8.4 C
Craiova
miercuri, 5 februarie, 2025
Știri de ultima orăEducatiePeste o treime dintre elevii din România sunt incapabili să aplice noţiuni matematice în situaţii reale de viaţă

Peste o treime dintre elevii din România sunt incapabili să aplice noţiuni matematice în situaţii reale de viaţă

36% dintre elevii din România sunt analfabeţi numeric, adică sunt incapabili să utilizeze şi să interpreteze informaţii matematice în contextele vieţii cotidiene, arată primul studiu naţional privind alfabetizarea numerică, reprezentativ la nivel naţional şi realizat după toate rigorile ştiinţifice.

Studiul a fost realizat de Brio, platformă de teste digitale standardizate pentru elevii români, Asociația pentru Valori în Educație, cu sprijinul Apa Nova București.

Ce este literaţia numerică

Literația numerică se referă la capacitatea de a înțelege, interpreta și utiliza informații matematice în contexte ale vieții cotidiene, profesionale și sociale. 

În activitățile zilnice, aceasta implică, printre altele, capacitatea de a calcula dobânzile bancare, interpretarea tarifelor la utilități, compararea ofertelor comerciale sau estimarea costurilor pentru diferite produse și servicii.

Testul de alfabetizare matematică evaluează capacitatea de a raționa și aplica matematica în situații reale. Termenii «literație numerică» și «numerație» sunt larg folosiți în literatura științifică pentru a descrie competențele numerice esențiale. Ne-am propus ca prin acest test să măsurăm nu doar dacă un elev este funcțional numeric, ci și gradul competenței sale, permițând o evaluare detaliată pe un spectru larg, de la nivel scăzut la avansat. În lipsa unui standard clar privind nivelul minim acceptabil de numerație, a fost necesară colectarea de date extinse pentru a defini empiric pragurile de competență și a asigura o evaluare riguroasă. Procesul a condus la stabilirea unor praguri clare pentru identificarea atât a dificultăților numerice severe, cât și a performanțelor superioare, permițând utilizarea testului pentru screening inițial și monitorizarea progresului în timp”, a explicat Dragoș Iliescu, Chief Scientist şi fondator al Brio.

Anlafabetismul numeric creşte constant

Analfabetismul numeric crește constant, de la o medie de 25% la clasele primare, la o medie de 36% la clasele gimnaziale și de 46% la clasele liceale.

S-au observat diferențe mari ale analfabetismului funcțional numeric în funcție de mediul de proveniență. Elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, de aproximativ 58%, în timp ce elevii din urbanul mare înregistrează cele mai scăzute niveluri, de circa 22%.

În ciclul primar, analfabetismul numeric este deja foarte ridicat în rural (42,86%) comparativ cu urbanul mare (15,45%). Diferențele persistă și se accentuează pe măsură ce elevii avansează în ciclurile următoare, de gimnaziu și liceu.

Rezultatele mai evidențiază și o corelație strânsă între statutul socio-economic și nivelul de funcționalitate numerică.

Elevii din categoria cu cel mai crescut statut au cele mai scăzute procente de analfabetism numeric, în timp ce elevii din categoria cu cel mai scăzut statut socio-economic au cel mai ridicat nivel de analfabetism numeric, cu diferențe marcante între extreme. În ciclul primar, diferențele sunt relativ mai mici, dar devin mai pronunțate în gimnaziu și liceu.

Testul de alfabetizarea matematică este disponibil la acest link și poate fi aplicat la clasă, de către profesori, sau poate fi parcurs de elevi, acasă, dar poate fi utilizat și ca probă componentă a unor concursuri de admitere sau chiar ca probă în cadrul unor procese de selecție în vederea angajării.

Metodologia studiului, explicată pe larg

În dezvoltarea testului au fost definite cinci mari domenii de evaluare care sunt comune tuturor nivelurilor școlare: algebră, statistică, geometrie, măsurare, proprietăți ale numerelor.

Pentru fiecare domeniu și subdomeniu și pentru fiecare ciclu de învățământ au fost realizați câte aproximativ 100 de itemi – mai exact, un total de 6.681 de itemi. Fiecare item a fost expus de cel puțin 30 de ori (majoritatea de 70-80 ori) pentru analiza statistică.

Aproape 10.000 de participanţi

Pilotarea a implicat administrarea itemilor la un eșantion de 9.719 participanți, selectați prin eșantionare stratificată proporțională dintr-un set inițial de aproximativ 16.000 de administrări ale testului.

Cele aproape 16.000 de administrări ale testului au fost realizate în perioada octombrie – decembrie 2024, la nivel național, în baza unei eșantionări care a vizat aproape 600 de școli din întreaga țară.

Distribuția dintre fete și băieți a fost echilibrată în mod deliberat, asigurând o proporție de 50% – 50%, iar distribuția demografică a acoperit toate cele 8 regiuni de dezvoltare ale României.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS