-0.5 C
Craiova
marți, 26 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalAutobuze RAT, uitate de vreme pe trasee

Autobuze RAT, uitate de vreme pe trasee

http://www.youtube.com/watch?v=GSix9CpGLzo

\n

Condițiile din majoritatea autobuzelor care circulă prin Craiova sunt deplorabile. Rugina, scaunele netapițate, geamurile care nu se deschid, podelele pline de găuri și înădite cu bucăți de lemne, ușile care abia se închid sunt principalele nemulțumiri ale craiovenilor când vine vorba de mijloacele de transport în comun. Regia Autonomă de Transport Craiova susține că, începând din toamna acestui an, pe traseele din oraș vor circula 17 autobuze noi finanțate de consiliul local.

Zeci de oameni așteaptă în stația de la Piața Mare autobuzul 2B, care apare după multe minute de așteptare și oprește cu un scârțâit ce trădează ani îndelungi de funcționare. „În sfârșit, a venit! Așteptăm în fiecare zi, în ploaie, în soare, nu contează, trebuie să ajungem acasă“, spune o femeie, mulțumită că, în sfârșit, pleacă din stație. Nici nu oprește bine autobuzul și oamenii sunt deja încolonați în dreptul ușilor, se înghesuie și se îmbrâncesc pe scările șubrede ca să apuce un scaun. Cei care nu au noroc sunt nevoiți să rămână în picioare până la destinație. O femeie se chinuie să urce în autobuz un troler, în timp ce o bătrână o împinge să meargă mai repede. „Nu vedeți că am greutate aici? Abia pot să-l car după mine!“, îi replică femeia bătrânei care se lupta pentru un loc liber în autobuz. Șoferul coboară să ia o gură de aer, în timp ce oamenii își caută un loc în autobuz și așteaptă nerăbdători să plece.
În stația de la piață urcă mulți oameni în vârstă care vin des aici la cumpărături apoi se întorc acasă. „Venim de dimineață, ne facem piața repede ca să avem timp să ne întoarcem acasă până nu se pune căldura“, spune Ioana, care ține o sacoșă plină de roșii în mână. Conștiincioși, oamenii își compostează biletele, în timp ce șoferul se urcă în autobuz și pornește la drum. Autobuzul se urnește greu, scoțând un sunet înfundat, apoi zvâcnește înainte, iar cei care nu au mai apucat loc pe scaun se lovesc de geamurile acoperite de praf, prin care orașul se vede ca prin ceață. Praful este stăpân pe toate autobuzele vechi care circulă pe străzile Craiovei. „Este o rablă de autobuz, mergem cu el că nu avem ce să facem. Cum este posibil să nu existe nici un fel de condiții în el, să cobori prăfuit ca după o zi de muncă, să trebuiască să suporți mirosul de mizerie și transpirație și să nu ai curaj să te așezi pe scaunele astea infecte?!“, spune supărată o doamnă, care preferă să stea în picioare până la stația următoare, unde trebuie să coboare.

„Vrem să devenim oraș european, dar condiții în mijloace de transport nu există“

Unii urcă, alții coboară la stația de la Universitate. Scaunele de un roșu murdar, dintr-un plastic gros și crăpat, sunt toate ocupate și tot mai multe persoane sunt nevoite să stea în picioare. Ușile ruginite, pline de găuri și grele, se închid acompaniate de un scârțâit asurzitor, deși balamalele sunt unse din abundență cu vaselină, iar șoferul pornește din nou la drum. „Ușile astea abia se închid și acolo, sus, rămâne un spațiu foarte mare liber pe unde iarna intră frig și se face curent. Acum, vara, este bine că ne mai aerisim și noi. Bine ar fi să avem aer condiționat și tot ce ne trebuie, că de aia plătim biletele. Dar ce să mai ridicăm probleme că nu avem aer condiționat când nu suntem în stare să avem nici uși care să se închidă ermetic?! Nu există aer condiționat nici în autobuzele noi, darmite în cele de-o vârstă cu mine“, spune revoltat un bătrân care s-a urcat tot de la piață.
Podeaua autobuzului este și ea plină de praf în care au rămas imprimate urme de încălțăminte. „Aici, în spate, nu știu ce s-a întâmplat de au pus bucata asta de lemn pe pardoseală. Mi-e și frică să stau pe ea că nu știu dacă are sau nu stabilitate. Plătim bilete și nu avem pic de condiții“, spune Elena D., care merge adesea cu autobuzul 2B.
În stația de la Facultatea de Agronomie așteaptă câteva persoane, care se plâng de condițiile din toate mijloacele de transport în comun din Craiova. „Merg frecvent cu autobuzul 2B pe ruta Bănie – Craiovița și vreau să spun că este cumplit. Bagă numai autobuze mici, indiferent dacă este vorba de ore de vârf sau nu, și oamenii mereu stau în picioare. Sunt curioasă dacă primarul orașului ar putea să circule în condițiile pe care ni le oferă nouă. Geamurile nu se deschid și în autobuz miroase îngrozitor, mai ales acum vara, fiind și cald, și aglomerație. Nu mai vorbesc de scaune, care sunt infecte și prea puține pentru câți călători sunt. Dacă nu ești atent în autobuzele astea și nu te ții bine de ceva, dau cu tine jos. Eu cred că autobuzele, în general, nu au stabilitate din fabrică, de când s-au construit. Vrem să devenim oraș european, dar condiții în mijloacele de transport nu există“, spune pe un ton răspicat Eugenia Dumitra.
În ciuda întârzierilor mari și a condițiilor mizere, oamenii nu au de ales și continuă să circule cu autobuzele RAT, sperând că într-o zi se va schimba ceva. „Nu pot să-mi imaginez de ce ajung atât de greu în stații. Probabil la cât sunt de vechi mai cedează, se defectează pe drum, dar important este că ajung până la urmă. Noi așteptăm, că nu avem ce să facem”, spune o femeie care așteaptă în stația din Piața Centrală.

17 autobuze noi vor circula din toamnă pe traseele din oraș

Reprezentanții Regiei Autonome de Transport (RAT) Craiova au vești bune pentru călătorii din municipiu, cărora le promit că din toamnă vor putea să circule cu noi mijloace de transport în comun. „În urmă cu două săptămâni, am semnat un contract ce presupune achiziționarea a 50 de autobuze noi. Până în toamnă o să avem prima tranșă de autobuze noi la Craiova, în număr de 17, marca Solaris. Sunt finanțate în totalitate de consiliul local, ele costând aproape trei milioane și jumătate de euro. Acestea vor schimba fața transportului public de călători din municipiu și o să ofere condiții de confort mai bune pe toate traseele“, a declarat directorul general RAT Craiova, Radu Preda.
Mijloacele de transport în comun care nu mai oferă nici un fel de condiții călătorilor vor ajunge acolo unde le era locul de multă vreme, la fier vechi. „O parte din autobuzele foarte vechi vor fi casate, vor ajunge la fier vechi. Suntem în secolul XXI, dar mergem cu autobuze de secol XX. Suntem conștienți și știm și noi care este situația transportului în comun în Craiova.

În patru ani, Craiova va avea 50 de autobuze noi

Dacă, în urmă cu câteva luni, reprezentanții RAT vorbeau despre intenția pe care o aveau de a cumpăra noi mijloace de transport în comun și despre o licitație în curs de desfășurare, acum noile autobuze sunt o certitudine. „Acum vorbim despre o achiziție care se află în derulare, despre contracte care s-au semnat, vorbim de bani care există în bugetul municipalității craiovene. Faptul că anul acesta s-au găsit în bugetul local trei milioane și jumătate de euro ca să primim prima tranșă de autobuze este un prim pas. Acest lucru nu înseamnă că se vor rezolva problemele transportului în comun din oraș, ci înseamnă că transportul public este important pentru consiliul local, pentru primar și pentru cei aproape 500.000 de craioveni care îl folosesc lunar. Transportul public este o prioritate a orașului”, susține directorul general al RAT Craiova.
Contractul pentru achiziționarea celor 50 de autobuze este valabil pe o perioadă de patru ani, dar reprezentanții RAT Craiova au încredere că nu va fi nevoie de atâta timp pentru ca noile mijloace de transport în comun să ajungă pe traseele din oraș, care le vor face călătoriile mai ușoare cetățenilor Băniei. „Cunoscând modul cum s-au derulat până acum lucrările la nivel local și văzând cum se încasează taxele și impozitele la nivelul municipalității craiovene, sunt ferm convins că nu va dura patru ani până când în Craiova vor fi achiziționate toate cele 50 de autobuze noi“, ne spune reprezentantul RAT Craiova.

„În luna aprilie a anului viitor, sigur vom avea tramvaie funcționale la Craiova“

Reprezentanții RAT Craiova susțin că în primăvara anului 2015 se vor îmbunătăți considerabil condițiile de transport public pentru că atunci vor reintra în trafic și tramvaiele, care au fost retrase pentru a fi modernizate și reabilitate integral: „Au avut parte de reparații capitale, nu mai troncăne, nu mai scârțâie, au sisteme de iluminat noi, scaunele, interiorul și exteriorul sunt refăcute. Erau necesare aceste reparații, iar costul unei astfel de modernizări este de aproximativ 40.000 de lei, bani ai Regiei de Transport. În luna aprilie a anului viitor, sigur vom avea tramvaie funcționale la Craiova“.
Ideea celor de la RAT Craiova de a reabilita și moderniza tramvaiele din oraș este acum model și pentru alte regii de transport din țară. „Am avut o vizită de la Ploiești, unde și acolo se reabilitează linia de tramvai. Au vrut să vadă cum reușim noi să facem lucrurile la Craiova, le-a plăcut și au luat lucrarea noastră drept model. Acum așteaptă de la noi mai multe detalii pentru a începe și ei să modernizeze tramvaiele ploieștene“, a declarat Radu Preda.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS