Unitățile de învățământ preuniversitar vor trece pentru prima dată prin evaluarea ARACIP (Agenției Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar), care se va face utilizând noi indicatori și exigențe. În funcție de rezultatele evaluării, se va stabili dacă vor primi sau nu acreditarea pentru a funcționa, precum și certificarea calității actului educațional prin calificativele: „nesatisfăcător“, „satisfăcător“, „bine“, „foarte bine“ și „excelent”.
Dacă până acum ARACIP făcea evaluări doar în cazul liceelor care includeau noi specializări, începând din acest an trebuie să respecte anumiți indicatori de performanță atât școlile, cât și grădinițele. În plus, evaluarea se va repeta periodic, o dată la cinci ani, și se va face după noi standarde. A scăzut numărul indicatorilor, însă au crescut exigențele evaluării care va urmări atât rezultatele elevilor, cât și pe cele ale profesorilor și ale instituțiilor. În cazul cadrelor didactice, va pune accent pe dezvoltarea profesională, precum și pe rezultatele activităţii curriculare şi extracurriculare, inclusiv privind activitatea de diriginte şi colaborarea cu toţi factorii interesaţi, mai ales cu familiile elevilor. În ceea ce privește unitățile de învățământ, principalii indicatori vizează un management de calitate, iar evaluarea, rezultatele instituţionale: legalitatea şi eficienţa funcţionării, analiza şi răspunsul la nevoile comunităţii, proiectarea, realizarea şi evaluarea internă a dezvoltării instituţionale, relaţiile cu celelalte instituţii. O pondere importantă pentru acreditarea instituțiilor de învățământ o vor avea și procentele de promovare obținute la examenele naționale. În funcție de rezultate, se vor acorda calificativele: „nesatifăcător“, „satisfăcător“, „bine“, „foarte bine“ și „excelent“. Unitățile de învățământ care vor primi calificativul nesatisfăcător vor avea un an la dispoziție pentru a remedia situația. În cazul în care nu vor pune în aplicare indicațiile, vor pierde acreditarea.
42 de unități în prima tranșă
Evaluarea ARACIP pe noile standarde se va aplica în prima tranșă pentru 42 de unități de învățământ din Dolj, opt din mediul urban și restul din mediul rural. „Vor trece prin evaluare trei grădinițe din Craiova: „Piticot“, „Voiniceii“ și „Pinocchio“. De asemenea, tot din mediul urban vor fi evaluate în prima etapă Școala nr. 1, Școala gimnazială „Amza Pellea“ din Băilești, Școala gimnazială „Constantin Gerota“ și Liceul „Independența“ din Calafat, precum și Liceul „Horia Vintilă“ din Segarcea. Restul unităților de învățământ sunt din mediul rural, din localități precum Tălpaș, Scaești, Maglavit, Siliștea Crucii, Robăneștii de Jos, Radovan, Cetate, Coțofenii din Dos, Cârna, Dioști, Apele Vii“, a declarat Puiu Oprica, inspector școlar în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Dolj.
12 unități au primit atenționări
Pentru evaluarea pe noile standarde, unitățile de învățământ trebuie să încarce pe platforma ARACIP toate documentele privind activitățile derulate, dar și planurile de îmbunătățire a calității, precum și inventarierea bunurilor. Un număr de 12 unități de învățământ au fost trecute pe lista neagră a agenției pentru că nu au făcut aceste demersuri. Este vorba de Grădinița „Tedy Bear“ din Cârcea, Grădinița „Dumbrava Minunată“ din Craiova, Școala „Ilie Murgulescu“ din Vela, Școala Gimnazială Amărăștii de Jos, Școala Gimnazială Beloț, Școala Gimnazială Drănic, Școala Gimnazială Gighera, Școala Nr. 1 Moțăței, Școala Gimnazială Teslui, Școala Postliceală „Gheorghe Țițieca“ Calafat, Clubul Sportiv Craiova. Inspectorii școlari spun că motivul principal pentru care unitățile menționate nu au respectat solicitarea ARACIP ar fi acela că profesorii formați să facă aceste demersuri nu mai sunt angajați ai instituțiilor respective.