Abonamentele la gaze, introduse in factura incepind cu 1 aprilie 2005, reprezinta un „bir“ suplimentar suportat de consumatorii casnici, care se regaseste in conturile celor doua societati furnizoare, Distrigaz Sud si Distrigaz Nord. Consumatorii casnici, care au contor individual, sint cei mai dezavantajati, iar Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRDGN), cea care ar trebui sa protejeze consumatorii de gaze, s-a raliat cu furnizorul de servicii si a aprobat introducerea abonamentelor. Acest lucru s-a intimplat pe vremea guvernului Nastase si a fost pus in practica de executivul lui Tariceanu. In Oltenia, gazul este distribuit de Distrigaz Sud, care a fost de curind achizitionata de francezii de la Gaz de France, iar tarifele practicate de acestia sint mai mari decit la Distrigaz Nord, cumparati de nemtii de la Ruhrgas.
Consumatorii casnici achita, de la 1 aprilie, un abonament de 4.500 de lei pe zi, pentru locuintele individuale, si 12.000 de lei pe zi, pentru asociatiile de locatari, la care se adauga pretul gazelor furnizate in functie de consum si de societatea de distributie. Factura la gaze va fi alcatuita dintr-o componenta fixa (abonament) si una variabila (cantitatea de gaze naturale consumata). Pentru calcularea abonamentului, Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale a stabilit sase categorii de consumatori, in functie de cantitatea de gaze naturale livrata.
Aberantul abonament la gaze a fost aspru criticat atit de consumatorii casnici, cit si de oamenii politici. Emil Boc, presedintele PD, a fost unul dintre cei care au solicitat guvenului si Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale sa reanalizeze masura introducerii abonamentului lunar pentru consumul de gaze naturale. Emil Boc a declarat ca abonamentul la gaze afecteaza drepturile si interesele cetatenilor. „Consumatorii trebuie sa plateasca doar ce consuma. Nu este normal sa se creeze discriminari intre diferitele categorii de consumatori determinate de modul de calculare a asa-zisului abonament. Aceasta taxa are efecte grave asupra categoriilor sociale defavorizate“, a spus Emil Boc.
Presedintele PD considera ca introducerea acestui abonament inseamna de fapt o crestere mascata a pretului serviciilor prestate. „In cazul unor categorii de consumatori, taxa este de pina la patruzeci de ori mai mare fata de vecinii lor.Trebuie sa renuntam o data pentru totdeauna la aceasta politica absurda de aparare a intereselor regiilor autonome sau marilor societati aflate in situatie de monopol in detrimentul intereselor cetateanului. Statul trebuie sa il apere pe cetatean de orice abuz din partea acestor mamuti, adesea ineficienti, supravietuitori ai regimului comunist, si nu invers“, a mai spus Emil Boc. Presedintele PD a reamintit conducerii ANRDGN ca trebuie sa protejeze consumatorul, pentru ca acesta este scopul pentru care a fost creata aceasta autoritate.
Consumatorii nu trebuie sa semneze noile contracte
Alt lider politic care si-a exprimat dezacordul privind recentul abonament la gaze a fost senatorul UDMR Gyorgy Frunda, care, in cadrul undei conferinte televizate la Tirgu Mures, a indemnat populatia sa nu semneze noile contracte cu Distrigaz. „Cred ca facturile care vin trebuie platite, dar nu trebuie semnate noile contracte ale Distrigaz. Stiu ca se fac presiuni pentru semnarea acestora, insa eu va spun, ca jurist, ca nu va pot taia gazul“, a declarat Frunda. Senatorul UDMR impreuna cu senatorul PNL Mihai Antonie, fost director la Distrigaz Nord, si cu senatorul PD Radu Berceanu au initiat o propunere legislativa de modificare a Legii Gazelor nr. 351/2004 si de eliminare a acestui abonament, pe motiv ca acesta nu ar avea justificare economica.
„Criteriile si metodele pentru aprobarea si stabilirea tarifelor reglementate in domeniul gazelor naturale aprobate prin Decizia presedintelui Agentiei Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRDGN) nr. 1.078 creeaza un abuz si contravine principiilor dreptului comun, prin introducerea unui abonament prin care se vor acoperi anumite costuri fixe ale societatii de distributie. ANRDGN a motivat introducerea abonamentului prin necesitatea crearii unui fond prin care se vor acoperi anumite costuri fixe ale societatii de distributie, in care sint incluse si cele cu amortizarea investitiilor, precum si o rezervare de capacitate. Cu alte cuvinte, costurile extinderii retelei de distributie de gaze naturale, reparatiile si inlocuirea celor uzate fizic si alte cheltuieli de intretinere si administrare vor fi suportate din abonament. Potrivit dreptului civil, intretinerea proprietatii este o obligatie a proprietarului. Acesta nu poate delega aceste datorii consumatorului de gaze naturale“, se stipuleaza in expunerea celor trei parlamentari.
Senatorul Frunda sustine ca toate cheltuielile legate de intretinere, administrare si reparare a sistemelor de gaze naturale sint impuse de doua ori consumatorului: o data prin pretul de achizitie a gazelor naturale si a doua oara prin abonamentul introdus de la 1 aprilie 2005.
„Noi sintem impotriva subventiilor. Treaba ANRDGN este sa faca reguli. Nu se poate crea pentru fiecare consumator un caz de exceptionalitate, dar ne putem adresa ca unele categorii – administratii locale, spitale, scoli – sa fie analizate, iar metodologia sa fie echitabila pentru aceste categorii“, a declarat senatorul Antonie. Consumatorii trebuie sa-si achite consumul de gaze, dar nu sint obligati sa suporte un abonament care-i dezavantajeaza si care nu le confera nici un drept.