Decizia comasării unităţilor de învăţământ din Craiova a stârnit un adevărat război între reprezentanţii ISJ Dolj şi managerii unităţilor de învăţământ.
Nici după aproximativ o săptămână de când reprezentanţii ISJ Dolj au luat decizia ca Şcolile nr. 9 şi nr. 35 să dispară şi elevii să fie mutaţi la Grupul Şcolar „Matei Basarab“, ca Şcoala nr. 23 să-şi piardă personalitatea juridică şi să devină structură a Şcolii nr. 24, ca Şcoala nr. 34 să fie structură a Şcolii nr. 33, iar Grupul Şcolar „Anghel Saligny“ să dispară, elevii urmând să fie mutaţi la Colegiului Tehnic „C.D. Neniţescu“ (Liceul de Chimie – n.r.), cei implicaţi în aceste decizii nu au ajuns la o înţelegere. Miza este mare, prin pierderea personalităţii juridice şi prin comasare dispar funcţiile de director, cadre didactice vor rămâne fără catedră, iar personalul auxiliar riscă să rămână fără serviciu. Şi cum fiecare şcoală ţine la personalitatea sa juridică, a început scandalul şi între reprezentanţii unităţilor de învăţământ din judeţul Dolj, care nu încetează să spună cât au investit în şcoli, lăudându-se cu realizările obţinute. Un lucru e cert: toţi sunt supăraţi, contestă deciziile ISJ Dolj, acuză sindicaliştii care îi reprezintă şi sunt hotărâţi să conteste şi în instanţă. Reprezentanţii ISJ se apără: decizia de comasare a fost luată conform legii, după principiul „şcoala cu elevi mai mulţi preia şcoala cu elevi puţini din zonă“, urmărindu-se „creşterea calităţii învăţământului doljean“, decizie impusă de finanţarea „per capita“, o noua grilă conform căreia unităţile de învăţământ primesc fonduri în funcţie de numărul de elevi.
Şcolile mici vor dispărea
Situaţia unităţilor de învăţământ din Craiova propuse pentru comasare arată astfel: Şcoala nr. 23 – 376 de elevi, Şcoala nr. 24 – 666 de elevi, Şcoala nr. 9 – 188 de elevi, Şcoala nr. 35 – 127 de elevi, Şcoala nr. 34 – 420 de elevi, Şcoala nr. 33 – 614 elevi, Grupul Şcolar „Anghel Saligny“ – aproximativ 500 de elevi. Iniţial, reprezentanţii ISJ Dolj luaseră în calcul închiderea şcolilor nr. 23 şi 34, după care au decis ca imobilele să fie păstrate, doar clasele de elevi să fie comasate, iar copiii să înveţe într-o singură tură, de dimineaţă. Astfel, Şcoala nr. 23 va deservi doar elevii de clasele I-IV, iar Şcoala nr. 24 doar elevii de V-VIII, aceeaşi metodă fiind aplicată şi la şcolile nr. 33 şi 34. Din cele menţionate de reprezentanţii ISJ Dolj, la şcolile nr. 9 şi nr. 35, clasele funcţionează în prezent cu efective „în scripte“ de 10-18 elevi, în realitate mult mai puţini copii frecventând într-adevăr şcoala.
Conducerea Şcolii nr. 23 şi părinţii elevilor ameninţă cu instanţa
Reprezentanţii Şcolii nr. 23, cadrele didactice, reprezentanţii sindicali ai şcolii şi reprezentanţii părinţilor consideră că decizia de comasare a Şcolii nr. 23 cu Şcoala nr. 24 este abuzivă, fără temei legal. „Noi am făcut estimări pentru anul şcolar 2010-2011 şi am ajuns la concluzia că bugetul ne permite să plătim toate cadrele didactice, fără probleme şi fără a face restructurări de personal. Avem şi cinci colegi care se vor pensiona în această vară. Am făcut chiar şi o schiţă de încadrare şi am ajuns la concluzia că ne putem împărţii banii, fără să întâmpinăm probleme. La clasele I-IV avem 207 elevi, la V-VIII – 169 de elevi, iar la grădiniţa pe care o avem ca structură şi care funcţionează chiar în incinta şcolii avem 117 preşcolari, pe când în Şcoala nr. 24 există clase şi cu nouă elevi… Tot ce am realizat în această şcoală, bază materială, cabinete de informatică, reabilitare chiar până la structura de rezistenţă, am făcut prin Banca Mondială. Chiar şi băncile din clase au fost schimbate cu unele moderne“, a precizat Ecaterina Pricină, manager al Şcolii nr. 23.
Mai mult decât atât, reprezentanţii şcolii au precizat că în clase învaţă minimum 25 de elevi, iar pentru noul an şcolar au primit până în prezent cereri de la 64 de părinţi care vor să îşi aducă în clasa I copiii. Conform celor relatate de reprezentanţii şcolii, în unitatea de învăţământ funcţionează şi programul „Şcoală după şcoală“, la care muncesc cadre didactice fără a cere recompense materiale… În plus, reprezentanţii Şcolii nr. 23 au precizat că, potrivit instrucţiunilor pentru fundamentarea cifrei de şcolarizare şi stabilirea reţelei unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat pentru anul şcolar 2010-2011, o şcoală poate deveni structură a altei şcoli doar în anumite condiţii. „Structura este unitatea de învăţământ care este organizată şi funcţionează în componenţa unei unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, aparţinând aceluiaşi ordonator principal de credite, având efective mai mici de 100 de preşcolari/200 de elevi, pentru care s-a propus ca excepţie funcţionarea independentă. Nu are personal didactic propriu (cu carte de muncă), nu gestionează acte de studii, nu întocmeşte SC, nu are cod SIRUES, sigiliu, cont în trezorerie şi director. Activitatea managerială curentă a structurii şcolare este asigurată de un cadru didactic coordonator, desemnat de directorul unităţii de învăţământ cu personalitate juridică“.
Doar imobilul de la „Anghel Saligny“ va rămâne liber
Reprezentanţii ISJ Dolj au precizat însă că şi alte şcoli ce vor fi comasate au fost reabilitate cu bani de la Banca Mondială. Tocmai din acest motiv şcolile respective vor rămâne în sediile lor, doar clasele de elevi vor fi comasate, iar şcoala îşi va pierde personalitatea juridică. „Şi Şcoala nr. 1 «Obedeanu», ce va deveni structură a Şcolii nr. 12, a fost reabilitată prin Banca Mondială. Efectivele de elevi vor funcţiona în clase structurate la maximum, patru clase reducându-se la două. La Şcoala nr. 35 am decis să mutăm Grupul Şcolar «Charles Laugier». La Şcoala nr. 9 (situată pe strada Vasile Alecsandri, lângă PMS – n.r.) se va muta Grădiniţa nr. 31, care funcţionează în prezent într-o scară de bloc. La Şcoala nr. 33 se va muta Grădiniţa nr. 36, care funcţionează necorespunzător standardelor europene. Nu am luat până în prezent nici o decizie în ceea ce priveşte imobilul care va rămâne liber la Grupul Şcolar «Anghel Saligny». Elevii însă se vor muta la Liceul de Chimie, iar clasele se vor comasa deoarece, practic, este posibil acest lucru, ambele unităţi de învăţământ având specializări asemănătoare. Chiar şi prin comasare nu cred că vom reuşi să avem clase cu efective maxime de elevi“, a adăugat Diana Buşoi, inspector general la ISJ Dolj.
Pentru a elimina orice fel de speculaţii, reprezentanţii ISJ Dolj au precizat că procesul de comasare este firesc, iar reprezentanţii şcolilor ar trebui să-şi dorească să reprezinte şcoli mari, cu efective importante de elevi: „Aceeaşi decizie am luat-o şi în Filiaşi, unde am adus la şcoală ambele grădiniţe, care aveau peste 150 de preşcolari, şi am ajuns astfel ca şcoala să aibă 2.100 de copii. ‘Anghel Saligny’, de exemplu, are 504 elevi, însă sunt clase în care învaţă sub 20 de adolescenţi… Şi Şcoala nr. 33, ce va avea ca structură Şcoala nr. 34, va ajunge la aproximativ 900 de elevi. Cu cât o şcoală are mai mulţi elevi, cu atât finanţarea este mai mare, iar şcoala poate să se dezvolte. Vom încerca pe cât posibil să găsim soluţii pentru cadrele didactice din şcolile ce-şi vor pierde personalitatea juridică“.
Proteste pentru şcoală
Cadrele didactice şi elevii Grupului Şcolar „Anghel Saligny“, precum şi părinţii copiilor vor începe săptămâna viitoare o serie de acţiuni de protest în semn de nemulţumire faţă de decizia ISJ Dolj de desfiinţare a acestei unităţi de învăţământ şi de mutare a elevilor la Colegiul Tehnic „C.D. Neniţescu“.
Numărul elevilor a scăzut considerabil
Potrivit reprezentanţilor ISJ Dolj, dacă în perioada 1980-1990 înregistram 17.000 de elevi doljeni per serie, în prezent am ajuns la 6.500 de elevi per serie.