şi la Mogoşeşti o clasă în care învaţă toţi copii din pregătitoare până la clasa a IV-a. Managerul unităţii şcolare spune că regândirea reţelei şcolare nu depinde de şcoală.


„Ca să renunţăm la clasele de simultan ar trebui să mutăm copiii. Şi microbuzul şcolar nu este în funcţiune şi nu îl punem noi. Microbuzul este la administraţia locală. Fără un mijloc de transport nu putem face nimic pentru că sunt distanţe foarte mari. De exemplu, avem 7 elevi la Pioreşti şi dacă ar fi să îi mute ar trebui să meargă la Ţandăra şi dacă nu ese pus microbuzul în mişcare, părinţii nu au posibilităţi să le asigure transportul. Şi la Mogoşeşti este o clasă de simultan. Acolo copii din I-IV, tot cu un cadru didactic.

Părinţii sunt mulţumiţi pentru că învăţătoarea stă în şcoală de la 8 la 15, îi cheamă la ore diferite, şi are rezultate foarte bune. Nu ştiu dacă părinţii ar fi de acord ca să plece copiii din localitate. În plus, de reorganizarea reţelei şcolare se ocupă administraţia locală şi avizul îl dă Inspectoratul Şcolar. Noi, ca şcoală ne ocupăm să propunem planul de şcolarizare şi aşteptăm aviz de la Inspectoratul Şcolar. Nu este la îndemâna şcolilor să facă astfel de schimbări, cred că deciziile se pot lua între Inspectorat şi primării”, a spus Daniel Curteanu, directorul Şcolii Gimnaziale Goieşti.


De altfel, managerul spune că reducerea numărului de clase în regim simultan este prevăzută şi Planul de Redresare şi Rezilienţă dar şi în proiectul România Educată, dar deciziile nu r fi la îndemâna celor care conduc unităţile şcolare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS