De la începutul acestui an şi până la sfârşitul lunii iunie, 212 doljeni au depus cereri la Direcţia de Evidenţă a Persoanelor Craiova pentru transcrierea certificatelor de naştere ale copiilor născuţi în afara graniţelor. Cei mai mulţi copii sunt născuţi în Italia, însă sunt şi solicitări de la părinţi care au adus pe lume copii în Spania, Germania, Grecia, Franţa, Irlanda. „În ultima perioadă, primim foarte multe solicitări de la părinţi care au adus pe lume copii în Anglia. Avem zilnic câte trei-patru cereri pentru transcrierea certificatelor de naştere în registrele de stare civilă române. Sunt mulţi părinţi care nu aduc însă documentaţia completă sau care vin foarte târziu să solicite certificat de naştere pentru copilul născut peste hotare. Avem solicitări şi de la părinţi ai căror copii s-au născut înainte de iunie 2009, de exemplu“, a spus Alexandra Grigorie, consilier Stare civilă din cadrul Direcţiei de Evidenţă a Persoanelor. Cele mai multe solicitări de transcriere a certificatelor de naştere în registrele de stare civilă s-au înregistrat în luna ianuarie a acestui an – 60, în luna februarie au fost – 32, în martie – 31, în aprilie – 23, în mai – 39, iar în iunie 27.
Nu doar pentru transcrierea certificatelor de naştere ale copiilor născuţi peste hotare sunt depuse solicitări, ci şi pentru transcrierea certificatelor de căsătorie sau a celor de deces. În primele şase luni ale acestui an au fost depuse 16 solicitări pentru transcrierea certificatelor de deces şi 34 pentru certificatele de căsătorie. Actele de stare civilă ale cetăţenilor români, întocmite la autorităţile străine, au putere doveditoare în România numai dacă sunt transcrise în registrele de stare civilă române. „Transcrierea/înscrierea actelor de stare civilă, procurate din străinătate, aparţinând cetăţenilor români, se efectuează la misiunile diplomatice sau oficiile consulare de carieră ale României, sau în ţară, cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale de la locul de domiciliu al solicitantului, cu avizul prealabil al serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor. Cetăţenii au obligaţia ca în termen de şase luni de la întoarcerea în ţară sau de la primirea din străinătate a certificatului să ceară transcrierea lui“, a explicat Alexandra Grigorie. Pentru transcrierea unui certificat de naştere, părinţii trebuie să prezinte următoarele documente: certificatul / extrasul de naştere, eliberat de autorităţile din străinătate; traducerea legalizată a certificatului/extrasului de naştere, efectuată în România sau în străinătate – în original şi copie xerox; cărţile de identitate ale părinţilor pentru cetăţenii români cu domiciliul în ţară, paşapoartele pentru părinţii cetăţeni români cu domiciliul în străinătate; certificatul de căsătorie al părinţilor. „În cazul în care părinţii minorului au domicilii diferite, părintele care solicită transcrierea trebuie să dea o declaraţie autentificată la notar public, ambasadă sau consulat ori în faţa ofiţerului de stare civilă, după caz.
Termenul de soluţionare privind transcrierea certificatului este de aproximativ două-trei luni, însă în cazul celor care nu aduc toate documentele solicitate poate dura mai mult“, a completat reprezentantul Direcţiei de Evidenţă a Persoanelor.
Noi modalităţi de înregistrare a naşterii copilului
Ordonanţa de Urgenţă nr. 33/2016 aprobată în şedinţa de guvern din 28 iunie face parte din seria de măsuri propuse de executiv şi implementate de Ministerul Afacerilor Interne pentru debirocratizarea şi simplificarea procedurilor administrative. Prin ea sunt stabilite noi modalităţi de înregistrare a naşterii copilului și se prevede că demersurile pentru înregistrarea naşterii copilului trebuie finalizate în termen de 30 de zile de la naştere, comparativ cu 15 zile, cât era până acum. Tot ca noutate, nu va mai fi solicitată expertiza medico-legală, obligatorie până acum în cazul înregistrării tardive a naşterii. Potrivit ordonanţei, expertiza poate fi solicitată acum numai dacă nu există un certificat medical constatator al naşterii. Prevederile noului act normativ se aplică şi în cazul copiilor mai mari şi a adulţilor a căror naştere nu a fost înregistrată în registrele de stare civilă. În cazul copiilor instituţionalizaţi, în actele de identitate eliberate se va înscrie domiciliul sau reşedinţa la adresa instituţiei sau a centrului unde sunt instituţionalizaţi.