0.6 C
Craiova
luni, 23 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCentura de Sud a Craiovei, fără asfalt pe o porțiune de 500 de metri

Centura de Sud a Craiovei, fără asfalt pe o porțiune de 500 de metri

La varianta de ocolire Craiova Sud, lucrările sunt gata în proporție de 85%, potrivit ultimului grafic întocmit de CNADNR. Procentul a scăzut față de cel anunțat anul trecut, 97%, și pentru că asfaltul de pe porțiunile cu probleme (apăruseră fisuri în corpul drumului) a fost decapat luna trecută și urmează să fie refăcută structura rutieră. Și ultimul termen oferit de CNADNR s-a modificat: 21 decembrie 2016, în loc de 15 decembrie.
Gazeta de Sud prezenta luna trecută reluarea, după mai bine de un an, a lucrărilor la Centura de Sud a Craiovei, cei 6,3 km care fac legătura între DN 6 Craiova – Caracal și DN 65 Craiova – Pitești. Cu această ocazie, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) venea și cu un nou termen de finalizare a lucrărilor, 15 decembrie 2016, care ar face ca proiectul să atingă 41 de luni de execuție. Antreprenorul, asocierea SECOL Italia – Societa Edile Construzioni e Lavori SA & SECOL România SRL & SECOL SpA, își trimisese oamenii la lucru, dar pe șantier nu se aflau, decât un excavator și un compactor, plus autocamioanele care cărau pământul excavat de pe lateralele drumului. Se muncea în zona unde apăruseră acele fisuri în corpul drumului, care duseseră la sistarea lucrărilor. De fapt, tocmai aceste crăpături în asfalt care se întindeau pe câteva sute de metri au dat peste cap proiectul de 35,9 mi­lioane de lei (fără TVA), tocmai când acesta se îndrepta spre final. Anul trecut, CNADNR susținea că lucrările ar fi gata în proporție de 97%, dar procentul a scăzut în prezent la 85%, potrivit unui răspuns pe care Compania l-a trimis recent GdS.
După vizita pe șantier, GdS a solicitat CNADNR un punct de vedere în legătură cu lucrările care au rămas de executat la Centura de Sud a Craiovei și termenul de finalizare a lor. În răspunsul oferit, Compania a înșiruit toate lucrările care urmează să fie executate după 1 septembrie, însă nu a precizat și data de finalizare a lor, menționând doar că aceasta este „conform programului de execuție“. „Lucrările la obiectivul de investiții «Varianta de ocolire Craiova Sud» (DN 65 – DN 6) sunt executate din fonduri FDER în proporție de 85%, iar contractul este derulat de către Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova. Data de terminare a lucrărilor este conform programului de execuție“, a precizat CNADNR. GdS a aflat însă, pe surse, că, potrivit noului grafic de lucrări, termenul estimat pentru recepția Centurii de Sud este 21 decembrie.

Asfaltul fisurat a fost îndepărtat

De ce s-a prelungit cu o săptămână ultimul termen anunțat de companie (15 decembrie) și, mai ales, de ce a scăzut procentul de executare a lucrărilor (de la 97% la 85%)? Cel mai probabil din cauza soluției tehnice oferite în cazul acelor fisuri apărute în corpul drumului, care au oprit lucrările. În răspunsul CNADNR, în capul listei cu lucrările rămase de executat sunt trecute „lucrările de remediere a sectoarelor neconforme“, care cuprind decapare, refacere umplutură și structură rutieră. Mai precis, două porțiuni din centură, una la kilometrul 2, cealaltă la kilometrul 5, de 360 m, respectiv 145 m, va trebui refăcute integral. Exact sectoarele cu probleme, de unde a fost îndepărtat deja asfaltul fisurat. Miercuri, excavatorul, compactorul și autocamioanele despre care GdS relatase în articolul precedent legat de Centura de Sud se mutaseră pe alt sector de drum, apropiat de pasajul peste calea ferată, care nici el nu este terminat. Se lucra însă tot la lateralele drumului.
Greul se pare însă că nu a început pentru constructor. La capitolul lucrări de executat sunt trecute cele de terasamente, respectiv realizarea umpluturii în spatele piciorului 2 al pasajului peste calea ferată Craiova – Piatra Olt (cel dinspre Pielești), unde ar fi nevoie de 25.000 mc de umplutură, iar ca suprastructură la pasaj, ar mai trebui executați 75 m de drum, în spatele piciorului doi al pasajului, și 50 m în spatele piciorului unu al pasajului (cel dinspre Cârcea), practic capetele podului peste calea ferată.

Ce trebuie să mai facă constructorul la Centura de Sud?

Pe lângă lucrările men­ționate mai sus, la Centura de Sud a Craiovei mai trebuie montate 20 de stații de preepurare, realizate 21 de puțuri absorbante cu adâncimea de aproximativ 20 m (drenuri verticale care să faciliteze scurgerea apei în pământ, acolo unde forma terenului nu permite acest lucru), montați 900 de metri de parapet metalic, montate borne kilometrice și borne hectometrice și realizate console metalice pentru panourile de orientare. Prin proiect, la sensurile giratorii amplasate la intrarea și ieșirea de pe centură și la cele două parcări era prevăzut iluminat public, așa că va trebui realizat și branșamentul la rețeaua CEZ pentru acestea. Totodată, ar mai trebui turnat ultimul strat de îmbrăcăminte bituminoasă pe pasajul peste calea ferată și montate dispozitivele de acoperire a rosturilor (la pasaj, la fiecare reazem sunt rosturi de dilatație care să permită mișcarea grinzilor, pentru a nu apărea fisuri din cauza temperaturilor prea ridicate sau prea scăzute).
În final, ar mai fi de lucru la racordarea podului cu terasamentele, respectiv la plăcile de racordare de la primul picior (cel dinspre Cârcea) și de la cel de-al doilea (dinspre Pielești). La acesta din urmă ar mai trebui realizate pereul (strat de piatră care căptușește un taluz, un șanț sau o suprafață înclinată de teren pentru a împiedica surparea pământului sau eroziunea lui de către ape – n.r.), casiurile (șanț sau rigolă pietruită ori pavată, largă, care servește la scurgerea apei de ploaie pe o suprafață înclinată de teren – n.r.) și scările de acces sub pasaj.

Extinderea Centurii Craiova Sud, în așteptarea banilor pentru proiectare

CNADNR anunța la un moment dat că în proiectul extins de ocolire a orașului Craiova mai există un tronson de centură care ar trebui realizat: Centura de ocolire a Craiovei – Varianta Sud DN 56 – DN 55 – DN 6. Aceasta s-ar desprinde din DN 56 Craiova – Calafat în dreptul localității Braniște, ar traversa canalul colector al orașului și calea ferată Craiova – Calafat printr-un pasaj denivelat, iar după un aliniament de 3,2 km varianta s-ar intersecta cu DN 55 Craiova – Bechet, unde ar forma un sens giratoriu. Ulterior, centura ar traversa calea ferată București – Craiova – Timișoara și ar ajunge la actualul sens giratoriu de pe DN 6 Craiova – Caracal. În total, această variantă de ocolire ar avea 9,87 km lungime și ar costa 72,58 milioane de lei (fără TVA), bani de la bugetul de stat. GdS a chestionat Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale și în legătură cu stadiul acestui proiect, iar din răspunsul primit reiese faptul că s-a stabilit proiectantul, dar că nu se știe când vor exista și banii necesari demarării lucrărilor. „CNADNR, prin DRDP Craiova, a semnat contractul de servicii cu SC Luca Way SRL pentru întocmirea Proiectului Tehnic (inclusiv Documentația Tehnică pentru obținerea Autorizației de Construire, Detalii de Execuție și Asistență Tehnică) aferent obiectivului de investiții «Centura de ocolire Craiova – Varianta Sud DN56 – DN55 – DN6». Acest obiectiv este prevăzut în «Lista obiectivelor de investiții finanțate de la bugetul de stat în anul 2016» în vederea demarării procedurii de achiziție publică privind execuția lucrărilor“, a fost răspunsul Companiei.
Contractul cu proiectantul a fost semnat chiar de anul trecut, însă, potrivit unor surse din CNADNR, până acum nu au existat bani nici măcar pentru întocmirea proiectului, darămite pentru execuția lucrărilor. Prin urmare, extinderea Centurii Craiova Sud rămâne un obiectiv îndepărtat. Și mai îndepărtat ar fi însă proiectul privind cei 121 de kilometri și 185 de metri de autostradă sau drum expres ce ar lega Craiova de Pitești. Răspunsul dat acum de CNADNR legat de autostrada Craiova – Pitești nu diferă cu nimic față de cel oferit anul trecut sau acum doi ani, când se vorbea frecvent de acest proiect. „În prezent, se desfăşoară etapa de dialog în cadrul procedurii de dialog competitiv pentru atribuirea contractului de Concesiune de lucrări publice – proiectarea, construirea, finanţarea, operarea şi întreţinerea Drum Expres/Autostrada Craiova – Piteşti, km 0+000 – km 121+185. Valoarea estimată a contractului de concesiune este de 7.271.803.000 lei, fără TVA“, a precizat Compania. Cu alte cuvinte, proiectul a rămas tot la stadiul de discuții, surse din cadrul CNADNR afirmând că momentan nu se știe nici măcar cum să se precedeze pentru a se trece de această etapă și nici de unde să se acceseze fondurile necesare demarării proiectului.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS