-0.5 C
Craiova
marți, 26 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCornul, laptele şi mărul întârziere de…minim jumătate de an şcolar

Cornul, laptele şi mărul întârziere de…minim jumătate de an şcolar

Cornul, laptele şi mărul vot întârzia mult în unităţile de învăţământ din judeţul nostru şi în acest an. Şcoala a început încă de pe 11 septembrie, însă Consiliul Judeţean (CJ) Dolj a scos la licitaţie, abia pe 1 noiembrie, contractul pentru furnizarea şi distribuirea merelor, laptelui și produselor lactate, dar şi produselor de panificație în şcolile primare, gimnaziale şi în grădiniţele din judeţul nostru. Valoarea totală a contractului se ridică la aproape 16,8 milioane de lei, fără TVA.

Consiliul Judeţean Dolj a început luna noiembrie cu o licitaţie importantă, dar foarte întârziată. Este vorba despre contractul „Furnizarea și distribuția fructelor, legumelor, laptelui și produselor lactate și produselor de panificație elevilor din învățământul primar și gimnazial de stat și privat, precum și preșcolarilor din grădinițele de stat și private cu program normal de 4 ore, pentru anul școlar 2023-2024– județul Dolj”.

Numai că şcolile şi grădiniţele au început activitatea încă de pe 11 septembrie, deci de o lună şi trei săptămâni. Iar licitaţia este departe de momentul în care se va încheia, iar produsele vor ajunge la copii. Termenul limită pentru depunerea ofertelor de către firmele doritoare este 5 decembrie, deci încă o lună şi două zile. Abia apoi urmează etapele de „evaluarea calificare şi tehnică“ şi „evaluare financiară“, care vor mai dura cel puţin o lună, dacă nu vor mai exista alte impedimente. Aşadar, elevii vor primi produsele oferite de stat cel mai devreme după vacanţa de iarnă, care durează până pe 7 ianuarie, inclusiv. Aşadar, dacă produsele încep să fie distribuite din ianuarie, acest lucru înseamnă că deja jumătate din anul şcolar va fi trecut la momentul acela.

Contractul, împărţit pe trei loturi

Contractul are o valoare estimată totală de 16.790.625 de lei, fără TVA, va avea o perioadă de valabilitate de 12 luni şi a fost împărţit în trei loturi. Primul lot este reprezentat de produsele de panificaţie. La acest capitol, CJ Dolj a calculat o cantitatea minimă de 8.618.118 de porţii (54.202 de elevi x 159 de zile şcolare). De asemenea, cantitatea maximă a fost stabilită la 9.038.832 porții (56.848 de elevi x 159 de zile şcolare). Preţul unui produs de patiserie a fost calculat la 0,59 de lei. Aşadar, pentru acest lot, valoarea estimată minimă este de 5.084.689,62 lei, fără TVA. De asemenea, valoarea maximă este de 5.332.910,88 lei, fără TVA.

Al doilea lot, cel pentru lapte şi produse lactate a fost calculat pentru acelaşi număr minim şi maxim de beneficiari. Diferenţa este dată de costul produsului, care a fost estimat la 1,01 lei. Aşadar, valoarea estimată minimă este de 8.704.299,18 lei, fără TVA, iar valoarea estimată maximă este de 9.129.220,32 lei, fără TVA. Ajungem acum la cel de-al treilea lot, reprezentat de cumpărarea merelor care vor fi distribuite elevilor. Aici s-a păstrat acelaşi număr de elevi, însă diferă numărul de zile şcolare în care vor fi distribuite mere. Este vorba despre 54 de zile. Aşadar, rezultă o cantitate minimă de 3.468.928 de mere, cu valoarea de 2.220.113,92 lei, unde preţul unui măr a fost estimat la 0,64 de lei. De asemenea, pentru lotul trei valoarea estimată maximă ajunge la 2.328.494,08 lei, fără TVA.

Cum vor fi distribuite produsele cornul, laptele şi mărul

Potrivit contractului, pe parcursul unei săptămâni, unui preșcolar/elev i se acordă gratuit două porții de fructe și/sau legume. De asemenea, trei porții de lapte, două porții de produse lactate și cinci porții de produse de panificație. Pentru asigurarea diversității, porția de fructe și/sau legume va fi însoțită de o porție de biscuiți și/sau covrigi uscați. Totodată, porțiile de lapte și produse lactate vor fi însoțite de corn și/sau baton. Numai în Craiova sunt 24.114 de copii care ar trebui să beneficieze de produsele alimentare oferite de stat.

Licitaţia din acest an, mai întârziată decât cea de anul trecut

Şi anul trecut au fost o mulţime de probleme cu licitaţiile pentru cele trei tipuri de produse. Chiar dacă licitaţia a fost publicată mai devreme decât în acest an, adică în luna iunie 2022, elevii au primit doar măr şi produse de panificaţie de la 1 noiembrie 2022. Licitaţia pentru lapte a pus probleme, fiind atribuită abia după a treia licitaţie. Aşadar, elevii au primit lapte sau alte produse lactate, în anul şcolar trecut, abia de la 1 martie 2023. Aşadar, fiindcă licitaţia pentru anul şcolar 2023-2024 a fost publicată mult mai târziu decât cea pentru anul şcolar precedent, este foarte posibil ca produsele să ajungă la elevi cu şi mai mare întârziere.

Ce spune CJ Dolj despre întârziere

Am întrebat reprezentanţii CJ Dolj de ce există o întârziere atât de mare pentru acest contract. Instituţia ne-a explicat ce anume a împiedicat-o să publice contractul în SEAP mai devreme. „Inițierea demersurilor pentru pregătirea și desfășurarea procedurii de achiziție publică în vederea furnizării produselor alimentare destinate preșcolarilor și elevilor a fost condiționată de aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2023 – 2029, precum și a bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar curent. Cele două documentații au fost adoptate de Guvern prin Hotărârea nr. 652/2003, publicată în Monitorul Oficial al României în data de 8 august.

Nici acest fapt nu permitea însă consiliilor județene demararea procedurilor pentru asigurarea fructelor, legumelor, a produselor lactate și de panificație, deoarece actul normativ menționat prevedea că o serie de elemente esențiale pentru organizarea licitațiilor – documentaţia standardizată de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de furnizare, criteriile de calificare privind capacitatea ofertanților, factorii de evaluare şi caietul de sarcini – aveau să fie aprobate ulterior, prin ordin comun al ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și al președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice. (art. 8, alin. 8 din H.G. nr. 652/2003).

Ordinul președintelui ANAP nr. 1554/2003 privind aprobarea structurii și conținutului Documentației standard de atribuire a contractului de achiziție publică/sectorială de produse și Ordinul comun nr. 346/1718/2023, prin care se aprobau criteriile de calificare, factorii de evaluare și caietul de sarcini au fost publicate în Monitorul Oficial al României în data de 6 septembrie. Din acel moment, Serviciul de Achiziții Publice al Consiliului Județean Dolj a început să elaboreze documentația aferentă licitației deschise pentru achiziționarea produselor destinate preșcolarilor și elevilor.

Trebuie avută în vedere și complexitatea deosebită a acestei proceduri (cu o valoare estimată de 16.790.625,28 lei fără TVA). Acest lucru a impus transmiterea anunțului de participare spre publicare și în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Procedură a inclus colectarea datelor privind numărul de beneficiari la nivelul județului și centralizarea acestora, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean, elaborarea strategiei de contractare, a modelului de contract, a instrucțiunii către ofertanți și a formularelor.

Documentația de atribuire a fost definitivată și transmisă în data de 27 septembrie către Agenția Națională pentru Achiziții Publice. Instituţia a verificat și validat procedura. Apoi a dispus publicarea anunțului de participare în Sistemul Electronic de Achiziții Publice în data de 1 noiembrie. De altfel, conform informațiilor disponibile în SEAP, până în prezent doar 16 consilii județene au lansat procedurile de achiziție aferente Programului pentru școli al României. Dintre aceste anunţuri de participare, 13 au fost publicate în ultima lună“, ne-a transmis CJ Dolj.

Citeşte şi: Zbor direct către Istanbul de pe Aeroportul Internaţional Craiova

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS