6.7 C
Craiova
vineri, 13 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljMinistrul învăţământului, Mircea Dumitru, la conferinţele „SpectActor“ de la TNC: Între filosofie şi reformarea învăţământului

Ministrul învăţământului, Mircea Dumitru, la conferinţele „SpectActor“ de la TNC: Între filosofie şi reformarea învăţământului

Conferinţele „SpectActor“ de la Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ l-au avut ca invitat, duminică, pe Mircea Dumitru. Intrat în vizorul opiniei publice după numirea sa ca ministru al învăţământului, Mircea Dumitru este cunoscut în lumea culturală românească drept unul dintre specialiştii în logică şi în teoriile limbajului. Nicolae Coande, secretarul literar al Teatrului Naţional „Marin Sorescu“, a declarat că această conferinţă a fost stabilită înainte ca Mircea Dumitru să fie numit în funcție şi că a fost ales să conferenţieze la Craiova pentru că este una dintre personalităţile cele mai importante ale filosofiei româneşti. Mircea Dumitru este legat de Craiova, fiind fiul unui cuplu de actori care la sfârşitul anilor 40 şi începutul anilor 50 cunoştea gloria pe scena Naţionalului craiovean. De altfel, în debutul conferinţei, Mircea Dumitru şi-a adus aminte cu nostalgie de anii copilăriei petrecuţi în teatrul craiovean.
Conferinţa sa a fost intitulată „Ştiinţele umaniste în secolul XXI“ şi s-a dorit un semnal de alarmă în legătură cu tendinţa manifestă nu doar la noi, ci şi pe plan mondial, de a se reduce cât mai mult ponderea educaţiei umaniste în universităţi, în detrimentul educaţiei ştiinţifice şi tehnologice. Făcând un adevărat excurs prin istoria filosofiei şi a rolului pe care ea şi restul ştiinţelor umaniste l-au adus în dezvoltatea actualei societăţi democratice, Mircea Dumitru a pledat pentru necesitatea păstrării acesteia în modelul educaţional pe care îl vom folosi pentru copiii noştri.
„Educaţia umanistă nu este în primul rând o educaţie pentru obţinerea unui profit monetarizabil sau pentru o creştere economică, ce ar genera în mod inevitabil o mai bună calitate a vieţii. Scopul şi rolul educaţiei umaniste sunt mult mai profunde şi mai durabile – anume dezvoltarea capacităţilor morale şi a aptitudinilor morale necesare pentru fundamentarea virtuţilor cetăţeneşti, vituţi de care depind consolidarea democraţiei şi reuşita marilor proiecte politice şi naţionale. Ştiinţele umaniste stau la baza acestui model educaţional neluat astăzi în serios. Dat fiind acest rol eminent al ştiinţelor umaniste în consolidarea şi transmiterea mai departe a întregii noastre culturi, ne putem noi oare permite să pierdem aceste valenţe ale studiului şi educaţiei specifice lor?“, şi-a încheiat Mircea Dumitru expunerea cu o întrebare retorică.
Desigur, conferinţa nu a putut ocoli problemele legate de activitatea lui Mircea Dumitru ca ministru, iar întrebările care au venit din sală au vizat şi aceste aspecte. „Dacă se uităm la fapte şi la statistici, constatăm că ceea ce se întâmplă astăzi este că în ultimii ani, de când bacalaureatul a devenit o probă naţională foarte serioasă şi bine administrată, sunt foarte mulţi elevi de liceu care nu reuşesc să obţină diploma de bacalaureat. Anul acesta au fost în jur de 50.000. Totodată, şcoala nu le-a oferit nici o meserie. Deci ajung la 19-20 de ani în faşa unei dileme serioase – ce urmează să facă mai departe? Soluţia la care s-a recurs mulţi ani – mergem la universităţi chiar dacă nu am absolvit liceul cu diplomă de bacalaureat – mi se pare că ne scoate din lumea civilizată“. De aceea, Mircea Dumitru a pledat pentru o mai bună repartizare a filierelor teoretice şi a celor vocaţionale şi a şcolilor de meserii, astfel încât fiecare tânăr să îşi poată găsi un loc în societate. „Eu cred că fiecare dintre noi avem un talent şi un rol în societate. Este datoriam şcolii să ne ajute să îl găsim“, a încheiat Mircea Dumitru.

Mircea Dumitru (n. 14 iulie 1960, București) a absolvit Liceul de Muzică nr. 1, Bucureşti, apoi Facultatea de Filozofie a Universității din Bucureşti. Este doctor în filozofie al Tulane University (New Orleans, Louisiana) din anul 1998, cu o teză despre modalitate şi incompletitudine. Este, de asemenea, doctor în filozofie al Universităţii din Bucureşti, cu o teză despre neo-fregeanism şi neo-russellianism în semantica atribuirii de atitudini propoziţionale şi a referinţei directe. Este specializat în logică filosofică, filozofia limbajului şi metafizica analitică a modalităţii. Prof. univ. dr. Mircea Dumitru a publicat peste 50 de articole în reviste de specialitate şi capitole pe teme ca logică modală, teorii despre adevăr, semnificaţie şi raţionalitate. Prof. univ. dr. Mircea Dumitru este rector al Universităţii din Bucureşti din 2011 şi membru al Academiei Române din 2014. În perioada 2011-2014 a fost preşedintele Societăţii Europene de Filosofie Analitică.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS