3.4 C
Craiova
vineri, 22 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljRefacerea peroanelor de tramvai, lăsată pentru anul viitor?

Refacerea peroanelor de tramvai, lăsată pentru anul viitor?

După trei luni de discuții, Primăria Craiova a ajuns recent la concluzia că nu poate modifica prea curând lățimea peroanelor de tramvai construite pe Calea București în cadrul unui proiect european de reabilitare a străzii. Pentru o astfel de lucrare, care să cuprindă și amplasarea unor garduri de protecție pentru călătorii aflați pe peroane, autoritățile și-au dat seama că este nevoie de un proiect nou și de licitație, procedură „estimată a se finaliza până la sfârșitul anului curent“, potrivit unui răspuns pe care primăria l-a oferit Agenției de Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia, responsabila cu proiectele europene din această regiune.

Craiovenii care circulă cu tramvaiul mai au de așteptat până când vor putea folosi aceste mijloace de transport în condiții decente. Și nu ne referim la condițiile din tramvaie, ci la cele oferite de peroanele nou construite pe Calea București în cadrul proiectului european de reabilitare a străzii (tronsonul dintre intersecţia cu bulevardul Carol I şi Pasajul Electroputere). Peroanele respective, nouă la număr, au fost repoziționate după intersecții, conform proiectului, iar intersecțiile au fost reconfigurate pentru realizarea benzii suplimentare de stocaj. Numai că toate aceste refugii pentru pietoni au fost proiectate și construite greșit, fiind prea înguste (1,45 metri), iar călătorii, în special copiii și bătrânii, sunt puși în dificultate atât la urcarea, cât și la coborârea din tramvai, din cauza distanței prea mari dintre peron și scara vagonului.
Gazeta de Sud a atras atenția asupra acestui aspect încă din luna mai, iar Agenția de Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia, responsabilă cu proiectele europene din această regiune, a dat dreptate GdS și a pus în vedere Primăriei Craiova să remedieze „în cel mai scurt timp neconformitățile și abaterile de la normativele tehnice“. De la somația trimisă de ADR către primărie au trecut însă trei luni, timp în care municipalitatea nu a făcut nimic concret pentru a-și repara greșeala. Doar s-au purtat discuții.
Mai întâi s-a pasat vina între proiectant, constructor și primărie, apoi s-a trecut la „negocieri“, iar discuțiile s-au tot prelungit. Primăria era cea care anunța, prin luna iunie, că s-a găsit o soluție pentru lățirea peroanelor de tramvai, prin folosirea unor „borduri care se vor atașa la cele existente“. Cel puțin aceasta era varianta oferită de proiectant. De atunci a mai trecut o lună, dar peroanele au rămas la fel. De data aceasta, „vina“ ar fi fost pasată către Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC), care nu ar fi fost de acord, potrivit unor surse din cadrul primăriei, ca lucrarea să se facă fără autorizație de construcție. Pentru că la proiectul de reabilitare a străzii Calea București s-a făcut recepția finală, modificarea peroanelor de tramvai ar reprezenta o construcție nouă și deci ar fi nevoie de un proiect nou, ar fi fost punctul de vedere al ISC peste care primăria nu a putut să treacă. Așa că municipalitatea și-a dat seama, după trei luni de discuții, că va trebui să urmeze toată procedura legală pentru a-și repara greșeala și a reface peroanele de tramvai. Și asta în detrimentul craiovenilor, care continuă să se înghesuie pe cele nouă peroane înguste și să se chinuie la urcarea și coborârea din tramvai.

Peroanele vor avea și garduri de protecție a călătorilor

Și, totuși, când vor fi lățite cele nouă peroane? Cel mai probabil, anul viitor. Noutatea ar fi însă că, pe lângă modificarea peroanelor, acestea vor fi prevăzute și cu un gard de protecție a călătorilor, potrivit unui răspuns transmis GdS de ADR Sud-Vest Oltenia. Aceasta a fost altă scăpare a autorităților locale atunci când s-a decis reabilitarea străzii Calea București și refacerea refugiilor de tramvai. „Prin adresa nr. 8312 din 19.07.2016, ADR SV Oltenia a solicitat Primăriei Municipiului Craiova să transmită demersurile întreprinse în vederea îmbunătățirii accesului și siguranței călătorilor pe peroanele de tramvai, având în vedere semnalele din presă și aspectele constatate în cadrul vizitelor de monitorizare realizate de personalul ADR SV. Astfel, ADR SV Oltenia a recomandat primăriei să aibă în vedere montarea unor balustrade (garduri) cu rol de protecție a călătorilor aflați pe peroane, având în vedere faptul că aceste elemente de protecție nu au fost incluse în proiectul tehnic autorizat“, a fost răspunsul pe care Agenția de Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia l-a transmis GdS.
Potrivit ADR, primăria va realiza un proiect separat în cadrul căruia cele două intervenţii (lățire peroane și amplasare garduri de protecție) vor fi abordate simultan, proiect pentru care municipalitatea ar urma să caute și sursa de finanțare. „Prin adresa 8920/09.08.2016, primăria a comunicat ADR SV Oltenia etapele care vor fi parcurse în continuare pentru amplasarea pe peroane a unor garduri de protecție și pentru modificarea lățimii peroanelor, în vederea asigurării accesului facil în vagoane. Având în vedere ambele aspecte care vizează creşterea siguranţei călătorilor şi accesibilităţii în tramvaie – modificarea lăţimii, cât şi amplasarea unor garduri de protecţie a călătorilor aflaţi în staţiile de tramvaie, Primăria Municipiului Craiova ne-a informat că va realiza un proiect separat în cadrul căruia aceste intervenţii vor fi abordate simultan. Conform comunicării oficiale din partea primăriei, în perioada următoare instituția va întreprinde demersuri pentru bugetarea și contractarea în baza unei proceduri de achiziție publică a proiectării și execuției lucrărilor de modificare a lățimii peroanelor, precum și achiziția și montarea gardurilor de protecție a călătorilor din stațiile de tramvai“, au precizat reprezentanții ADR SV Oltenia.
Primăria nu știe însă și când vor fi efectuate lucrările la peroanele de tramvai, având în vedere că trebuie urmată toată această procedură privind achizițiile publice. „Referitor la termenele de execuție, în adresa menționată anterior se precizează: „Estimăm că până la sfârșitul anului curent ar putea fi finalizat inclusiv contractul de achiziție cu execuție lucrări“, au mai menționat reprezentanții ADR. Cu alte cuvinte, primăria speră ca până la sfârșitul anului să se stabilească măcar firma care va executa lucrarea în baza unui nou proiect, așa că lucrările propriu-zise ar putea fi lăsate pentru anul viitor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS