Gelu Visan, consilier judetean, suparat: „Aruncam pe geam, intr-o veselie, miliarde de lei pentru drumul Grecesti-Secu. Dar asta e, ni s-a spus ca inca sintem sub contract cu firma GENERAL COMI si nu avem ce sa facem. Am discutat cu vicepresedintele Marin Diaconeasa si am ajuns la concluzia ca trebuie sa folosim la maximum trenul reciclator ca sa reducem costurile.“
Marin Diaconeasa, vicepresedintele Consiliului Judetean Dolj, intelegator: „Da, numai asa am putea rezolva mai multi kilometri de drum intr-un an“.
Constantin Nistor, tot consilier judetean, nelamurit: „Nu inteleg nimic. Materialul prezentat este prea sintetic. Din cite vad in anexe, am cheltuit 11 miliarde de lei ca sa plombam 35.000 de gropi. Si inca trei miliarde, pentru taierea buruienilor. Nimic despre programul de investitii pe care l-am votat“.
Replicile de mai sus s-au facut auzite luni, in cadrul sedintei ordinare a Consiliului Judetean Dolj. Cauza lor? Citiva dintre slujbasii statului isi dadusera seama, dupa mai bine de doi ani de mandat, ca oficialitatile platesc, pentru asfaltarea unui kilometru de drum, de vreo patru-cinci ori mai mult decit costa in realitate.
Consilierii doljeni nu au prea fost de acord cu informarea prezenta in dosarele de sedinta, in conditiile in care pe final de an, pentru a nu se pierde banii, CJ a alocat pentru asfaltarea unor drumuri inca zece miliarde de lei, initial alocate altor investitii. Previziunea ca, in curind, un kilometru de asfalt ar putea costa opt miliarde de lei i-a iritat pe multi dintre consilieri. Unii au gasit solutia: pe viitor, asfaltarea sa se realizeze cu ajutorul trenului reciclator Wirtgen 2500, care ar reduce costurile pina sub 1,5 miliarde de lei pe kilometrul de asfalt.
Vicele Diaconeasa sustine ca nu va mai lucra cu nici o firma, pentru a evita scandalul
Vicepresedintele CJ, Marin Diaconeasa, afirma ca institutia nu mai are, in prezent, contracte pentru asfaltari de drumuri cu nici una dintre firmele amintite, deoarece s-a facut ditai scandalul pe marginea preturilor piperate pe care acestea le practica: „Am vrea sa executam lucrari numai cu SCLDP, societatea consiliului judetean. In ceea ce priveste investitiile derulate cu celelalte firme, contractele nu au fost reziliate. Ele au fost incheiate si noi nu vom mai face altele, ca sa nu mai fie scandal. Este adevarat insa ca lucrarile pe care le-au contractat nu au fost finalizate“.
Solutiile propuse pentru anul 2003 pentru drumurile judetene includ utilizarea trenului reciclator Wirtgen 2.500, pe care CJ a dat vreo 23 de miliarde de lei. Consilierii spun ca investitia ar fi amortizata in scurt timp, deoarece costul unui kilometru de asfalt se va ridica la doar 1,3-1,5 miliarde de lei si nu la sapte-opt miliarde, cit impune folosirea metodei clasice.
La proba de 1.000 m asfalt, numai codasi
Cele cinci firme de profil aflate inca din 1997 sub contract cu Consiliul Judetean Dolj au turnat, in medie, cite un kilometru de asfalt pe an. Potrivit unei situatii prezentate de Valentin Chiata, directorul tehnic al CJ, firmele care au cistigat licitatii pentru modernizarea drumurilor judetene sint TCIF Craiova, GENERAL COMI, SC ROMCO, SC OLMEC si SC ATLAS. Lucrari pentru pietruiri de drumuri, dar de o mai mica anvergura, a avut si SC DOMARCONS. Oficialii au intimpinat insa mari dificultati in derularea contractelor. Mai grav, una dintre firme se afla deja in lichidare judiciara si nu-si poate onora angajamentul.
„S-a discutat deja, in luna august a acestui an, situatia firmei SC ROMCO. Intrucit nu-si poate onora contractul, s-a luat in calcul cesionarea lucrarii catre SC ERPIA, cu care era asociata, dar acest lucru se poate face numai cu acordul plenului consiliului judetean. In alta ordine de idei, CJ nici nu poate rezilia unilateral acest contract. Intentionam sa introducem pe ordinea de zi a sedintei din aceasta luna problema, insa documentatia nu era completa. Celelalte firme se afla inca sub contract cu CJ“, a precizat Valentin Chiata.
Bulucea si Voiculescu, pe statul de plata al lui Victor Bica
Trebuie mentionat ca GENERAL COMI a finalizat deja cei trei kilometri de drum (DJ 606 C km 31-610 si 39-900), costurile ridicindu-se la 18,2 miliarde de lei, iar in prezent are in lucru inca doua tronsoane de cite trei kilometri, pe aceeasi ruta. In topul fondurilor alocate pe 2002, firma in cauza conduce detasat cu 10,1 miliarde de lei, fata de cinci miliarde, cit a primit SC ATLAS pentru DJ 605-Filiasi-Melinesti, si sase miliarde, cit a primit SC ROMCO pentru tronsoanele Murgasi-Velesti si Perisor-Mirza. De numele lui GENERAL COMI se leaga figuri cunoscute ale vietii politice doljene actuale. Chiar Victor Bica – directorul firmei, indeplinea functia de consilier judetean in momentul contractarii lucrarii. Pe linga asta, este de notorietate faptul ca Ion Voiculescu, actualul presedinte al consiliului judetean, este inca actionar la GENERAL COMI, fapt pe care l-a si recunoscut recent, in timp ce primarul Vasile Bulucea se lauda in CV ca a fost director adjunct al societatii amintite in perioada 1992-1996.
La o analiza a planului de realizari, situatia nu se prezinta prea imbucurator. Datele spun ca, in ultimul cincinal, cele cinci firme au terminat doar noua kilometri de drum asfaltat, inghitind insa zeci de miliarde de la buget. Chiar daca au recunoscut ca preturile la care au fost adjudecate lucrarile sint cam piperate, oficialii nu au nici ei loc de intors, deoarece societatile respective au in executie 30 de kilometri de drum asfaltat. Probabil ca, pentru finalizarea lucrarilor, se vor mai duce citeva sute de miliarde de lei. Iar specialistii vor constata, probabil, ca asfaltul din Dolj a costat mai mult decit metroul usor din Bucuresti.