-3.5 C
Craiova
duminică, 12 ianuarie, 2025
Știri de ultima orăLocalMedeea, la Salonic

Medeea, la Salonic

Prima ediţie a Festivalului din sud-estul Europei, care se desfăşoară la Salonic, în perioada 14 iunie – 13 iulie, organizat de Teatrul Naţional al Greciei de Nord, s-a bucurat de prezenţa actorilor Naţionalul craiovean, cu piesa „Medeea“ de Euripide, în regia lui Yannis Paraskevopoulos.

Replicile din Euripide, rostite cu atâta dăruire de Cerasela Iosifescu, Sorin Leoveanu, Geni Macsim, Adrian Andone, Valentin Mihali, Cătălin Băcuş, Cosmin Rădescu, Dragoş Măceşanu, punctate de corul femeilor (Gina Călinoiu, Anca Dima, Ramona Drăgulescu, Corina Druc, Romaniţa Ionescu, Iulia Lazăr, Adela Minae, Haricleea Nicolau, Raluca Păun, Petra Zurba) sau ale copiilor Alexandru Camen şi Emy Guran au cucerit inimile grecilor la prima ediţie a Festivalului din sud-estul Europei, care se desfăşoară la Salonic. Spectacolul regizat de Yiannis Paraskevopoulos din Grecia, cu o scenografie simbolică de Lia Dogaru, unul dintre cele mai realizate ale Teatrului Naţional „Marin Sorescu“, a reuşit să aducă în cele două reprezentaţii un public numeros. Cei care au crezut multă vreme că o tragedie antică nu mai poate avea succes la public s-au înşelat, dovadă publicul de la Salonic, dar şi succesul unui spectacol care aduce la Craiova, la fiecare reprezentaţie, un public tânăr şi deloc de neglijat.

Un succes al Naţionalului craiovean

Şi dacă astăzi laurii vin din Grecia, „Medeea“ în regia lui Yannis Paraskevopoulos, cu o versiune a piesei semnate de Elektra Vlahos şi o adaptare purtând semnătura lui Mircea Cornişteanu, culegea până mai ieri elogiile din paginile de ziar: „Tragedia Medeei, care-şi vede soţul părăsind-o cu justificări de natură să stupefieze, evoluează în spectacolul craiovean ritmat, punctat de mişcări militare, la început, când e vorba de campania argonauţilor, umanizându-se apoi treptat. Umanitatea, tragedia celei care decide să-şi ucidă copiii, dar şi pe noua soţie a lui Iason, este asumată, pătrunsă exemplar în interiorul fiinţei actorilor, transmiţându-se cu atât mai mult sălii, nu prin strigăte, cât prin mişcările imperceptibile, prin evoluţia fizionomiilor. Cerasela Iosifescu, o actriţă cu mari posibilităţi, face un rol ce ar trebui să o consacre, alături de Sorin Leoveanu, care este extrem de mobil şi el, de la ritmul aproape nazist al primelor apariţii la prăbuşirea finală în faţa pierderii noii soţii şi a fiilor dăruiţi şi răpiţi de Medeea.
Cruzimea actului femeii înşelate şi trădate se diluează într-o motivaţie adânc umană, încât la sfârşitul spectacolului aproape ca n-o mai priveşti ca pe o «pruncucigaşă» (e drept, termenul se aplică mamelor care-şi ucideau copilul la naştere). Plastica spectacolului înglobează elementele moderne şi cele atemporale, astfel încât tragedia antică să devină una etern-umană, impresie pe care o dau şi costumele, şi muzica americană care punctează unele scene. «Medeea» lui Euripide – Paraskevopoulos este unul dintre spectacolele Naţionalului craiovean care se vor ţine minte“, nota N. Prelipceanu. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS