Elevii de la Şcoala Specială „Sf. Mina“ din Craiova vor participa, timp de mai multe luni, la şedinţe de terapie asistată de animale.
Un proiect-pilot pentru judeţul Dolj a fost lansat ieri la Şcoala Specială „Sf. Mina“, din Craiova. Iniţiatorii acestuia sunt reprezentanţii unităţii de învăţământ amintite şi cei ai Centrului Naţional de Educare Canină. Fiecare elev din această unitate de învăţământ este unic, fie că are deficienţe de vedere, probleme din spectrul autism, sindrom Down sau altfel de probleme medicale. „Va fi practic o provocare să desfăşurăm aceste şedinţe de terapie cu copiii cu tulburări din spectrul autist, însă psihologii vor monitoriza permanent starea copiilor și interacțiunea acestora cu câinii. Vrem să îi implicăm în aceste şedinţe nu doar pe copiii din şcoala noastră, ci şi pe părinţii acestora, psihologi, dascăli, voluntari. Prima şedinţă de terapie va avea loc duminică, 30 noiembrie. Pentru început, vom începe acest proiect cu 15 copii care au cea mai mare nevoie de terapie, de atenţie specială, copii extrem de timizi sau, dimpotrivă, care sunt extrem de expansivi“, a precizat Carmen Pascu, director la Şcoala Specială „Sf. Mina“.
Terapie pe termen lung
Reprezentanţii Centrului Naţional de Educare Canină susţin că, pentru a avea rezultate, aceste şedinţe de terapie trebuie să se desfăşoare pe o perioadă îndelungată. „Este nevoie de cel puţin şase luni de terapie pentru fiecare copil, însă intenţionăm să nu ne oprim. Vom continua până la 18 luni şi chiar mai mult. Dorinţa noastră este de a derula astfel de proiecte în toate şcolile din Craiova. Acest program este unul pilot pentru zona noastră, însă de aproximativ 12 ani Centrul Naţional de Educare Canină derulează proiecte educaţionale pentru copii, respectiv câini de terapie şi câini ghizi pentru persoane cu dizabilităţi – conform normelor europene, terapie cu câini la copiii preşcolari şi câini de salvare. Oraşe precum Cluj, Oradea au experimentat deja acest tip de terapie. Va fi o implicare de forţă pentru aceşti copii speciali, căci în afara cadrelor didactice, a specialiştilor, vom avea 15 voluntari ai centrului nostru“, a spus Liviu Ionescu, președintele Centrului Național de Educare Canină.
„Este şansa de redescoperire a copilului“
Terapia cu câinele îi poate ajuta pe copii să-și îmbunătățească, în primă instanță, comunicarea nonverbală, susţin psihologii. Această terapie cu animale este printre puținele terapii cu rezultate pozitive în 80% din cazuri, în ceea ce privește formarea, schimbarea, implicarea sau integrarea copiilor și tinerilor în societate. „Ne vom concentra asupra dezvoltării abilităților sociale, având în vedere că, în cazul copiilor cu tulburări din spectrul autist, cea mai afectată este funcția socială. Câinele va fi practic un intermediar care-l învață pe copil să comunice la un nivel primar, nonverbal. Apoi, abilitățile de comunicare dobândite cu ajutorul câinelui pot fi transferate către oameni. Este şansa de redescoperire a copilului din punct de vedere psihorelaţional şi emoţional, de a-i pune în valoare calităţile ascunse sau evidente, precum şi ale întregului grup, prin utilizarea ludoterapiei şi chinologiei“, a explicat Mirela Şerbu, profesor psihopedagog la Şcoala Specială „Sf. Mina“.
Copiii vor avea astfel şansa să relaţioneze cu diverse rase canine, precum Labrador Retriever, Golden Retriever, Ciobănesc German, Cocker Spaniel, Saint Bernard, câini cu un bogat palmares expoziţional şi competiţional.