Este de neînchipuit modul în care a acționat o administratoare, angajată a mai multor asociații de proprietari din Craiova, pentru a-i înșela pe oameni. Acum, după ce a fost depistată cu nereguli și i s-a retras atestatul, aceasta vrea să rămână casier, făcând înțelegeri cu președinții și ascunzând faptul că nu mai are atestat.
Maria Codreși era administratoare la trei asociații de proprietari din Craiova. După cum reiese din procesul-verbal nr. 9/05.04.2014, întocmit de inspectorii de la primărie, în urma unui control, Codreși, în calitate de administratoare a Asociației de proprietari 83A1-83A2, a comis o serie de nereguli, ani la rând. Angajata a „omis“ să întocmească referate pentru cheltuielile materiale și gospodărești. Listele de plată nu erau întocmite conform legii, ceea ce i-a permis acesteia să nu treacă în listă restanțele proprietarilor și nici ajutorul pentru încălzirea locuinței. Cel mai grav este că administratoarea ajunsese să repartizeze în listele de plată cu totul alte sume decât cele facturate de furnizori. De exemplu, în luna iulie 2013, Compania de Apă a facturat 6.855 de lei, iar Maria Codreși a distribuit în listele de plată 7.022 de lei, Termo a facturat 1.474 de lei, iar ea a repartizat în liste 2.397 de lei, în ianuarie 2013 Termo a facturat 29.202 lei, iar Codreși – 31.600 de lei. De asemenea, în decembrie același an, furnizorul de căldură a facturat 29.284 de lei, iar administratoarea a repartizat 33.240 de lei. Pe întreg anul, furnizorul a facturat 132.060 de lei, iar Maria Codreși – 154.753 de lei. Unde a ajuns diferența de 23.693 de lei, doar administratoarea știe.
Nereguli, nereguli
Pe listele de plată, Maria Codreși nu a înscris restanțele proprietarilor, iar cheltuielile cu reparațiile instalațiilor au fost plătite din casierie, dar nu au fost trecute în liste. De asemenea, nu au fost repartizate integral cheltuielile administrativ-gospodărești efectuate lunar. Nu au fost repartizate în listele de plată majorările de întârziere calculate de furnizori, dar au fost calculate cele proprii, de 0,2% pe zi de întârziere, însă nu au mai fost trecute în Registrul de activ și pasiv. Cheltuielile cu întreținerea liftului au fost repartizate la plată după numărul de persoane și nu după cota-parte, cum prevede legea.
Alt capitol defectuos este cel privind reparațiile. Administratoarea una repara și alta încasa. Fiecare contract de reparații era urmat de un contract adițional care umfla valoarea lucrărilor. Achitarea lucrărilor executate era făcută de administratoare din sumele încasate ca și cheltuieli de întreținere, ducând în acest fel la neachitarea facturilor furnizorilor de utilități. Tot din banii proprietarilor, asociația plătea lunar un avocat cu suma de 150 de lei, deși inspectorii din primărie nu au găsit nici un contract doveditor.
Rămasă fără atestat
După șapte luni de la efectuarea controlului, inspectorii de la Control și Monitorizare Asociații au revenit cu Dispoziția 7363 din 10.10.2014 și au retras atestatul Mariei Codreși, atestat pe care aceasta îl mai pierduse în luna martie pentru că nu promovase concursul de evaluare, dar îl recăpătase în aprilie.
Faptul că administratoarea nu mai are atestat i-a nemulțumit pe proprietarii din cele trei asociații la care aceasta era angajată, respectiv nr. 17 Craiovița Nouă, 83A1-83A2 Craiovița și 78B Craiovița. Oamenii spun că aceasta încearcă să-i ducă de nas și, în complicitate cu președinții, vrea să rămână casier, adică să aibă acces la bani. Mai mult decât atât, locatarii din Asociația nr.17 și 78 B Craiovița Nouă sunt nemulțumiți că administratoarea le umflă facturile și sunt convinși că și la ei procedează în același fel ca la Asociația 83A1-83A2.
Nu vor administrator fără atestat și cu probleme
Proprietarii sunt revoltați de faptul că, deși i s-a retras atestatul, Maria Codreși refuză să plece. Ei spun că aceasta „s-a înțeles“ cu președinții să rămână măcar pe postul de casier, iar în prezent asociațiile funcționează fără administrator.
„Codreși a venit la noi la ușă, ne-a spus că are niște nereguli și ne-a întrebat dacă vrem să rămână la noi la asociație, până se rezolvă problema, dar nu ne-a spus că nu mai are atestat. Dacă nu mai are atestat, să nu mai rămână!“, a spus Vasile Cocoșilă, proprietar în Asociația 78B. Însuși președintele acestei asociații este hotărât să o dea afară. „I s-a făcut control la altă asociație, 83A1-83A2, i s-a retras atestatul și spune că nu știe. Dar ea știe, dar ne ascunde. Noi avem adunare săptămâna viitoare și trebuie să ne angajăm administrator. Nu avem nevoie să ținem angajate două persoane, mai ales că actuala are probleme“, a spus președintele de la Asociația nr. 78B, Iulian Țânțârea. „Nu are atestat și nu mai are voie să lucreze. A făcut ședință, lumea nu a venit și a plecat cu un tabel ca să semneze pentru ea. Eu i-am spus să spună adevărul oamenilor că nu mai are atestat, dar lumea nu mai este de acord. Cică au găsit-o cu nereguli la altă asociație. Vom avea o ședință să o schimbăm, să aducem administrator cu atestat. S-au întâmplat multe măgării“, a afirmat Ion Uță, proprietar în blocul 78B.
Proprietarii vor alt casier şi alt administrator
Proprietarii din Asociația nr. 17 Craiovița Nouă arată cu degetul și spre președintele asociației, Petrică Barbu, care o păstrează pe Maria Codreși în funcţia de casier. „Sunt niște hoți, niște bandiți! Ne-a înșelat de ne-a rupt, ne-a penalizat de nu mai țin minte. Am scos bani din bancă să plătesc întreținerea. Eu plătisem întreținerea și ei au băgat banii în buzunar. Am auzit că acum are probleme, dar nu știu, au aranjat cu primăria, că văd că nu se mai aude nimic. Cum să rămână la noi la asociație dacă nu are atestat? Nu știu cine o ține în brațe. La noi nu s-a ținut niciodată sedință, iau așa semnături de la locatari și ne mint că s-a ținut ședința. Barbu s-a pus singur președinte, iar acum face pe bolnavul“, a spus Mitică Ancuța, proprietar în blocul 77B.
Același lucru îl susține și Marius Filip, proprietar în blocul 77B: „Eu ştiu că, dacă nu mai are atestat, nu trebuie să mai funcționeze. Nu ne dau explicații, nu s-au făcut ședințe niciodată. Nu s-a făcut Adunare Generală. Președintele nu l-am ales noi, am vrut să facem Adunare Generală, i-am contactat pe cei din Comitet și au spus că ei nu anunță pe nimeni“.
Și plângerile la adresa Mariei Codreși continuă. „Știu că a venit de la primărie în control, dar ce a făcut nu știu, că ea este tot aici. Nu a venit nici președintele să ne spună adevărul. Să ne mintă chiar așa? De ce mai încasează aici? Trebuie să găsim un om care să continue activitatea“, a spus o proprietară.
„Sunt casieră…“
Președintele Asociației nr. 17 Craiovița Nouă, cel despre care proprietarii spun că „se dă bolnav“, Petrică Barbu, nu a fost de găsit, deși am bătut și la ușa lui. Maria Codreși nu prea a vrut să comenteze acuzațiile ce i se aduc. „Sunt casieră la toate cele trei asociații, până la soluționare. Am primit o hârtie că mi s-a retras atestatul, conform unui raport pe care nu l-am primit“, a spus Maria Codreși, încercând lamentabil să găsească tot felul de scuze.
„În urma unor sesizări făcute de proprietari a fost un control de la primărie în luna aprilie. S-a verificat anul 2013 și s-au constatat o serie de deficiențe cu privire la activitatea administratorului. Noi am decis să preluăm activitatea administratorului și am lăsat-o să funcționeze ca și casier pe o perioadă de șase luni. Pe viitor, intenționăm să angajăm un administrator, pentru că nu ne permitem să plătim și casier, și administrator“, a spus Nae Dumitru, președintele Asociației de proprietari nr. 83A1-83A2 Craiovița.