4 C
Craiova
joi, 12 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljProbă de încercare a nervilor: Pistă de biciclete, blocată de maşini parcate

Probă de încercare a nervilor: Pistă de biciclete, blocată de maşini parcate

Pentru bicicliști este o adevărată provocare să se deplaseze prin Craiova în condițiile actuale de trafic și ale legislației în vigoare. Gazeta de Sud a făcut un experiment, cu ajutorul lui Remus, un biciclist din Bănie, pentru a arăta cum se circulă cu adevărat pe pista nou inaugurată de pe strada Caracal. Există, zilnic, pietoni care circulă pe pistă, mașini parcate pe pistă, deși legea interzice acest lucru, dar și firme care „întrerup“ pista. Poliția Locală spune că a aplicat amenzi pentru cei care blochează circulația în aceste zone, iar municipalitatea promite că va intensifica aceste acțiuni, apelând și la Poliția Rutieră. 

În Craiova sunt, în mod oficial, două zone în care există piste pentru bicicliști. Una dintre ele este Parcul „Nicolae Romanescu“, iar cea de-a doua este strada Caracal, pe tronsonul cu șase benzi de circulație al arterei. Gazeta de Sud a realizat un experiment împreună cu un tânăr craiovean, Remus Marinescu, pentru a trage un semnal de alarmă legat de discriminarea bicicliștilor, atât prin legislația actuală, cât și prin comportamentul celorlalți participanți la trafic. Remus s-a plimbat, având montată pe cap o cameră specială de luat vederi, pe pistele pentru bicicliști din dreapta și stânga străzii Caracal, recepționată în urmă cu câteva luni. El a fost de acord să arate exact la ce se supun bicicliștii care încearcă să respecte regulile de circulație pe zonele destinate lor.

„Este frustrant să mergi cu bicicleta pe pista de pe strada Caracal“

Fie că vorbim despre pietoni, despre mașini parcate neregulamentar sau despre firme, găsim câte puțin din toate „presărate“ pe pista de biciclete de pe Caracal. Fără doar și poate, cele mai deranjante sunt autovehiculele care sunt parcate la nimereală pe această pistă. Bicicliștii trebuie să le evite aproape la fiecare pedalare și să fie atenți, în același timp, să nu-i încurce nici pe ceilalți participanți la trafic. „În Craiova este, de obicei, foarte riscant să mergi cu bicicleta, iar pe pista de biciclete de pe Caracal este frustrant. Sunt mulți pietoni care nu știu de ce este o bandă albă în mijlocul trotuarului, sunt șoferi care-și parchează mașinile pe ea, service-uri care își desfășoară activitatea pe pistă, iar pe reprezentanții acestora nu-i interesează de pietoni și de bicicliști. Din această cauză, majoritatea bicicliștilor aleg să meargă pe carosabil decât să meargă pe pistă“, a descris Remus situația de pe Caracal.
Tânărul merge cu bicicleta de circa un an, iar în acest interval de timp a putut să-și facă o idee despre ce înseamnă această activitate. „Ca biciclist, mă simt în minoritate. Mi-ar fi plăcut să avem mai mult cultul acesta, al bicicletei, să fim mai sănătoși. Din punct de vedere al legislației, amenzile sunt mai mult inexistente pentru șoferii care parchează pe piste. Majoritatea lor nu sunt conștienți de acest lucru și nu știu că pot să ia amendă din cauza aceasta, iar eu nu cred că poliția din Craiova a dat vreodată amendă pentru acest lucru. Dacă m-ar întreba cineva dacă să-și ia o bicicletă, i-aș spune «categoric, da». Personal, eu mă simt mai bine de când fac asta. Am ales să mă duc la serviciu cu bicicleta, să vin înapoi cu bicicleta, poți merge cu prietenii în drumeții… Este o senzație unică și trebuie încercată. Dar, în ceea ce privește circulația pe străzi, este totuși riscant. Nu mă simt în siguranță deloc mergând printre șoferii din Craiova“, a încheiat Remus.

12 amenzi pentru parcarea pe pistă în 2015

Articolul 41 din OUG nr. 195/2002 republicată spune că, „dacă un drum este prevăzut cu o pistă specială destinată circulației bicicletelor, acestea, precum și mopedele, vor fi conduse numai pe pista respectivă“. Totuși, în practică, lucrurile stau altfel, după cum se poate vedea cu ochiul liber în aceeași zonă. Aceeași ordonanță menționează, la art. 101, că „nerespectarea normelor privind circulația bicicletelor și mopedelor constituie contravenție și se sancționează cu amendă prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni“, care, conform aceluiași act, înseamnă o sancțiune de la șase la opt puncte amendă, un punct de amendă având o valoare de 97,5 lei.
GdS s-a adresat Poliției Locale a Municipiului Craiova pentru a vedea câte sancțiuni a aplicat în acest an șoferilor care blochează pista de pe strada Caracal. Conform răspunsului oficial, „Poliția Locală a Municipiului Craiova a desfășurat misiuni specifice în zona menționată de dumneavoastră, ocazie cu care au fost aplicate 12 sancțiuni contravenționale în valoare de 3.120 de lei conducătorilor de autovehicule ce fac obiectul încălcării prevederilor OUG nr. 195/2002 actualizată privind circulația pe drumurile publice“, se arată în răspuns. Reprezentanții Poliției Locale au mai transmis că „s-a dispus măsura tehnico-administrativă a ridicării pentru patru autovehicule ce staționau pe pista de biciclete, proprietarii acestora fiind sancționați contravențional cu amendă în cuantum de 400 de lei, inclusiv pentru nerespectarea Hotărârii de Consiliu Local nr. 201/2011 privind taxa de parcare pe domeniul public și privat al Primăriei Municipiului Craiova“, se mai arată în răspuns. Poliția promite și că zona va rămâne în atenția patrulelor cu atribuții de circulație.

Mihail Genoiu: „Acolo, pe Caracal, chiar este o problemă“

În ceea ce privește autoritatea locală, reprezentanții municipalității au spus că vor apela și la Poliția Rutieră pentru a-i obișnui pe toți participanții la trafic cu pista pentru biciclete. „Singura soluție este să facem o acțiune cu Poliția Locală și cu Poliția Rutieră. Acolo, pe Caracal, chiar este o problemă. O să luăm legătura cu cele două instituții pentru a desfășura o astfel de acțiune în cel mai scurt timp“, a precizat unul dintre viceprimarii Craiovei, Mihail Genoiu.
În Craiova vor mai fi introduse în circuit, în cursul acestui an, două zone cu piste pentru bicicliști. Este vorba despre cele de pe strada Râului, care se vor afla pe canalul colector casetat, dar și despre cele de pe Calea București, care vin „la pachet“ cu proiectul de reabilitare a străzii și a sistemului electric pentru tramvaie.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS