0.6 C
Craiova
luni, 23 decembrie, 2024
Știri de ultima orăEducatieConsilierul Manuela Mitroi: Cum obişnuim copilul pentru trecerea de la grădiniţă la şcoală

Consilierul Manuela Mitroi: Cum obişnuim copilul pentru trecerea de la grădiniţă la şcoală

Începutul noului an şcolar se apropie, iar pentru unii părinţi şi copii, acesta va veni cu intrarea într-o nouă etapă: trecerea de la grădiniţă la învăţământul primar. Un pas important, care vine cu multe emoţii, atât pentru cei mici, cât şi pentru familia acestora. Manuela Mitroi, consilier şcolar şi psiholog clinician, oferă câteva sfaturi preţioase despre ce putem face pentru a-l ajuta pe cel mic să se obişnuiască mai uşor cu schimbarea.

Mergeţi cu copilul să vadă şcoala înainte de a începe lecţiile

“Este bine ca un copil care trece în clasa 0 să poată fi familiarizat din timp cu școala. Îl putem duce la o plimbare, îi arătăm şcoala unde va învăţa, eventual facem o vizită în interiorul școlii, poate chiar cu ocazia Zilei Porţilor Deschise.
Apoi, dacă este posibil, să îi facem cunoștință cu doamna învățătoare astfel, în prima zi de școală, copilul se va simți în siguranță alături de un chip familiar”, spune consilierul şcolar.
De preferat ar fi ca școala să fie aproape de casă sau de serviciu, pentru a nu obosi copilul prin mijloacele de transport și pentru a ajunge la timp, recomandă consilierul.

Duceţi copilul la şcoală în primele zile, participaţi la şedinţe

Pe cât posibil, părinţii ar trebui să încerce să îşi ducă ei înşişi copilul la școală sau să îl iade la școală, măcar în primele zile, transmite Manuela Mitroi. Acest lucru contribuie considerabil la confortul mental al micuţului în etapa de tranziţie.
Este, de asemenea, important, să participați la prima ședință cu părinții.
“Este foarte important ca părinţii să ştie care sunt așteptările doamnei învățătoare și eventual sa vă clarifice unele nelămuriri”, adaugă specialistul.

Părinţii nu ar trebui să îşi ascundă emoţiile de copil

Dacă părintele are emoţii, nu ar trebui să le ascundă, ci să îi mărturisească şi copilului acest lucru.
“Clasa pregătitoare, clasa a V-a şi a IX-a sunt nişte etape, sunt cicluri noi, care aduc schimbări atât pentru copil, cât şi pentru părinte. Rolul părintelui este important, contează mult ce îi povesteşte copilului, cum comunică despre aceste noi începuturi, ce se întâmplă la început de şcoală sau la trecerea în clasa a V-a sau la liceu, fără a-l nelinişti. Dacă şcoala este portretizată greşit, copilul se poate speria”, spune Manuela Mitroi.
Da, copilul va avea un program fix, va sta în băncuţa lui, va respecta nişte reguli, va avea teme. Însă el nu trebuie să resimtă aceste lucruri ca pe nişte griji în plus, explică aceasta.

“Nu ajutăm spunând: Nu o să mai ai voie, nu o să mai ai timp…”

Copilul are nevoie de rutină, de predictibilitate, are nevoie să ştie ce va face acolo şi cum va fi. Dar nu ajutăm deloc spunând: “Vezi tu când o să te duci la şcoală, nu o să mai fie ca la grădi. Gata cu joaca. Nu o să ai voie să ieşi din bancă, nu o să ai voie să vorbeşti în timpul orei, nu o să mai ai timp să.. Nu, nu, nu” pentru că automat apare negativismul, refuzul, teama. Unii copii somatizează, în cazurile cele mai serioase, acuză dureri de stomac, de cap, greaţă, vomă, refuză să mai meargă la şcoală”, atrage atenţia consilierul şcolar.

Cum vorbim cu copilul despre începutul anului şcolar

Psihologul mai spune că împărtăşirea experienţei părintelui poate ajuta mult copilul în această perioadă. Părintele poate să îi arate poze de când era el şcolar, poate să îi povestească despre cum a fost la el începutul şcolii, să îi spună că îi înţelege emoţiile sau îngrijorarea, să îi valideze emoţiile şi sentimentele. “Înţeleg că eşti speriat, o să fiu alături de tine”.
De asemenea, părintele trebuie să vorbească despre temerile copilului, ca acesta să se detensioneze: “Crezi că nu-ţi vei face prieteni? Că îţi va fi greu să mergi la toaletă, să ceri ajutor?” sunt câteva exemple de întrebări care pot naşte discuţii de ajutor pentru micuţ.

Unii părinţi confundă rolul de părinte cu cel de dascăl

În încercarea de a-și proteja cât mai mult copilul, unii părinți confundă rolul de părinte cu cel de dascăl, menţionează Manuela Mitroi.

“Este important ca între părinte și profesor să nu existe divergențe, dimpotrivă. Atunci când credeți că există dificultăți cu care copilul se confruntă este necesar să comunicați cu profesorul sau învăţătorul. Să aveți încredere în el, pentru a-l ajuta pe copil, cu delicatețe, să depășească aceste obstacole”.

“Nu comparaţi copilul cu alţii”

După ce școala începe, ascultați-l pe copil cu atenție și arătați-i că-i sunteți alături atunci cînd se confruntă cu o anumită situație, adaugă consilierul.

“Să îi cercetați orarul, să îi verficați temele. Este foarte important să știți ce schimbări au loc în orar, în special dacă nu îl luați dumneavoatră în fiecare zi de la școală. Apoi, încurajaţi-l și oferiți-i feedback pozitiv! Fiți relaxați – copilul simte trăirile dumneavoastră și reacționează în concordanță. Aveți răbdare, nu-i faceți observații și nici nu-l comparați cu alții. Țineți minte, fiecare copil este unic și are propriul ritm de dezvoltare”, sunt alte câteva îndrumări oferite de specialist.

Citeşte şi: Primii ani de şcoală. Cum pregătim copilul să facă faţă episoadelor de bullying

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS