2.3 C
Craiova
duminică, 22 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCreditul în franci elvețieni lovește din nou la Craiova

Creditul în franci elvețieni lovește din nou la Craiova

Aceeași clauză abuzivă dintr-un contract de credit în franci elvețieni este tratată de Piraeus Bank  în mod diferit de la un client la altul (Foto: economica.net)
Aceeași clauză abuzivă dintr-un contract de credit în franci elvețieni este tratată de Piraeus Bank
în mod diferit de la un client la altul (Foto: economica.net)

Piraeus Bank a mărit unilateral dobânda, în 2009, la anumite credite în franci elvețieni. Deși instanțele au decis în repetate rânduri că aceeași clauză din contracte este abuzivă, acum, banca refuză să le restituie unor craioveni banii încasați în plus ani de-a rândul, în timp ce altor clienți, din alte regiuni ale țării, banca le-a rambursat banii încasați pe acea clauză abuzivă, fie direct la solicitarea oamenilor, fie ca urmare a unor decizii ale instanței și ale ANPC. 

O familie din Craiova a contractat în 2008 un credit de 52.000 de franci elvețieni, de la Piraeus Bank, cu o dobândă de 4,4% pe an. La vremea la care ei au făcut împrumutul, cursul era de 2,16 lei pentru un franc elvețian. În 2009, banca i-a informat că le crește dobânda cu două puncte procentuale, la 6,4% pe an, chiar dacă oamenii nu au fost de acord cu majorarea și nu au semnat actul adițional transmis de bancă. Banca a considerat „acceptare tacită“ a actului adițional, astfel că le-a mărit unilateral dobânda craiovenilor, respectiv marja fixă a băncii, de la 4,4%, la 6,4%.

Rată de 3.400 de lei pe lună

După creșterea unilaterală a dobânzii de către bancă, la care s-a adăugat creșterea exorbitantă a cursului de schimb, care a ajuns la 4,17 lei pentru un franc elvețian, rata lunară pe care familia o are de plată către bancă s-a dublat, ajungând la imensa sumă de 3.400 de lei pe lună. Familia a ajuns să facă eforturi disperate pentru a putea să-și permită plata ratelor la bancă, astfel că soțul femeii a plecat să muncească în străinătate pentru a face față ratelor bancare de circa 3.400 de lei pe lună. „Este o rată uriașă în raport cu veniturile noastre, motiv pentru care Lucian Crețu a fost nevoit să muncească fie în București, unde veniturile sunt mai mari, fie în Anglia, unde este și în prezent, pentru a putea suporta această rată, fapt care ne duce la numeroase probleme. Avem doi copii împreună, unul de 11 ani și unul de aproape patru ani, care își văd tatăl odată la câteva luni“, a povestit Lavinia Camelia Iacob. Aceasta s-a adresat GdS, disperată că banca îi refuză rambursarea dobânzii încasate abuziv din 2009 încoace, de când a majorat după bunul plac dobânda la creditul familiei respective, susține femeia.

Piraeus Bank le-a restituit banii doar unor datornici

O clauză din contractul de credit încheiat de bancă cu consumatorii spunea că dobânda se poate modifica în funcție de variația indicelui de referință și a marjei, conform deciziei băncii, iar dacă clientul nu semnează în 30 de zile actul adițional, atunci acesta se consideră acceptat de client.
Legislația de atunci interzicea ca băncile să se folosească de „acceptarea tacită“. Prin OUG 174/2008 prin care au fost modificate acte normative legate de serviciile prestate consumatorilor, la art. 93, litera h) se prevede clar că „în cadrul contractelor încheiate cu consumatorii, furnizorii de servicii financiare sunt obligați să respecte următoarele reguli: (…) h) sunt interzise clauzele contractuale care dau dreptul furnizorului de servicii financiare să modifice unilateral clauzele contractuale fără încheierea unui act adițional, acceptat de consumator“. Astfel că asemenea clauze au fost considerate abuzive de instanță, unii clienți ai băncii câștigând dreptul de a li se rambursa banii încasați de instituția de credit abuziv din 2009 încoace. Unii clienți au făcut solicitările către bancă prin intermediul Autorității Naționale de Protecție a Consumatorilor (ANPC), alții au mers direct la bancă și au cerut rambursarea banilor și diminuarea marjei. În cazul craiovenilor, banca le-a refuzat rambursarea banilor. „Sunt cazuri din Cluj, Pitești, Brașov, București, în care clienții s-au adresat băncii, iar în 12 zile banca deja le-a acceptat rambursarea dobânzii încasate abuziv. Doar în cazul meu s-a dat refuz și m-au îndrumat către ANPC, să depun sesizare la ei. Adică prin ANPC mi-ar da banii, dar prin înțelegere amiabilă nu se poate?!? Am depus la ANPC București solicitare din data de 6 mai, în numele lui Florin Crețu, iar pe 25 mai a fost direcționată către CJPC Dolj. Până la această dată nu am primit nici un răspuns“, a precizat Lavinia Camelia Iacob.
Ca exemplu, într-un caz similar din Brașov, Piraeus Bank i-a transmis clientului său, „posesor“ al unui credit în franci elvețieni, că îi va diminua marja de dobândă cu două puncte procentuale. De asemenea, banca a decis în acel caz să ramburseze clientului și dobânda încasată din 2009, de când a majorat unilateral dobânda: „Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor dumneavoastră, Piraeus Bank România SA a decis ca din data de 2.07.2015 să diminueze cu două puncte procentuale marja aplicată contractului de credit nr. 4215 (…). Menționăm că în data de 30.06.2015 Piraeus Bank Romania SA a decis, în același context, returnarea diferenței de dobândă încasate în perioada 22.05.2009-30.06.2015 prin raportarea la valoarea procentuală a marjei de 4,2% aplicată contractului de credit nr. 4215 2EH (…) față de 6,2%“. Cu alte cuvinte, unor clienți banca le-a returnat banii din oficiu, iar altora nu le rambursează nici la cerere.
De ce în alte județe s-a procedat în acest fel, iar la Dolj nu se poate?

Protecția Consumatorilor încă analizează solicitarea

Directorul Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Dolj, Gheorghe Marinescu, a precizat că sesizarea pe numele Florin Crețu „este în lucru“. Întrebat dacă sunt multe cazuri înregistrate la CJPC Dolj legate de rambursarea unor sume încasate de bănci prin clauze abuzive și cum se soluționează acestea, Marinescu a precizat că sunt multe sesizări. El a mai spus că soluția dată de CJPC „diferă de la caz la caz. Eu nu pot să vă spun prea multe, că sunt în concediu“, a adăugat Gheorghe Marinescu.

Banca refuză să-i restituie banii încasați abuziv

Lavinia Camelia Iacob, care are procură notarială pentru a-l reprezenta în relația cu banca pe Florin Crețu – titularul contractului de credit, susține că pe baza practicii băncii de a rambursa sumele încasate de la clienți ca urmare a creșterii dobânzii în 2009, femeia s-a adresat băncii cu o solicitare de rambursare a banilor încasați de bancă abuziv din 2009 încoace, precum și de diminuare a marjei de dobândă. Solicitarea a fost transmisă băncii prin e-mail. Răspunsul instituției de credit a venit după 49 de zile, ca un refuz. Banca refuză să îi restituie împrumutatului sumele încasate din 2009 încoace, dar îi propune femeii încheierea unui nou contract de credit, culmea, tot în franci (CHF) sau în euro, cu o marjă de dobândă a băncii de 4,4%. „În urma analizării solicitării făcute de dumneavoastră, Piraeus Bank România SA nu vă poate da un răspuns pozitiv propunerii de diminuarea a marjei și returnare a sumelor percepute în plus. În schimb, ca soluție alternativă, vă pune la dispoziție următoarea soluție specifică situației dumneavoastră: încheierea unui nou contract în moneda originală a creditului (CHF sau EUR); – perioada noului contract este egală cu durata de creditare rămasă din contractul original; – nu se solicită garanții imobiliare suplimentare; – costuri: dobânda variabilă și revizuibilă la 3 luni (…). Marja fixă a băncii este de 4,4% la CHF și la euro“, se arată în adresa băncii către debitor, emisă în 17.05.2016.
Analizând cazurile din alte județe în care banca le-a restituit oamenilor banii încasați din 2009 și până recent, Lavinia Camelia Iacob nu înțelege „abordarea discriminatorie a băncii“.
GdS a solicitat un punct de vedere de la Piraeus Bank, adresând băncii întrebări pe data de 13 iunie 2016. Până la închiderea ediției, banca nu a răspuns întrebărilor GdS.

Procese pierdute de Piraeus, din cauza clauzelor abuzive

În ultimii ani, instanțele din mai multe orașe din țară au constatat, prin sentințe definitive și irevocabile, existența unor clauze abuzive în contractele de credit ale Piraeus Bank cu clienții săi, multe referitoare la dobânda modificată unilateral de bancă, iar altele referitoare la comisioane abuzive încasate de bancă. Mulți clienți au făcut reclamații la ANPC, iar acea instituție a amendat banca, după care s-a ajuns la proces.
La Brăila, de exemplu, instanţa a catalogat drept abuzivă clauza din contract „care oferea posibilitatea băncii să modifice marja conform deciziei sale. De asemenea, actul adițional din 2009 a fost desființat. În mai 2011, decizia a devenit definitivă și irevocabilă prin decizia Tribunalului Brăila care a respins recursul Piraeus“, potrivit www.economica.net.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS