Sursele noastre confidentiale din Bruxelles ne-au pus la dispozitie, in exclusivitate, cu mult timp in avans, textul proiectului de raport asupra stadiului negocierilor realizat sub coordonarea lui Elmar Brok (presedintele Comitetului pentru politica externa, drepturile omului, politica comuna de securitate si aparare) si cu participarea – pentru fiecare capitol „national“ – a raportorilor specializati, in cazul Romaniei analiza apartinind Baronesei Nicholson of Winterbourne. Acest raport urmeaza sa fie dezbatut luna viitoare in plenul comisiei si aprobat in plenul Parlamentului European, intr-o reuniune care va avea loc la mijlocul lunii mai. Va urma, in luna septembrie, aparitia „Rapoartelor de tara“ , care va precede analiza pe care o va face Comisia Europeana, tot sub forma unor rapoarte anuale, termenul de publicare fiind sfirsitul lunii octombrie. Observatorii apreciaza ca temele semnalate in acest prim raport pe care vi-l prezentam in proiect sint „teme de consens politic“, ele prefigurind tonul discutiei generale despre progresele realizate de o tara anume pe drumul extinderii. Pe de alta parte, sintem obligati sa reamintim ca textul pe care-l puteti citi azi nu este decit un proiect, aceasta insemnind ca unele paragrafe pot fi adaugate sau eliminate in urma amendamentelor care pot sa fie aduse in vederea dezbaterii din aprilie in plenul Comisiei si validate prin votul majoritatii. Varianta de text de care ne ocupam azi este „Motiunea pentru o rezolutie“, iar saptamina viitoare va vom oferi si continuarea documentului, capitolul „motivatii“, in special cel pentru analiza asupra Romaniei. Din motive de spatiu tipografic, ne-am permis sa selectam doar pasajele absolut novatoare din pasajul cu propuneri general aplicabile la tot grupul statelor candidate, reproducind integral capitolul dedicat tarii noastre. Am considerat firesc sa adresam si doua intrebari raportorului pentru Romania, preludiu pentru viitoarea analiza in detaliu de saptamina viitoare.
– Parlamentul European reconfirma opinia sa ca toate tarile candidate continua sa indeplineasca toate criteriile politice; cu toate acestea, considera ca este cazul sa se manifeste o extrema vigilenta si sa se urmareasca indeaproape situatia minoritatilor, fenomenele de rasism si xenofobie si celelalte forme de discriminare care inca provoaca probleme in unele tari;
– Cere tuturor tarilor candidate respective sa treaca la o actiune si mai hotarita pentru a depasi problemele minoritatii rome si le solicita sa prezinte Parlamentului European, Consiliului de Ministri si Comisiei Europene un raport inaintea incheierii negocierilor de aderare, notificind toate actiunile prezente si trecute si continind angajamente ferme asupra modului in care fiecare dintre tari gindeste sa rezolve problemele romilor inainte de finele acestui deceniu;
– Subliniaza importanta promovarii „bunei capacitati de guvernare“ si combaterii eficiente a coruptiei, care submineaza eforturile de consolidare a societatii de drept si de asigurare a necesarului sprijin al societatii civile in favoarea politicii guvernului; cere tuturor tarilor candidate sa prezinte Parlamentului European, Consiliului de Ministri si Comisiei Europene, inainte de finalizarea negocierilor, un raport asupra coruptiei, notificind toate actiunile prezente si trecute si continind angajamente ferme asupra planurilor viitoare din fiecare tara de lupta impotriva coruptiei;
– (Parlamentul European)… considera ca atit tarile candidate, cit si Comisia ar trebui sa-si concentreze eforturile in a utiliza mai bine fondurile de preaderare, cele care ofera un sprijin major pentru procesul de reforma; sprijina Comisia in propunerea sa de a mentine o dinamica a strategiei de preaderare si cere Comisiei sa informeze Parlamentul asupra implementarii planului sau special de actiune, care are ca scop sprijinirea capacitatii de creare a administratiei in tarile candidate;
– Parlamentul European isi reafirma angajamentul sau ferm de sprijinire a tuturor eforturilor tarilor candidate si ale Comisiei in acest stadiu crucial in vederea incheierii cu succes a negocierile pina la finele acestui an, pentru a fi in stare sa primim cit se poate de multi noi membri in 2004;
– Parlamentul European asteapta ca, pentru acele tari candidate care nu vor fi in stare sa intre in primul val de aderare, Comisia Europeana sa prezinte mai tirziu, in cursul acestui an, o „foaie de drum“ revizuita; sustine cu caldura continuarea sprijinirii pe plan politic si financiar a tarilor candidate ramase, in efortul lor de a se alatura Uniunii Europene.
Romania
Este salutat angajamentul politic al Romaniei – asumat cu prilejul Consiliului Euopean de la Laeken -de a crea conditiile necesare pentru deschiderea tuturor capitolelor de negocieri restante din anul 2002, precum si telul de a inchide toate capitolele, astfel incit negocierile sa fie finalizate pina la sfirsitul anului 2003 sau, in orice caz, pina in iunie 2004; se ia nota ca acest obiectiv demn de lauda este, intr-adevar, o sfidare profunda pentru Romania si, din aceasta cauza, ii adreseaza invitatia de a grabi procesul de ajustare la standardele politice, economice si sociale ale UE, asa cum o doreste poporul roman;
Se noteaza faptul ca aceste sfidari pot fi rezolvate in cel mai rapid mod, in strins parteneriat cu institutiile Uniunii Europene; crede ca Parlamentul European are un important rol de jucat in spatiul creat intre primul si al doilea val de aderare din procesul extinderii, atunci cind Romania risca sa se confrunte cu o cadere la nivelul starii de spirit a opiniei publice; exprima punctul de vedere ca Parlamentul European ar trebui sa ia in considerare masuri speciale pentru a oferi Romaniei un sprijin puternic in vederea pasului sau final in aderarea la UE;
Sint salutate progresele inregistrate de Romania, asa cum au fost ele identificate de Comisie in Raportul sau anual pentru 2001, in special noua legislatie privind achizitiile in domeniul public, abolirea discriminarilor privind minoritatile sexuale sau restituirea proprietatilor si tratamentul asigurat solicitantilor de azil sau refugiatilor, precum si lansarea privatizarii si ajustarile preturilor la energie;
Cu toate acestea, se noteaza ca, in raportul respectiv, Comisia subliniaza, in acord cu Rezolutia Parlamentului din 5 septembrie 2001, nevoia de urgente progrese in capacitatea administrativa a Romaniei, rezolvarea problemei endemice a coruptiei, urgenta unei reforme strategice a administratiei publice si depolitizarea acesteia, precum si elaborarea si implementarea unei politici – cadru cuprinzatoare pentru controlul financiar intern al fondurilor publice, inclusiv a celor din cadrul fondurilor de ajutor de preaderare oferite de UE (sisteme de contabilitate si audit);
Crede ca opinia publica din Romania va sprijini pe deplin guvernul in reformele pe termen lung pentru rezolvarea problemei coruptiei, aceasta afectind toate nivelurile sectorului public, asa cum ar fi domeniile sanatatii si educatiei, precum si oferirea unor servicii esentiale; si acesta este motivul pentru care saluta crearea, in ianuarie 2002, a Biroului national de lupta impotriva coruptiei, ceea ce reprezinta un pas important in directia cea buna;
Noteaza acordul realizat cu FMI privind stabilitatea economica; este de parere ca indeplinirea acestui acord va pune o povara grea pe umerii populatiei, date fiind nivelul mereu ridicat al inflatiei si progresele lente ale privatizarii; cu toate acestea, anticipeaza ca Guvernul Romaniei are si vointa politica si necesara putere de conducere politica pentru a crea disciplina financiara de care e nevoie in sectorul energetic si in alte intreprinderi proprietate de stat producatoare de pierderi si ca eliberarea transei a doua de imprumut, conform acordului, va avea loc la timpul prevazut;
Exprima ingrijorarea continua privind lipsa de independenta si impartialitate a sistemului justitiei, cea in care opinia publica din Romania are o incredere redusa; insista asupra nevoii urgente de implementare a reformei codului penal si a controlului privind exporturile de armamente, precum si a unui control public mai mare privind politia; noteaza ingrijorarile grave provocate de continuarea rapoartelor asupra folosirii unei forte excesive din partea politiei, precum si raspunsul inadecvat al autoritatilor la violenta in familie si la traficul cu femei si copii; regreta profund incalcarile libertatii presei;
Saluta continuarea progreselor inregistrate de Romania in reforma sistemului sau de protectie a copilului; confirma Acordul de parteneriat pentru aderare din 2001 pe aceasta tema si saluta progresle clare in alte domenii ale drepturilor omului;
Noteaza potentialul de impact negativ al Legii maghiare a Statutului asupra drepturilor tuturor cetatenilor din Romania; noteaza si Memorandumul de intelegere pe aceasta tema semnat de guvernele Romaniei si Ungariei in decembrie 2001; asteapta viitoarea analiza a eficientei memorandumului, analiza facuta de catre ambele parti contractante;
Recunoaste ca programul reformelor esentiale din Romania ramine unul amplu si dificil de realizat fara sprijin extern; solicita tuturor institutiilor sa-si intensifice eforturile, lucrind impreuna pentru a realiza un rezultat de succes;
Reaminteste declaratia Summit-ului de la Göteborg privind fondurile suplimentare de preaderare pentru Romania; invita Consiliul de Ministri sa elibereze aceste fonduri cu prima ocazie; asteapta anuntarea unei noi „foi de drum“ clara si posibil de realizat pentru Romania, precum si o data ferma pentru aderarea Romaniei la UE.
Baroneasa Emma Nicholson of Winterbourne, raportorul Parlamentului European
pentru Romania
„Cu siguranta, semnele sint bune!“
– Care este principalul mesaj politic pe care-l contine analiza dvs.?
– Ideea principala a noului meu Raport privind Romania este sa arat drumul spre viitor. Este un raport care pledeza pentru o noua „foaie de drum“ privind aderarea Romaniei si, sper, pentru oferirea unei date ferme pentru intrarea Romaniei in UE si un apel urgent adresat Consiliului de Ministri pentru a anunta fondurile pro-
mise in cadrul precedentei reuniuni la nivel inalt de la Göteborg in luna iunie a anului trecut. Am incercat sa pun in evidenta realizari inregistrate de Romania in dorinta sa de a se apropia cit mai rapid de UE si am aratat si inspre citeva dintre punctele mai slabe. Si cred ca am identificat si citeva dintre caile pe care Romania poate inregistra noi progrese si, in final, am solicitat celor trei institutii europene majore – Parlamentul, Consiliul de Ministri si Comisia – sa-si reuneasca eforturile cu cele ale Romaniei, chiar mai mult decit nivelul actual, astfel incit tara dvs. sa intre triumfator in UE, si asta nu peste mult timp.
– Rapoartele anuale implica mereu o comparatie cu etapa imediat precedenta. In consecinta, in raport cu anul trecut, Romania se afla cu mult mai aproape de obiectivul aderarii la UE? Dupa parerea dvs., eforturile facute au dat rezultate vizibile sau nu?
-Va pot spune ca, in mod absolut sigur, Romania se afla cu mult mai aproape de acest obiectiv decit cu 12 luni in urma. Nu exista nici un fel de indoiala asupra acestui lucru. Mai este insa un drum lung de parcurs, mai sint multe lucruri de facut. Mostenirea lasata de Ceausescu a provocat cicatrici profunde, care sint inca vizibile in constiinta oamenilor. Mai sint multe de rezolvat, multe rani de vindecat, dar cu siguranta semnele sint bune. Cu siguranta, s-au inregistrat progrese.