Finanţarea învăţământului pe numărul de elevi a fost creată pentru a spori concurenţa între şcoli. Iniţiativa a provocat însă efectul invers. A blocat transferurile, generând nemulţumiri şi chiar disperare printre elevi şi părinţi.
Transferul este solicitat des în rândul liceenilor, care, după primii ani de studiu, constată că nu şi-au ales corect profilul sau vor să se îndrepte spre şcoli cu rezultate bune la examenele naţionale. Pentru a pleca de la o unitate de învăţământ la alta, elevii au nevoie de acceptul ambelor consilii de administraţie. Nu de puţine ori, la şcoala de la care se solicită plecarea consiliul de administraţie refuză cererea pentru a nu pierde banii sau chiar pentru a nu se desfiinţa o clasă. De aici încep revoltele şi stresul. Practic, liceenii sunt obligaţi să frecventeze cursurile unei unităţi de învăţământ în care nu mai doresc să înveţe din diverse motive.
Refuză să mai meargă la şcoală
Colegiul Naţional „Ştefan Odobleja“ din Craiova este una dintre unităţile de învăţământ cu astfel de cazuri. Cinci elevi se zbat să se mute din liceu. Unul dintre ei a refuzat să se mai prezinte la cursuri. Adolescentul este în clasa a XI-a, la clasa matematică-informatică, dar vrea să se transfere la Colegiul Naţional „Ştefan Velovan“ la acelaşi profil, pe motiv că „după comasarea liceului în 2011 cu alte trei şcoli tehnologice a scăzut procentul de promovare a bacalaureatului la unitatea în care se află“. Argumentul este susţinut şi de părinţi. „În 2009, la Liceul de Informatică «Odobleja», când am optat pentru acest liceu, absolvenţii promovau bacalaureatul în proporţie de 90%, iar acum media de promovare este de 26%. Nu mai este acelaşi lucru. Nu mai este aceeaşi şcoală pentru care copilul meu a optat şi a intrat cu media 9,15. Nu mai vreau ca acest copil să înveţe în această şcoală. Şi nici el nu mai vrea“, a spus Mihai Bănică, tatăl liceanului. Consiliul de Administraţie de la Colegiul „Ştefan Odobleja“ nu a considerat acest motiv ca fiind întemeiat şi i-a respins cererea. De aici a început calvarul atât pentru elev, cât şi pentru familia sa. Adolescentul este pe punctul de a renunţa la studii. De la începutul anului şcolar a rămas acasă. Părinţii, pe de altă parte, nu îşi mai găsesc liniştea şi bat pe la uşile instituţiilor.
Părinţii se ceartă
cu managerul
Tatăl băiatului spune că de vină în această problemă este managerul şcolii. „Directorul şcolii nu vrea să-i dea transferul, ceea ce este un abuz. Nu avem contract cu unitatea de învăţământ să îl ţină legat. Are dreptul să meargă la ce liceu vrea el. A primit acceptul de la Colegiul «Velovan», dar nu se poate muta, că nu vor de aici“, a declarat Mihai Bănică. În plus, părintele acuză conducerea şcolii că a dat aviz numai anumitor elevi. „Nu este singurul caz de elev care cere transferul. Au mai plecat, dar se dă aviz după criterii pe care nu le putem afla“, a mai spus Mihai Bănică. Managerul Colegiului „Odobleja“ nu neagă avizarea altor transferuri, dar spune că „toate avizele au fost date legal“. „Avizul de transfer s-a acordat numai elevilor cu motive întemeiate, cum ar fi mutarea în localitatea de domiciliu sau chiar apropierea de domiciliu, dar numai în cazurile elevilor cu anumite afecţiuni. S-a mai dat aviz şi pentru elevii care au solicitat schimbarea profilului. În cazul de faţă, procentul de la bacalaureat nu era un motiv întemeiat de transfer, mai ales că la clasele de informatică examenul a fost promovat în proporţie de 67%. Nu a scăzut calitatea actului educaţional“, a declarat Aurora Simon, directorul Colegiului Naţional „Ştefan Odobleja“ din Craiova. Explicaţiile directorului nu sunt acceptate de părinţi, care spun că „Legea educaţiei nu specifică motivele întemeiate pentru transfer“. Situaţia prezentată nu este singulară. Şi în alte licee, elevii se lovesc de refuz atunci când cer să se transfere la altă unitate de învăţământ.