6.5 C
Craiova
vineri, 10 ianuarie, 2025
Știri de ultima orăLocalPodul pe care cresc miliardele TCIF Craiova

Podul pe care cresc miliardele TCIF Craiova

Masini cu rotile afundate complet in namol, soferi cu mocirla pina la glezne, incercind sa isi urneasca automobilul, trafic blocat si injuraturi pe masura tensiunii acumulate. Nu este vorba despre o ulita infundata, de la tara, ci de ditamai drumul, la numai citiva kilometri de Craiova. Din cauza demolarii podului spre Breasta, care ar fi trebuit sa fie gata din decembrie, s-a facut un ocol, pe un drum lateral, care in zilele ploioase este aproape impracticabil. Dar, oricit ar parea de incredibil, nu acesta este „baiul“ cel mare. Ci faptul ca, in timp ce firma constructoare asteapta primavara ca sa termine lucrarea, pretul podului creste galopant, in ritmul saltaret al monedei euro. Daca in august, cind a fost incheiata licitatia, valoarea era de 6,5 miliarde, actualmente ea este estimata la aproximativ noua miliarde de lei.

Podul de la Breasta a fost demolat in august anul trecut, in urma unei expertize tehnice facute de un institut de specialitate de la Bucuresti. Concluzia finala a fost simpla: dupa 75 de ani de existenta, podul nu mai prezinta siguranta si trebuie inlocuit. Pina atunci, drumul va fi deviat. Imaginea drumului „ocolitor“ care duce la Breasta este parca rupta din alt secol. Daca nu renunta din start sa traverseze „mlastina“, soferii isi fac cruce si inainteaza cu greutate, nu de putine ori trebuind sa coboare si sa isi impinga masina impotmolita.

„Este greu de imaginat ca poate sa existe asa ceva in secolul XXI. Nici la mine, la tara, nu exista ulite atit de namolite. O data m-am impotmolit eu, de trei ori am ajutat alti soferi sa isi scoata masinile din mocirla. Exista o bucata a drumului, cea mai periculoasa, unde am vazut cu ochii mei o masina scufundindu-se pina la caroserie, ca in nisipurile miscatoare. Fac drumul asta de citeva ori pe saptamina si mereu sper ca vor fi facut ceva imbunatatiri. Mai vin si ei si dau cu lama, sa adune namolul. Si insira putin nisip, de parca ar ajuta la ceva. De asta-vara nu au fost in stare sa termine un pod!“, spune Dumitru Gherghe.

Iarna a inmultit miliardele

De ce firma constructoare, SC TCIF Craiova, nu a terminat podul la care se lucreaza din luna august, desi s-a angajat ca va finaliza lucrarea in termen de cinci luni, adica pina la sfirsitul lunii decembrie, nimeni nu stie prea bine. Motivul invocat se pare ca este, ca de obicei, timpul nefavorabil.

„S-a pus frigul si nu au mai putut sa lucreze. Cauzele sint deci obiective. Este adevarat, drumul deviat este foarte greu de intretinut, dar nu este impracticabil. Ca sa vorbim in termeni tehnici, noi spunem ca este vorba despre trafic ingreunat de conditiile de iarna“, a spus Valentin Chiata, directorul Directiei Tehnice din cadrul CJ Dolj, imbracind in cuvinte „tehnice“ o situatie „namolita“ pina la git. Potrivit directorului, „lucrarile de suprastructura, pentru ca acelea de infrastructura au fost terminate, vor incepe dupa perioada de iarna, adica dupa 15 martie, si in aproximativ doua luni, doua luni si jumatate, podul va fi dat in folosinta“. Pina atunci insa, miliardele care trebuie platite de consiliul judetean firmei constructoare cresc vazind cu ochii. „Licitarea lucrarii s-a facut in euro. Si pentru ca din august euro a crescut foarte mult, valoarea podului a ajuns, de la sase miliarde si jumatate, cit fusese licitat initial, la aproximativ noua miliarde. Numai pina acum au fost cheltuite cinci miliarde de lei“, spune Valentin Chiata.

Desi situatia creata se pare ca nu deranjeaza prea mult consiliul judetean si cu atit mai putin firma constructoare, cei care sint nevoiti sa strabata drumul spre Breasta prin „mlastina“ sint furiosi si nelamuriti. „Daca stiau ca nu pot lucra in sezonul rece, de ce s-au apucat sa demoleze vechiul pod in august si nu au asteptat primavara acestui an, sa se apuce de treaba si sa si termine in cinci luni, cum ziceau?!“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS