Primăria Craiova a încasat necuvenit impozite de la cetăţeni mulți ani la rând, prin neacordarea unor reduceri de impozit, stabilite prin Codul Fiscal. Potrivit Codului de Procedură Fiscală, pentru cele circa 90.000 de locuințe din Craiova, primăria ar fi trebuit să acorde o reducere de cel puțin 10% din impozit, în afară de bonificația de 10% pentru plata impozitului până în iunie. DIT recunoaște că nu are în evidențe datele reale de construire a zeci de mii de locuințe din Craiova, astfel că zeci de mii de cetăţeni au plătit municipalității impozite mai mari decât ar fi trebuit. GdS vă explică modul prin care puteți să cereți de la primărie restituirea impozitului încasat necuvenit de DIT pe ultimii cinci ani.
Conform evidențelor Primăriei Craiova, trei sferturi din locuințele din municipiu s-ar fi construit după 1986, adică ar fi mai noi de 30 de ani, ceea ce contravine realității. Mai mulți craioveni ne-au sesizat la redacție că pe deciziile de impunere trimise anul acesta de Direcția de Impozite și Taxe (DIT) din cadrul Primăriei Craiova nu figurează anul exact al construirii blocului, ci o dată nereală de construire, mult mai recentă. Ca urmare a acestor erori din actele publice emise de Primăria Craiova prin intermediul DIT, zeci de mii de craioveni au fost privați de facilitățile menţionate de o prevedere a Codului Fiscal, care spune că se acordă reduceri de 10%, 30% sau 50% din valoarea impozabilă a clădirilor deținute de persoane fizice, pentru locuințe rezidențiale, dacă locuințele sunt mai vechi de 30 de ani, 50 de ani, respectiv 100 de ani. Veți vedea mai jos articolul 457 din Codul Fiscal care prevede aceste reduceri.
În evidențele primăriei, Craiova pare un oraș nou-construit
Deși GdS a cerut Primăriei Craiova, încă din 17 martie 2016, să răspundă câte locuințe din municipiu figurează în evidențele DIT ca fiind mai vechi de 30, 50 și 100 de ani, primăria a răspuns abia ieri, pe 5.04.2016, indicând numărul de „clădiri“ din municipiu. Majoritatea clădirilor din Craiova figurează în actele fiscale ale DIT ca fiind mai noi decât sunt în realitate.
În răspunsul transmis GdS, datat și semnat de cineva „pentru“ primarul Lia Olguța Vasilescu, Primăria Craiova susține că la data de 4.04.2016, în evidențele fiscale ale DIT figurau 71.808 clădiri (locuințe) ca având o vechime sub 30 de ani; cu o vechime între 30 și 50 de ani figurau 22.016 locuințe; cu o vechime între 50 și 100 figurau 28.545 de locuințe; cu o vechime peste 100 de ani figurau în documentele municipalității 315 clădiri. În total, municipalitatea are în evidențe fiscale 122.684 de locuințe în Craiova.
Statistica: în 1986 existau 90.000 de locuințe
În realitate, cele mai multe locuințe au fost construite în Craiova înainte de 1986, adică în urmă cu peste 30 de ani. Potrivit datelor de la Direcția Județeană de Statistică Dolj, furnizate la solicitarea GdS, fondul de locuințe existent în 1986 în Craiova era de 93.040 de locuințe, din care 2.468 fuseseră terminate în timpul anului. Cu alte cuvinte, la începutul anului existau cel puțin 90.000 de locuințe finalizate în Craiova. În 1987-1989 s-au mai construit câte 2.400-2.500 de locuințe pe an, iar în 1990 și 1991, construirea de locuințe s-a redus semnificativ la 1.200 pe an, respectiv 500, după care a scăzut și mai mult. La finele lui 2014, în Craiova existau 109.690 de locuințe, potrivit Direcției de Statistică Dolj. Datele Statisticii se opresc la 2014, dar din răspunsul DIT către GdS reiese că, la 4.04.2016, primăria are ROL-uri pentru 122.684 de locuințe, în total. Dintre acestea, 90.000 fuseseră finalizate până la începutul lui 1986. Rezultă că locuințe mai noi de 30 de ani ar fi în număr de 32.684 în Craiova. Doar acestora nu li s-ar aplica reducerile de impozit.
De ce au apărut erori uriașe în actele primăriei?
Primăria nu a răspuns din ce cauze au apărut astfel de anomalii în evidențele fiscale ale DIT, dar cei responsabili au ținut să precizeze că cetățenii trebuie să corecteze aceste erori. Primăria a mai răspuns că potrivit vechiului Cod de Procedură Fiscală (la art. 65, alin. (1)), dar și potrivit Noului Cod de Procedură Fiscală (art. 102, alin. (3)), contribuabilul are sarcina de a dovedi actele și faptele care au stat la baza declarațiilor sale sau a oricăror cereri adresate organului fiscal.
Primăria a încasat necuvenit milioane de euro
Gradul de impozitare pentru locuințele rezidențiale (de locuit) este diferit în funcție de vechimea clădirii, potrivit art. 457 din Legea nr. 227/2015 cunoscută drept Codul Fiscal.
Astfel, „Art. 457 – Calculul impozitului pe clădirile rezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice prevede la aliniatul (8): Valoarea impozabilă a clădirii, determinată în urma aplicării prevederilor alin. (1) – (7), se reduce în funcție de anul terminării acesteia, după cum urmează: a) cu 50%, pentru clădirea care are o vechime de peste 100 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referință; b) cu 30%, pentru clădirea care are o vechime cuprinsă între 50 de ani și 100 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referință; c) cu 10%, pentru clădirea care are o vechime cuprinsă între 30 de ani și 50 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referință“. Anul de referință este anul în care se plătește impozitul.
După calulele GdS, la un apartament de 54 de metri pătrați (suprafață utilă), construit în urmă cu 40 de ani, primăria a încasat în plus circa 21 de lei anual de la acel proprietar, prin simplul fapt că nu i-a aplicat reducerea de 10% a valorii impozabile, prevăzută de Codul Fiscal. La prima vedere, pare o sumă mică de la un singur craiovean. Pe cinci ani, primăria a încasat necuvenit peste 100 de lei de la un singur proprietar de apartament (am rotunjit suma pentru lejeritatea calculului). Având în vedere că sunt circa 90.000 de locuințe mai vechi de 30 de ani în Craiova, conform datelor de la Statistică, rezultă că zeci de mii de craioveni ar fi trebuit să fie exonerați la plată pentru o sumă de 9.000.000 de lei, în medie, pe cinci ani, calculul fiind estimativ. Deci ar fi vorba de circa două milioane de euro încasați de primărie din impozitele oamenilor fără ca aceștia să-i datoreze. Sumele reale încasate în plus de primărie pot fi și mai mari, pentru că unii craioveni beneficiază de o reducere a valorii impozabile cu 30% sau chiar cu 50%. Primăria nu a explicat pentru câți craioveni s-au aplicat reducerile de 10-30-50% din valoarea impozabilă a clădirii sau dacă s-au aplicat vreodată astfel de reduceri.
40.000 de craioveni au plătit impozite mai mari
Dacă în evidențele DIT sunt 50.000 de locuințe mai vechi de 30 de ani, iar în datele de la Statistică există 90.000 de apartamente și case mai vechi de 30 de ani, atunci înseamnă că chiar dacă municipalitatea ar fi aplicat reducerile de impozit stabilite prin Codul Fiscal, tot au existat 40.000 de craioveni cărora li s-au încasat impozite mai mari de către Primăria Craiova, prin intermeiul DIT. În circa 40.000 de cazuri, DIT nu respectă prevederile Codului Fiscal.
Craiovenii pot cere restituirea sumelor pe ultimii cinci ani
Timp de mulți ani, primăria a încasat de la craioveni impozitele integrale, deși legislația fiscală prevedea reduceri de impozit pentru clădirile mai vechi de 30 de ani. Primăria susține că în 45 de zile de la primirea deciziei de impunere puteți cere recalcularea impozitului și corectarea anului construirii blocului dacă aduceți documente care să arate când a fost construit acel bloc.
Craiovenii care au locuințele mai vechi de 30 de ani pot cere primăriei rambursarea sumelor încasate necuvenit pe ultimii cinci ani, din 2012 până în 2016, în funcție de vechimea imobilului în care locuiesc. Cei care au clădiri construite înainte de 1966 (inclusiv) aveau dreptul la o reducere de 20% din impozitul datorat primăriei, până anul trecut, iar de anul acesta trebuia să beneficieze de o reducere de 30% din impozit. De asemenea, craiovenii care au apartamente sau case construite înainte de 1986 (inclusiv) au dreptul la o reducere de 10% din impozit. Dacă și în 2012 apartamentele craiovenilor aveau o vechime mai mare de 30 de ani, atunci craiovenii nedreptățiți de primărie pot să își ceară banii înapoi pe cinci ani, cât este perioada de prescripție. Așa cum statul are dreptul să îi someze pe oameni să plătească debitele pe cinci ani în urmă, tot așa este obligat să restituie sumele încasate necuvenit pe ultimii cinci ani sau să le compenseze cu alte obligații fiscale. Codul de Procedură Fiscală este foarte clar în acest sens. Însă, mare atenție! Banii vă vor fi restituiți sau compensați doar dacă îi cereți de la Primăria Craiova, respectiv dacă depuneți o cerere la DIT.
Potrivit Codului de Procedură Fiscală valabil de la 1 ianuarie 2016, adică Legea nr. 207/2015, la articolul 168 „Restituiri de sume“, la aliniatele (1)-(3) se prevăd următoarele:
„(1) Se restituie, la cerere, contribuabilului/plătitorului orice sumă plătită sau încasată fără a fi datorată.
(2) În situaţia în care s-a făcut o plată fără a fi datorată, cel pentru care s-a făcut astfel plata are dreptul la restituirea sumei respective.
(3) Prevederile prezentului articol se aplică şi pentru sumele de restituit ca urmare a aplicării, potrivit legii, a scutirii indirecte sau a altor asemenea scutiri“.
La articolul 167 din același Cod de Procedură Fiscală se prevede posibilitatea compensării sumelor încasate necuvenit de municipalitate cu alte impozite și taxe datorate de cetățeni.
Craiovenii s-au mobilizat să ceară impozitele încasate necuvenit de primărie
După ce GdS a publicat două articole în care evidenția modul prin care Primăria Craiova – prin intermediul DIT – a încasat necuvenit impozite de la zeci de mii de craioveni timp de mai mulți ani, unii craioveni au început să se mobilizeze pentru a cere primăriei corectarea erorilor din evidențe și restituirea diferenței de impozit.
Craiovenii pot cere rambursarea impozitelor încasate necuvenit pe ultimii cinci ani dacă vor face o cerere către DIT, în care să solicite restituirea diferenței de impozit încasate în plus din 2012 încoace. La cererea pe care o depuneți la registratura DIT trebuie să fie anexată o dovadă a anului real al construirii blocului sau casei (înainte de 1986), act care poate fi contractul de vânzare-cumpărare a apartamentului, dacă e menționat anul construirii clădirii, și/sau o copie după fișa tehnică a blocului din care rezultă anul construirii, fișă care poate fi găsită la asociația de proprietari.
Pentru amenajări majore ale locuinței se actualizează data construirii
Potrivit articolului 457 aliniatul (9) din noul Cod Fiscal, „(9) În cazul clădirii la care au fost executate lucrări de renovare majoră, din punct de vedere fiscal, anul terminării se actualizează, astfel că acesta se consideră ca fiind cel în care a fost efectuată recepția la terminarea lucrărilor. Renovarea majoră reprezintă acțiunea complexă care cuprinde obligatoriu lucrări de intervenție la structura de rezistență a clădirii, pentru asigurarea cerinței fundamentale de rezistență mecanică și stabilitate, prin acțiuni de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, precum și, după caz, alte lucrări de intervenție pentru menținerea, pe întreaga durată de exploatare a clădirii, a celorlalte cerințe fundamentale aplicabile construcțiilor, conform legii, vizând, în principal, creșterea performanței energetice și a calității arhitectural-ambientale și funcționale a clădirii. Anul terminării se actualizează în condițiile în care, la terminarea lucrărilor de renovare majoră, valoarea clădirii crește cu cel puțin 50% față de valoarea acesteia la data începerii executării lucrărilor“.
Deci aceste actualizări ale datei construirii se fac pentru cei care au avut autorizații de construire de la primărie pentru extinderea clădirilor, modernizarea majoră sau chiar anveloparea blocurilor și doar dacă după acele amenajări „majore“ valoarea clădirii a crescut cu 50%.
Firma care a construit blocurile din Craiova confirmă ritmul construirii
Fosta fabrică de prefabricate, actualmente Elpreco, înființată în urmă cu jumătate de secol, a fost creată tocmai pentru a construi blocurile comuniste din Craiova. Actualul director al Elpreco, Adrian Bezerghianu, a precizat pentru GdS că cele mai multe blocuri au fost construite în municipiu înainte de 1985. „Primele blocuri au început a fi construite din 1960. Marea majoritate a blocurilor a fost construită până prin 1985-1986. Din 1986 s-a schimbat proiectul de dezvoltare locală. Chiar dacă din 1985 până prin 1988 s-a construit intens, numărul blocurilor construite după 1985-1986 a fost mult mai mic decât al celor construite înainte. Din 1990 încoace, ritmul de construire a scăzut semnificativ, apoi a stagnat“, a precizat Bezerghianu.
Un arhitect și un specialist în construcții au precizat că prin anii ‘70 s-a contruit Craiovița Nouă, apoi până prin 1984-1985 s-a construit masiv în Sărari, 1 Mai, Valea Roșie, iar cartierele în care au apărut blocuri mai noi sunt Brazda lui Novac, Rovine și Calea București, în special în zona ultracentrală (pe Al.I. Cuza).