http://www.youtube.com/watch?v=PrX7eLZkK3k
\nPrimăria Craiova intenţionează că construiască pasarele pietonale lângă pasajul subteran şi în intersecţia din dreptul Pieţei Mari din Craiova pentru a descongestiona traficul din centrul oraşului. Cel puţin aşa a declarat Olguţa Vasilescu (foto) într-un scurt interviu acordat GdS. Primarul a anunţat că nu se mai grăbeşte cu demolarea stadionului „Oblemenco“ şi că, de luna viitoare, ar putea începe operaţiunea de reparare a străzilor. În plus, Olguţa a precizat că ideea construirii unui nou spital municipal lângă Parcul Tineretului a fost abandonată.
Gazeta de Sud: Care este soluţia în cazul construirii unui spital nou, de la zero, cum se discuta acum un an şi jumătate, când se lua în calcul demolarea Spitalului „Filantropia“?
Lia Olguţa Vasilescu: Spitalul regional nu ştiu unde va fi, s-ar putea să nici să nu fie în Craiova, s-ar putea să fie amplasat în afara Craiovei, ceea ce ar fi normal din punctul meu de vedere, pentru că asta înseamnă foarte multe locuri de parcare pe care oraşul nostru, deocamdată, nu le poate acoperi. În ceea ce priveşte spitalele noi, şi spun spitale pentru că două spitale se vor construi în Craiova, primul va fi pe scheletul care este în curtea Spitalului de Boli Infecţioase. Ne-am dat seama că asta ar însemna cea mai mică investiţie pentru primărie, atâta timp cât structura este deja făcută şi nu ar mai trebui să investim bani decât în compartimentare, aproximativ patru milioane de euro. Vedem acum ce iese din studiul de fezabilitate, după care ar urma să mutăm tot în afară de maternitate în acest spital nou, practic tot Spitalul „Filantropia“, ceva mai înghesuit. Ulterior, ar urma să ne apucăm, în curtea unde este acum maternitatea, să construim spitalul municipal nou. Iar corpul care va fi în faţa Spitalului de Boli Infecţioase să îl cedăm celor de la Boli Infecţioase pentru spitalul de SIDA, cum era proiectat iniţial să fie. Este o investiţie – cel puţin una dintre ele – care cred că se va termina pe mandatul meu, adică acel corp nou de clădire din curtea Spitalului de Boli Infecţioase.
Scheletul de la Infecţioase încă rezistă
GdS: Practic, nu se va mai merge pe varianta construirii unui spital nou pe lângă Parcul Tineretului, cum se discuta în urmă cu mai mulţi ani.
L.O.V.: A fost o variantă, a durat foarte mult şi durează în continuare preluarea terenului de la Ocolul Silvic. Este vorba de aproximativ şase hectare de teren acolo, de pădure. Noi ar trebui să cedăm aproape toată pepiniera RAADPDL şi partea cea mai proasta este că, după ce se va tăia toată pădurea respectivă din zonă, nu va fi acoperit necesarul de locuri de parcare. Ne-am făcut toate calculele şi, până la urmă, cel mai bine este să nu investim în acea zonă şi să aşteptăm. Dacă cei cu spitalul regional vor cere un teren din partea municipalităţii, probabil că îl vom dona pe acela pentru că altul nu avem la ora actuală. Dar cred că cea mai bună variantă pentru un spital regional este să îl scoţi în afara Craiovei, nu să fie în interior, iar spitalul municipal să rămână în interiorul oraşului.
GdS: Scheletul de la Infecţioase are nevoie de o expertiză…
L.O.V.: A fost făcută o expertiză acum doi ani, rezistă în continuare, iar la ora actuală suntem la faza de studiu de fezabilitate ca să vedem care ar fi valoarea investiţiei. Dar, aşa cum calculăm noi la prima vedere, sigur că s-ar putea să fie mai puţin, s-ar putea să fie mai mult, ar fi o investiţie de vreo patru milioane de euro, bani pe care cred că municipalitatea şi-i permite.
„Eu nu mă grăbesc cu demolarea stadionului“
GdS: Legat de grădina zoologică, aveţi idee când încep lucrările acolo?
L.O.V.: Ar trebui să înceapă luna viitoare. Licitaţia este făcută, dar suntem ţinuţi pe loc de un aviz.
GdS: La teatrul de vară ce se mai întâmplă?
L.O.V.: La teatrul de vară se lucrează. A fost o discuţie despre copertină, că proiectul nu a fost cel mai fericit de la început, în sensul că şi cel care a licitat a dat un preţ mai mic şi, după, când s-a apucat de construcţie, şi-a dat seamă că există doar vreo trei firme din România care pot să facă acea structură. Însă, ne-au asigurat că vor termina în termenul stabilit acest teatru de vară, deci anul viitor ar trebui să îl avem.
GdS: Legat de stadion, lumea se întreabă când începe demolarea?
L.O.V.: Să ştiţi că eu nu mă grăbesc cu demolarea stadionului până nu văd că s-a demarat licitaţia pentru proiectare şi pentru execuţie. Probabil că, la finalul acestui an, va trebui să predăm oricum amplasamentul liber de sarcini. Asta înseamnă că în toamnă ar trebui să ne apucăm de demolarea stadionului, eu sper din toată inima. Astăzi (marţi -n.r.) înţeleg că s-a urcat pe SEAP (Sistemul Electronic de Achiziţii Publice – n.r.) stadionul mic, ca să îl terminăm întâi pe acesta şi apoi să demolăm, pentru că echipa nu are, efectiv, unde să joace.
Un nou pasaj subteran, singura soluţie în opinia proiectanţilor
GdS: Cu exproprierile s-au încheiat procedurile?
L.O.V.: Da, s-au terminat toate procedurile, cel puţin pe partea unde construim noi. Mai există câteva proprietăţi care sunt foarte interesante pentru noi, în sensul că sunt la bulevard şi acolo ar merita să fie făcute şi locurile de parcare. Însă aşteptăm să vedem cum arată proiectul tehnic, să vedem dacă este absolut necesar să facem acea procedură de expropriere. E vorba de vreo trei case care sunt pe bulevardul Ştirbei.
GdS: În şedinţa consiliului local de acum două luni s-a vorbit despre o posibilă soluţie pentru descongestionarea traficului la ieșirea spre Calea Bucureşti. Cât de fiabil este un astfel de proiect, aveţi date suplimentare despre el?
L.O.V.: El va fi introdus categoric pe fonduri europene, dacă până la urmă vom ajunge la această variantă. Cert este că, până acum, ne-am consultat cu mai mulţi proiectanţi, care ne-au spus că ar fi cam singura soluţie de descongestionare a traficului din zonă. Dar asta înseamnă încă doi ani de nebunie în zona centrală, de trafic aglomerat. E o procedură destul de greoaie şi cu fondurile europene. Ar dura vreo doi ani până la semnarea contractului de finanţare şi apoi încă vreo doi ani perioada de execuţie. Analizăm, la ora actuală, toate variantele posibile pentru că adevărata problemă o vom avea în momentul în care dăm drumul la tramvai.
Pasarelă pietonală peste Calea Bucureşti în zona Pieţei Centrale
GdS: Şi ce soluţie este?
L.O.V.: Asta vă spun, că analizăm la ora actuală. Au fost proiectate prost de la început aceste pasaje. Cel care este subteran nu avea voie să nu treacă pe sub Calea Bucureşti şi să nu meargă mai departe pe Carol I. Nu ştiu de ce s-a adoptat până la urmă această soluţie, cert este că ne dă foarte mari bătăi de cap şi încă nu atât de mari cât vor fi atunci când vom da drumul la linia de tramvai. Este foarte posibil să facem o pasarelă pietonală peste această intersecţie, aşa cum avem deja proiectat pentru intersecţia de la Piaţa Mare, dar urmează o perioadă în care încă analizăm. Acolo, în mod sigur va fi o pasarelă pietonală cu lift, cu scări rulante ca să fie inclusiv pentru persoanele cu handicap. Proiectul care va costa aproximativ 1,5 milioane de euro va arăta foarte bine, va fi ca o farfurie zburătoare aflată deasupra intersecţiei, şi acolo pasarela chiar este singura modalitate de a descongestiona traficul din zonă. Alta nu există.
GdS: Sunteţi mulţumită de cum evoluează lucrările la cele două străzi principale pe fonduri europene, Râului şi Caracal?
L.O.V.: De constructori, da, sunt mulţumită. Problema pe care o avem în continuare este cu TMUCB, care trebuia să rezolve nişte racorduri de la canalizare şi se mişcă foarte greu, aşa cum se mişcă şi în celelalte cartiere unde sunt lucrări pe canalizare şi apă potabilă. Chiar ne gândim foarte serios la rezilierea contractului pentru că este inadmisibil. Nu sunt în grafic, iar ei ar trebui ca până la finalul acestui an să finalizeze vreo 70 de kilometri de canalizare, 30 i-au finalizat deja anul trecut, dar au rămas cele mai grele lucrări şi doar o jumătate de an până la acest termen. Probabil că va fi prelungit termenul respectiv până în anul 2015, dar este foarte posibil să luăm o altă firmă.
Probleme cu TMUCB şi pe strada Toamnei
GdS: Când va fi asfaltată Bariera Vâlcii, cea de-a treia stradă principală?
L.O.V.: Cea de-a treia stradă va începe imediat după ce se finalizează celelalte două, va fi ultima lăsată. La ora actuală, se lucrează pe strada Toamnei, la nişte racorduri pe care, din nou, TMUCB nu a putut să le facă. Au trebuit să subcontracteze o firmă din Slatina, de altfel singura din zonă care a acceptat un asemenea tip de lucrare. Pe acolo trec mai multe magistrale ale oraşului, nu trebuie să fie vibraţii în momentul în care se lucrează, adică nu trebuie deranjate acele conducte pentru că este foarte posibil să avem un accident. Abia acum a intrat firma din Slatina să lucreze acolo şi aşteptăm ca imediat după să tragem asfaltul. Noi avem licitaţia finalizată de doi ani, deci acolo ar trebui să meargă fără probleme cu asfaltul, dar nu putem să intrăm pe Toamnei până când nu se finalizează.
GdS: Când veţi anunţa câştigătorul licitaţiei de 20 de milioane de euro pentru reabilitarea străzilor? Ofertele s-au deschis deja.
L.O.V.: Da. Sunt foarte multe firme şi analizăm cu cea mai mare atenţie pentru că oricum avem contestaţii pe toate, dar de fiecare dată la licitaţii am câştigat în instanţă pentru că am demonstrat că procedura a fost făcută legal. Le-am spus să nu se grăbească, să facă toate diligenţele necesare din punct de vedere legal, astfel încât să nu putem să fim contestaţi, mai ales că este un contract care se va derula pe următorii patru ani. Probabil că, de luna viitoare, vom avea deja câştigătorul şi vom putea să începem să asfaltăm. Uitaţi-vă, inclusiv în curtea spitalului de copii nu am putut să tragem o mână de asfalt. Şi gropile care sunt în oraş, şi spaţiile de joacă din Craioviţa, unde ar fi nevoie şi de asfalt, nu au putut să fie finalizate tocmai pentru că nu avem, până acum, un câştigător.