Pregătirea documentelor pentru secţiunea Alexandria-Craiova costă aproape 2,3 milioane de euro. În decembrie, Mihai Grecu, directorul general al CNADNR, voia să-i excludă pe spanioli de la licitaţiile viitoare.
Controversaţii spanioli de la Inocsa au câştigat un nou contract prin bunăvoinţa Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), de data aceasta fiind vorba despre serviciile de asistenţă tehnică pentru pregătirea documentelor pentru finanţare, licitaţie şi construcţie a două secţiuni de drum.
Este vorba de lucrările de reabilitare a secţiunii Alexandria-Craiova de pe DN 6 (126,25 km), ce aparţine reţelei de drumuri transeuropene (TEN-T), şi de construirea variantelor de ocolire a oraşelor Caracal (15,96 km) şi Alexandria (9,71 km).
Contractul, cofinanţat de Comisia Europeană, prin Facilitatea ex-ISPA, şi de Guvernul României, prin bugetul de stat, are o valoare totală de 1.890.300 de euro (exclusiv TVA) şi a fost atribuit, după cum susţine CNADNR, „prin licitaţie internaţională restrânsă firmei INOCSA Ingenieria SL din Spania“.
Durata de implementare a contractului este de 15 luni de la data începerii serviciilor de asistenţă tehnică, beneficiar fiind CNADNR.
Studiul pentru reabilitarea DN 1H şi DN 24, încă patru milioane de euro
La sfârşitul lunii ianuarie, CNADNR anunţa că a semnat cu Inocsa alt contract în valoare de aproape patru milioane de euro, plus TVA. Şi acesta privea asistenţa tehnică în vederea elaborării studiului de fezabilitate, proiectului tehnic, detaliilor de execuţie şi a documentaţiei de licitaţie pentru două secţiuni de drum ce aparţin reţelei transeuropene de transport (TEN-T), şi este cofinanţat de Comisia Europeană, prin Facilitatea ex-ISPA, şi de Guvernul României, prin bugetul de stat. Potrivit CNADNR, „prin serviciile de asistenţă tehnică contractate, se are în vedere întocmirea documentaţiei pentru obţinerea finanţării, a documentaţiei de licitaţie pentru lucrările de reabilitare a secţiunilor de drum DN 1H Zalău – Aleşd (aproximativ 70 km) şi DN 24 – limita dintre judeţele Galaţi şi Vaslui până la Crasna şi secţiunea BN 24 B Crasna – Albiţa (aproximativ 103 km)“, durata de implementare fiind de 15 luni de la data semnării.
„Cu o valoare totală de 3.969.000 de euro (exclusiv TVA), Contractul de Asistenţă Tehnică a fost atribuit prin licitaţie internaţională restrânsă firmei Inocsa Ingenieria SL din Spania“, mai notează autoritatea.
Urmările erorilor de proiectare
Nimic în neregulă până aici, numai că, nu mai departe de jumătatea lunii decembrie 2007, însuşi directorul general al CNADNR, Mihai Grecu, declara că va rezilia toate contractele cu firmele partenere (proiectanţi, consultanţi şi constructori), care nu s-au achitat de obligaţiile contractuale. Printre acestea se afla, potrivit presei centrale, şi firma spaniolă Inocsa, „care nu a depus la timp documentaţiile cadastrale de expropriere, pentru care au fost plătiţi“. Grecu afirma atunci că, în opinia lui, proiectanţii fac mai mult rău decât constructorii, dar că este greu să reziliezi contractele cu ei altfel decât de comun acord, pentru că şi-au „angajat avocaţi foarte puternici“.
Defecţiunile de proiectare ale companiei spaniole au fost semnalate, anul trecut, şi de presa locală. Conform acesteia, erorile de proiectare pentru reabilitarea DN 17 au dus la inundarea gospodăriilor oamenilor din Valea Bârgăului, Bistriţa-Năsăud. La jumătatea anului trecut, primarii din zonă au reclamat prefectului că inundarea celor peste 100 de gospodării a fost provocată de lipsa trotuarelor şi a rigolelor, în condiţiile în care drumul este înalt de 60 cm, iar apa de ploaie nu are unde se scurge.
Constructorii, compania germană Geiger, au susţinut că ei nu pot decât să respecte proiectul care este realizat de Inocsa Spania.
Alte greşeli de proiectare au fost semnalate de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj, care, în urma constatărilor de pe teren, a sistat lucrările de reabilitare pe DN 1 între Cluj şi Gherla, la km 31. În satul Fundătura, din comuna Iclod, în zona podului peste Valea Loanei, s-au amplasat, conform proiectului, ziduri din beton de aproximativ trei metri, blocând accesul membrilor a nouă familii în propriile case.
Referinţele lor nu cuprind şi rezultatele inspecţiilor
Înfiinţată în 1976, Inocsa Ingenieria SL Spania are, din 1999, o sucursală şi în România. „De atunci, Inocsa a ajutat sectorul public în desfăşurarea proiectelor de lucrări civile finanţate prin fonduri locale sau externe (BEI, BIRD etc.)“, susţin ei cu emfază, arătând că pot furniza „servicii profesioniste prin intermediul celor peste 100 de specialişti din întreaga ţară, susţinuţi de experienţa şi solvabilitatea unei companii active la nivel internaţional şi cu peste 30 de ani de experienţă în domeniu“.
Conform „referinţelor“ postate pe site-ul său, Studiul de Fezabilitate şi Proiectul Tehnic pentru reabilitarea a 144 de kilometri din DN 1C şi DN 17 cuprind „reconstruirea îmbrăcăminţii rutiere, drenuri laterale, inspectarea podurilor şi ziduri de sprijin“.
După cât se vede însă, propriile referinţe nu coincid cu constatările celor de la Direcţiile Regionale de Drumuri şi Poduri şi nici cu dorinţele beneficiarilor.