Elevii români își pot testa gratuit nivelul de alfabetizare matematică. S-a lansat Primul Test Național de Alfabetizare Matematică din România.
Cel mai recent raport PISA plasează România pe penultimul loc al țărilor din Uniunea Europeană la matematică și pe locul 45 din cele 81 de state și economii care au participat la testarea educațională organizată de OCDE în anul 2022. Raportul arată că un procent de 49% dintre elevii de 15 ani din România se situau sub nivelul de bază în privința competențelor, aferent nivelului de analfabetism funcțional. Rezultatele au fost în scădere cu 2 puncte față de testarea precedentă, din anul 2018.
În acest context, Asociația pentru Valori în Educație (AVE) și BRIO lansează Testul Național de Alfabetizare Matematică (TNAM).
Această inițiativă are ca scop evaluarea capacităților elevilor din clasele I-XII de a raționa matematic și de a rezolva probleme din viața reală, folosind numerația. Testul este disponibil gratuit, începând de astăzi, accesând linkul: https://brio.ro/info/literatie-numerica. Rezultatele colectate vor servi la realizarea primului raport național privind nivelul de alfabetizare matematică în rândul elevilor din România.
Literația numerică este esențială
„Literația numerică (numită și «numerație») este esențială pentru a descrie capacitatea unei persoane de a analiza și a înțelege realitatea, manipulând simboluri matematice și informație cuantificabilă. Această formă de literație, în ciuda importanței ei, este măsurată doar pasager în România și doar pentru fundamentarea de politici publice, precum proiectele de evaluare educațională comparativă PISA și TIMSS – iar atunci doar la anumite niveluri, clar definite, de școlaritate (de exemplu, în cazul PISA la 15 ani, nivelul claselor a VIII-a și a IX-a).
Până la acest moment, nu a existat în România un test care să poată fi utilizat de elevi, părinți și mai ales de profesori, pentru a face o diagnoză coerentă a nivelului de literație matematică în rândul elevilor din România, cu scop de evaluare individuală, și mai ales care să fie operabil la orice nivel de școlaritate, adică indiferent de clasa elevului”, a declarat Dragoș Iliescu, fondator BRIO, expert internațional în psihometrie și colaborator al OECD.
Stabilirea nivelului de literație matematică
Testul Național de Alfabetizare Matematică este unul complex, bazat pe un cadru de evaluare recunoscut internațional și care utilizează cea mai modernă teorie științifică din psihometrie. Acesta poate fi utilizat în scop diagnostic și pentru a fundamenta intervenții personalizate, dar și, în forma lui scurtă, în scop de screening.
„La AVE, noi credem că profesorii au nevoie de instrumente moderne de măsurare pentru a-și calibra cât mai corect intervențiile la clasă. Stabilirea nivelului de literație matematică este esențială dacă ne dorim să intervenim în funcție de nevoi și să măsurăm progresul elevilor. Competența matematică este parte dintre cele opt competențe-cheie identificate de Consiliul Uniunii Europene ca fiind necesare pentru împlinirea personală, o viață sănătoasă și sustenabilă, angajabilitate, implicarea civică și incluziunea socială.
De aceea, este important să sprijinim elevii să înregistreze un progres vizibil în timpul școlii. Testul Național de Alfabetizare Matematică este o resursă valoroasă. Este un instrument de care avem nevoie ca parte din soluția scalabilă la una dintre provocările din educație”, a declarat Silvia Toth, Director Programe Educaționale AVE.
Testul de Numerație adaptat la contextul educațional din România
Testul de Numerație, modelat după National Assessment of Educational Progress (NAEP) utilizat în Statele Unite, a fost adaptat cu meticulozitate la contextul educațional din România. Special pentru acest test, a fost dezvoltată o bancă solidă de câteva sute de itemi standardizați, adaptați pentru diferite etape educaționale. Acești itemi au fost revizuiți riguros și includ ilustrații de suport, realizate cu Inteligența Artificială, pentru a facilita o mai bună înțelegere în rândul elevilor.
Orice elev, cadru didactic, părinte sau factor de decizie în educație poate explora și utiliza acest instrument inovator. Prin acest proiect, BRIO și AVE, cu sprijinul Apa Nova București, speră să contribuie la cultivarea unei generații de tineri capabili să facă față provocărilor secolului XXI, din ce în ce mai conectate cu numerația.
Citește și: Un bărbat a fost prins în flagrant în timp ce vindea droguri pe o stradă din Craiova