6.4 C
Craiova
sâmbătă, 21 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljA inceput golirea barjei sirbesti care sta sa se rupa la Calafat

A inceput golirea barjei sirbesti care sta sa se rupa la Calafat

• Din cele peste 1.000 de tone de motorina aflate in barja avariata, maximum 600 de tone pot fi mutate in celelalte trei • Daca in 48 de ore, sirbii nu vin sa-si ia restul de combustbil din barja deformata, acesta va fi luat si depozitat la Motatei • Cheltuielile de interventie vor fi imputate armatorului sirb • Pina la plata acestora, navele vor fi sechestrate

Echipa de interventie desemnata marti seara sa actioneze pentru evitarea unei catastrofe ecologice la Calafat a inceput ieri golirea uneia dintre cele patru barje sirbesti, esuate la kilometrul fluvial 784. Barja 11025, incarcata cu aproximativ 1.000 de tone de motorina, s-a inclinat foarte mult in ultimele zile, riscind sa se rupa. Prin ordinului prefectului de Dolj, Cornel Mondea, si cu aprobarea ministrului de externe, Mircea Geoana, a fost instituita marti, 22 ianuarie, starea de necesitate si, in seara aceleiasi zile, reprezentanti ai Capitaniei portuare, ai politiei de frontiera si vamesi au descins la bordul convoiului esuat pe malul romanesc al Dunarii, in dreptul localitatii Ciupercenii Vechi. Cei trei sirbi ramasi sa pazeasca barjele au refuzat sa trimita barca lor cu motor ca sa aduca la bord autoritatile romanesti. Echipa care trebuia sa intervina in forta a trebuit sa astepte vreo ora pina cind salupa Capitaniei le-a adus o barca, dar cu visle. Echipa de interventie a trecut la verificarea documentelor si la o inspectie nocturna a barjei avariate. Intre timp, pe mal, s-a format celula de interventie si s-au intins corturile de la Apararea Civila. Noaptea alba deja incepuse. Eugen Georgescu, seful de cabinet al prefectului, a trasat sarcinile celor care, in zori, trebuia sa intervina pentru golirea barjei 11025: „Miine (miercuri – n.r.), la ora opt, echipele PETROM si RENEL impreuna cu pompierii, cu Capitania si cu Apararea Civila vor actiona pentru golirea barjei.“

Doua piese, un cirlig si o mufa erau sa dea peste cap „interventia in forta“

Ieri, cu putin timp inainte de prinz, s-a reusit transportarea, cu o barca, a motopompei care urma sa faca transvazarea motorinei dintr-o barja in alta. „Trebuie sa mutam cel putin o parte din motorina aflata in barja afectata pentru a inlatura pericolul ruperii acesteia“, a spus Mihai Ghiba, seful Capitaniei zonale Turnu Severin. In tot acest timp, Petre Pera Silici, impreuna cu ceilalti doi cirmaci asistau linistiti la manevrele autoritatilor romane. La intinderea firului de alimentare a motopompei de la un grup electrogen, s-a constatat ca mai este nevoie de o mufa de bransare si de un cirlig. „Interventia in forta“ a autoritatilor a fost la un pas de a esua, dar a fost salvata de inventivitatea romanului: s-a gasit o alta mufa, iar pe post de cirlig s-a folosit o sirma. La putin timp dupa prinz s-a inceput efectiv golirea barjei cu pricina. „Motopompa are un debit de 30-35 de metri cubi pe ora, deci va fi nevoie de 35-40 de ore de functionare“, a spus unul dintre mecanicii echipei. Specialistii Capitaniei portuare au constatat ca barja sirbeasca 11025 nu indeplinea conditiile internationale de navigatie. „Barja a fost incarcata cu 158 de tone peste limita admisa si nu are flotabilitatea admisa de normele internationale. In celelalte barje nu pot fi golite decit maximum 600 de tone. Este posibil sa fie necesara golirea intregii cantitati de motorina din barja avariata“, a spus Eugen Georgescu. Autoritatile romane le-au transmis celor sirbesti ca in 48 de ore sa aduca vase pentru transvazarea restului de motorina. In caz contrar, combustibilul care nu va putea fi mutat pe celelalte barje va fi depozitat la depozitul PETROM din Motatei. Pentru cheltuielile de interventie suportate de partea romana se va face un deviz care va fi inaintat armatorului sirb. Pina la achitarea acestuia, cele patru barje ramin sechestrate, iar documentele navelor si ale marinarilor vor fi retinute de politia de frontiera.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS