În Bănie sunt 280 de panouri publicitare amplasate pe marginea străzii, care aparţin câtorva firme de advertising, majoritatea din Bucureşti. Mai nou, apar plasme unde un spot costă o avere. Doar o sumă mică din banii care „rulează“ pe panouri ajunge la Primăria Craiova.
Panourile gigantice de publicitate care se întâlnesc la tot pasul sunt înlocuite, treptat, cu plasme de mari dimensiuni, unde un spot de şase secunde costă enorm, după cum afirmă reprezentantul unei companii de advertising. Deocamdată, o plasmă publicitară se află lângă Universitate, iar alta şi mai mare va apărea în două săptămâni în zona Pieţei Prefecturii. Deţinătorul acesteia din urmă, Vasile Florin Gilbert, spune că o asemenea investiţie „costă sute de mii de euro“. „Cererea vine de la clienţii de publicitate care vor o reclamă mai specială. În Bucureşti sunt multe plasme publicitare, iar ideea a apărut la New York, unde faţadele blocurilor din piaţa Times Square sunt acoperite cu plasme modulare“, a spus Vasile Gilbert. Reprezentantul firmei care deţine locaţia primei plasme amplaste în Craiova afirmă că „un spot de şase secunde costă 1.000 de euro, cu o frecvenţă la trei minute, dar nu pot fi mai mult de 20 de spoturi într-o zi“.
Potrivit Primăriei Craiova, în municipiu sunt amplasate 280 de panouri publicitare pe marginea străzilor, cele mai multe în centru. Şase firme de publicitate îşi împart piaţa de advertising stradal din Craiova. Cinci sunt din Bucureşti şi numai una este din Bănie.
Sârbu, Şucu, olandezi şi austrieci
Datele furnizate de municipalitate arată că publicitatea stradală se împarte între News Outdoor Romania SRL, Itineris Media, New Age Advertising SRL, Ultravision, Euromedia Group SA şi Real Media Vision SRL. În spatele Ultravision se regăsesc proprietarul de la Mobexpert, Dan Viorel Şucu (49%), Cătălin Grigoriţă (46%) şi Compania de Construcţii Bucureşti (5%). Potrivit Registrului Comerţului, la Compania de Construcţii, principalul acţionar este Adrian Sârbu (39%), deţinătorul trustului Media Pro. La News Outdoor Romania, acţionar majoritar este o companie olandeză (din Amsterdam), News Out Of Home Bv. Real Media Vision îi are ca acţionari pe Affichage Holding Geneva (70%) şi Mihai Lucian Palas (30%). Euromedia Group SA are ca acţionar majoritar compania austriacă Plastiprod Holding GmbH. Itineris Media este controlată de Sorin Vişinescu (65%), iar la New Age, acţionari majoritari sunt Izabela Dică (35%) şi Daniel Vătavu (35%). Aceste companii încheie contracte cu societăţile care vor să-şi amplaseze reclamele pe panouri, iar o parte din banii încasaţi de la respectivii clienţi ajunge şi la primărie.
Contracte negociate individual
Între firmele amintite şi primărie există contracte de asociere care se încheie pe o perioadă de maximum cinci ani, cu posibilitate de prelungire. Reprezentanţii Biroului Contracte din cadrul Primăriei Craiova au spus că suma pe care firmele de publicitate o plătesc municipalităţii „se negociază cu fiecare în parte. Firmele plătesc pe de o parte taxa de publicitate (3,6% din contract), sumă care ajunge la Direcţia de Impozite şi Taxe, iar pe de altă parte, achită la primărie cota de asociere negociată prin contract, adică o cotă parte din contractele pe care le încheie firmele respective cu clienţii lor. Această cotă parte poate fi între 30% şi 45%“. În 2007, municipalitatea a negociat cu cei şase jucători de pe piaţa publicităţii stradale contracte care au adus în bugetul primăriei 615.000 de lei. La acestea se adaugă taxa de reclamă şi publicitate (3,6% din contract) plătită la Direcţia de Impozite şi Taxe.
Un mizilic din panourile stradale
Hotărârea Consiliului Local Craiova nr. 258/2007 prevede la art. 22, litera a, că „taxa pentru reclamă şi publicitate pe bază de contract, sub diverse forme, este de 3% din valoarea contractului, exclusiv TVA. Taxa astfel calculată se majorează cu 20%“. Acelaşi articol stipulează că pentru firmele care nu au contract cu municipalitatea, dar care vor să-şi afişeze bannere sau reclame în diverse locuri publice sau în „locul în care se desfăşoară o activitate economică“ se percepe o taxă fixă de 27 de lei pe metru pătrat pe an, iar în alte locuri, taxa de afişaj este de 20 de lei pe metru pătrat pe an. Directorul Direcţiei de Impozite şi Taxe din Primăria Craiova, Ioan Văcariu, a declarat că, de la începutul anului şi până în prezent, taxele plătite de firmele care au contract de asociere cu primăria (deci taxele provenite din reclama pe cele 280 de panouri publicitare) au fost mai mici decât cele similare încasate pentru reclamele mici, amplasate pe stâlpi, în condiţiile în care procentul este acelaşi (3,6%). Astfel, la Direcţia de Impozite şi Taxe, firmele care au panouri stradale au plătit taxe de reclamă şi publicitate de 15.860 de lei, iar taxele încasate pe stâlpii de iluminat şi pe stâlpii de telefonie au fost de 17.871 de lei. Deci, s-a încasat cu circa 2.000 de lei mai mult din micile reclame de pe stâlpi decât din cele de pe panouri, de dimensiuni mult mai mari. Marin Stănescu, reprezentantul pentru Craiova al uneia dintre cele şase firme de publicitate (care are aproape 100 de panouri în oraş), a precizat că s-a negociat cu primăria ca 40% din banii pe care îi încasează firma din contractele cu alţi clienţi să fie viraţi la primărie, „dar nu mai puţin de 13.000 de lei pe lună“. „Am avut destule controale şi pe audit, şi de la Curtea de Conturi, şi pe partea de contracte. Trimestrial, depunem la primărie banii şi copii de pe contractele noastre“, a spus Stănescu.
Plasma îi deranjează pe şoferi
Panoul cu plasma gigantică de lângă Universitatea din Craiova este supărător pe timpul nopţii, după cum spun mai mulţi conducători auto, din cauza luminozităţii „orbitoare“.
Până şi primarul urbei, Antonie Solomon, a fost deranjat de lumina acesteia. „E mai supărătoare noaptea, dar nu am orbit“, a spus primarul. Reprezentantul firmei care deţine panoul, Euromedia Group, susţine că situaţia se va schimba în câteva săptămâni: „Va fi montată o fotocelulă care va regla luminozitatea plasmei în funcţie de lumina de afară. Adică, în funcţie de zi, de noapte, de nor etc.“.