• Citeva zeci de litri de motorina s-au revarsat in apele fluviului • Echipa de interventie a golit compartimentul sase al slepului in celelalte compartimente, iar pericolul unei catastrofe ecologice a fost temporar indepartat • Simbata la prinz a inceput pomparea in cisternele PETROM a celor 800 de tone de motorina de pe nava avariata
O fisura produsa in dimineata de simbata, 26 ianuarie, la unul dintre compartimentele slepului sirbesc esuat la Calafat a fost la un pas de a produce o catastrofa ecologica pe Dunare. Dupa ce s-au revarsat in apele fluviului citeva zeci de litri de motorina, compartimentul cu pricina a fost golit. „Nivelul apei a fost putin ridicat si ca urmare a unor turbionari la baraj, barja esuata s-a miscat putin si s-a rupt“, a spus Mihai Ghiba, seful Capitaniei zonale Turnu Severin.
Autoritatile romane au hotarit mutarea la tarm a celor 800 de tone de motorina ramasa in slepul avariat si transportarea acestora, cu cisternele, la depozitul PETROM de le Motatei. „Simbata dimineata, marinarii sirbi au observat o fisura intr-unul dintre compartimentele barjei esuate si s-a intervenit imediat pentru golirea acestuia in celelalte compartimente. In baza ordinului de necesitate emis de Inspectoratul Navigatiei Civile, eu am dat ordin sa se goleasca toata barja, iar motorina sa fie transportata in depozitele PETROM. Cantitatea de motorina care s-a scurs in apele Dunarii a fost foarte mica, aproximativ 50 de litri“, a spus Cornel Mondea, prefectul de Dolj.
Capitanul impingatorului Kumanovo a mintit autoritatile romane
Specialistii sustin ca motorina scursa in apele Dunarii este prea putina pentru a fi vorba despre o adevarata poluare, totusi s-a dispus prelevarea de probe din apele Dunarii pentru verificarea concentratiei. „S-a deversat o cantitate mica de motorina care nu a pus in pericol viata ecologica din Dunare. Echipa de interventie a luat toate masurile pentru evitarea unui accident cu implicatii majore“, a spus Ilie Leu, inspector sef al Inspectoratului pentru Protectia Mediului Dolj. Joi seara a sosit in apropiere de Calafat, la locul unde in urma cu exact trei saptamini au esuat cele patru barje, impingatorul sirbesc Kumanovo. Desi acesta era asteptat pentru a prelua petrolul din slepul avariat, autoritatile romane au constatat ca toate barjele lui Kumanovo erau destinate transportului de cereale si nu puteau incarca motorina. „Capitanul impingatorului a tras de timp, ne-a mintit si a refuzat sa ne ajute pentru transvazarea motorinei de pe barja avariata. Comandantul convoiului din care fac parte barjele esuate a fugit in Iugoslavia si nu s-a mai intors, incalcind astfel regulamentele romanesti si cele internationale. Vom lua masuri speciale prin Parchet pentru citarea acestuia in cadrul anchetei care va avea loc“, a spus Mihai Ghiba.
Golirea barjei avariate nu va indeparta pericolul poluarii fluviului
Simbata, 26 ianuarie, autoritatile romane au decis transportarea motorinei din barja avariata la depozitele din Motatei. Cu ajutorul unor flotoare au fost intinse furtune de la barja pina la tarm, iar la putin timp dupa prinz s-a inceput pomparea. „S-a lucrat toata noaptea de simbata spre duminica si pina acum (duminica, ora 11.00 – n.r.). Ne apropiem de 500 de tone pompate din barja in cisterne. Speram ca pina diseara sa terminam scoaterea intregii cantitati – de aproximativ 800 de tone de motorina – din barja. Pentru acoperirea cheltuielilor de interventie ne vom indrepta asupra dreptului de retentie asupra marfii atita timp cit proprietarul nu va veni sa-l ridice“, a precizat seful Capitaniei zonale.
Intreaga cantitate de motorina de pe barjele sirbesti esuate la kilometrul 784, in dreptul localitatii Ciupercenii Vechi, se ridica la aproximativ un milion de dolari. Specialistii spun ca si dupa ce va fi golit, slepul avariat va fi un real pericol pentru poluarea apelor Dunarii. „Marimea sparturii din barja esuata nu o cunoastem inca pentru ca apa a umplut compartimentul fisurat. Prin golirea barjei vom elimina pe cit posibil pericolul poluarii, dar sa nu ne imaginam in nici un caz ca vom reusi sa indepartam total poluarea. Eu sint sceptic in aceasta privinta“, a precizat Mihai Ghiba. Specialistii sint de parere ca atunci cind apele Dunarii vor creste, barja avariata, esuata pe un banc de nisip, se va rupe.