Cu toate ca santierul se numara printre cele mai profitabile unitati economice din Mehedinti, nici o oficialitate nu a fost prezenta la lansare
Navalistii orsoveni au lansat la apa, simbata, nava Stolt Texas, comandata de un partener olandez si destinata transportului de substante chimice corozive. Constructia vasului Stolt Texas a constituit o premiera nationala, datorita unicitatii materialului din care a fost construita, dar si a complexitatii tehnologiei folosite. Pentru acest proiect, Santierul Naval Orsova a trebuit sa faca importante investitii in tehnologie navala, dar si specializari ale personalului, privind procedurile de sudura si imbinare. Nava are o lungime de 110 metri, o capacitate de 3.000 de tone tdw si este echipata cu zece rezervoare de inox duplex. Constructia unor astfel de nave a mai fost demarata in Romania, dar echiparea lor integrala s-a efectuat in tara de destinatie. Directorul Santierului Naval Orsova, Constantin Badoiu, a declarat ca din 1993 au fost exportate din Romania in Comunitatea Europeana 250 de nave fluviale, din care 100 construite la Orsova: „Profesional, este o implinire si o mindrie a constructorilor orsoveni de nave, care timp de noua luni, cit a durat executia acestei nave, si-au dovedit maturitatea profesionala si nivelul tehnic pe care l-a atins santierul. Exista doar sase astfel de nave construite in Europa“. Constructia navei Stolt Texas a constituit o mindrie si pentru Mircea Sperdea, director general adjunct: „Lucrez de 26 de ani in santierul acesta si sint unul dintre cei mai vechi salariati. E o mindrie sa ajungi la 100 de nave construite, pentru ca nici un santier de fluviu din Europa nu a facut atitea nave, in zece ani“. Premiera de simbata a coincis si cu lansarea celei de-a 100-a nave construite de Santierul Naval Orsova, dar a marcat si 110 ani de atestare documentara.
Alte 12 nave vor fi lansate
pina la sfirsitul anului
In 1890 apare prima atestare documentara a santierului, sub numele de Atelierele Navale, un mic atelier destinat repararii navelor; in anul 1948 a avut loc nationalizarea, noua denumire fiind Intreprinderea de Reparatii Nave Fluviale. Dupa 1992, santierul si-a reorientat productia numai spre nave noi, destinate exportului. Lansarea de simbata a fost cea de-a patra din anul 2002, pina la sfirsitul anului fiind programate sa fie lansate alte 12 nave. In acest moment, Santierul Naval Orsova este cea mai mare unitate economica din municipiu, care asigura si cele mai multe locuri de munca, dar si cele mai mari venituri la bugetul local, fiind una din privatizarile reusite din judetul Mehedinti. Ultimul profit al societatii se ridica la citeva zeci de miliarde de lei. Cu toate acestea, la dubla sarbatoare de simbata, de la Santierul Naval Orsova, nu a participat nici o oficialitate locala.