Lucrările de întreținere a spațiilor comune ale blocurilor creează mereu discuții în rândul proprietarilor. Aceștia sunt intrigați de diferențele de cost ale lucrărilor de la un bloc la altul și de la o asociație la alta. Uneori, proprietarii dintr-un bloc cu 30 de apartamente ajung să plătească manoperă pentru zugrăvitul pe casa scării mai puţin decât cei dintr-un bloc cu 12 apartamente.
Costurile cu întreține-rea și modernizarea părților comune ale blocurilor sunt diferite. Uneori este o discrepanță foarte mare de preț pentru același gen de lucrare. Reprezentanții unor asociații spun că pentru a zugrăvi casa scării într-un bloc cu 12 apartamente au plătit 9.200 de lei, într-un bloc cu 30 de apartamente, valoarea lucrărilor s-a ridicat la 8.000 de lei, iar într-un bloc cu 20 de apartamente, proprietarii au achitat 3.800 de lei.
Pentru a exemplifica am luat trei scări de bloc din asociații diferite și cu un număr de apartamente diferit. În blocul M18 D din Asociația A.I. Cuza, abia s-au finalizat lucrările de zugrăvire pe casa scării, s-au vopsit ușile și balustrada, dar și terasele și toboganele pentru gunoi. În total, 1.670 mp de zugrăveli, iar banii au fost achitați din fondul de reparații al asociației. „Am stabilit în Adunarea Generală să zugrăvim casa scării. În blocul respectiv avem 30 de apartamente. Inițial, am avut mai multe oferte, am făcut ședință, după care am afișat ofertele la avizier. Proprietarii au fost de acord cu lucrările. Costul acestei lucrări a fost de 11.400 de lei, din care 8.000 de lei a costat manopera, iar restul a reprezentat costul materialelor. Manopera a fost de cinci lei pe metrul pătrat și avem 1.670 mp. Ofertă mai mică de cinci lei nu am găsit. Am vorbit cu proprietarii, am întocmit documentația, am luat majoritatea acordurilor. Banii au fost luați din fondul de reparații pe care îl aveam deja constituit“, a spus Eroș Hristache, președintele Asociației A. I. Cuza.
Dacă într-un bloc-turn dintr-o zonă centrală a orașului proprietarii a 30 de apartamente plătesc 8.000 de lei pentru zugrăvitul pe casa scării, este curios cum 12 apartamente achită, pentru același lucru, cu 1.200 de lei mai mult. Este vorba de blocul D 2 din blocul Luxor. „Recent, în blocul nostru s-a zugrăvit casa scării. Inițial ni s-a spus că ar fi un cost estimat la 8.500 de lei, după care am aflat de la asociație că trebuie să plătim, în total, 9.200 de lei. Când am întrebat-o pe președintă ne-a spus că și așa ne-au făcut favoruri cu plinta. O parte din bani s-au luat din fondul de reparații, iar restul trebuie să plătim fiecare apartament, în funcție de suprafață“, a spus un proprietar din blocul D2. Întrebată despre cum s-a desfășurat selecția de oferte și de ce s-a ajuns la aceste valori, președinta Asociației nr. 1 Arieș, din care face parte blocul Luxor, a refuzat să vorbească.
Bani chibzuiți
Mult mai avantajați în privința costurilor lucrărilor efectuate pe casa scării sunt proprietarii din blocul D27, scara 1, din cartierul Brazda lui Novac. 20 de apartamente au plătit pentru asta 3.800 de lei. În plus, pentru că asociația are stabilite penalități proprii și i-au rămas bani după plata facturilor către furnizori, proprietarii au stabilit ca acest surplus să fie folosit tot pentru a se moderniza casa scării. „Pentru zugrăvitul pe casa scării în blocul D27, scara 1, banii au fost luați din fondul de reparații. Am dat 3.800 de lei. Pe timp de vară am constituit fond de reparații și adunăm cam 100 de lei de la fiecare apartament. Am schimbat totodată tâmplăria veche, cu tâmplărie PVC. Pentru aceasta am plătit 3.700 de lei, iar acești bani i-am luat din fondul de penalități proprii. Plătim din acest fond de penalități facturile, ca să nu avem restanțe, și cu ce ne rămâne facem aceste îmbunătățiri pe casa scării. Acum facem lucrări pe casa scării în blocul D26, scara 3“, a explicat administratorul asociației de proprietari, Floarea Teică.
De unde se pot lua banii
Conform prevederilor legale (Legea nr. 230/2007) asociația trebuie să constituie un fond de reparații pentru părțile comune (casa scării, acoperiș, terase), dar și pentru diverse reparații neprevăzute, cum ar fi spargerea unei conducte. Legea spune că asociația este o persoană nonprofit și trebuie să-și constituie un fond de reparații. Banii mai pot fi luați și din penalitățile proprii ale asociației, cu condiția ca mai înainte să fie acoperite facturile către furnizori. Pe lângă acestea există și alte surse din care asociațiile își pot lua fondurile necesare modernizărilor spațiilor comune. „Se mai pot lua bani de la rotunjiri, dar aici rămân sume mici. Altă sursă o constituie fondurile speciale, din chirii, de la o antenă, de la închirierea unei uscătorii. Dacă vrem să zugrăvim casa scării, anunțăm în presă și ulterior se aleg trei oferte. Regula este să se ia prețul cel mai mic. Costurile diferă după cum este blocul, cu patru niveluri sau bloc-turn, dar și de câte apartamente sunt pe acea scară. Trebuie ca majoritatea proprietarilor să cunoască ofertele și decizia care s-a luat de către reprezentanții asociației“, a afirmat Ion Pătrulescu, președintele Uniunii Asociațiilor de proprietari Craiova.