Proprietarii dintr-un bloc din cartierul craiovean Rovine au rămas săptămâna trecută fără gaze la aragazurile din apartamente. O defecțiune la instalația unuia dintre ei a dus la sistarea gazelor, iar locatarii au aflat cu stupoare că nu se reia furnizarea decât după ce vor avea proiectul instalației din condominiu. Cum acesta nu există, ei stau fără gaze până vor face un nou proiect și se efectuează verificarea tehnică.
Proprietarii din blocul C11 al Asociației 16 Rovine II au rămas joia trecută fără gaze la aragaz. Motivul – o defecțiune la instalația unui vecin, care impacientat a sunat la 112 și ulterior la furnizorul de gaze. „Eu am probleme la conducta la care am racordat aragazul. Am sunat la 112, după care la furnizorul de gaze. Au venit, au oprit gazele și în rest nu au făcut nimic. Acum stăm fără gaze, nu avem posibilitatea să gătim. Ne este greu, suntem diabetici. De la asociație ne spun că trebuie să facem proiect, că poate să dureze și o lună până se reia furnizarea“, a declarat Floarea Stancu, proprietar.
Operatorul a venit, a constatat că sunt scăpări de gaze, a sistat furnizarea și a ridicat contorul de la scara respectivă. Pentru reluarea furnizării gazelor, proprietarii aveau obligația să facă verificarea tehnică a întregii instalații. „În dimineața zilei de 6.04.2017, la blocul C11 din str. Basarabia a fost anunțată o avarie la un apartament. Din ce am înțeles de la vecini, în jurul orei 12 a venit o echipă să constate și au închis gazele, dar nu au reparat defecțiunea pe motiv că nu există sau nu se găsește proiectul rețelei de gaz. După care au anunțat că până nu se face acel proiect nu se remediază situația și blocul rămâne fără gaze. A apărut un anunț pe ușa blocului că o să vină cineva să constate și au trimis o firmă să vină să vadă situația și să realizeze un proiect, iar după acel proiect se face verificarea și abia apoi beneficiem de gaze“, a explicat Georgeta Popa, locatar în blocul C11.
Într-adevăr, verificarea se face cu o firmă de specialitate, căreia i se pune la dispoziție proiectul tehnic. Cum scara respectivă nu are proiect tehnic, iar operațiunea este de durată, proprietarii trebuie să angajeze un proiectant să le facă acest proiect. După ce intră în posesia proiectului, firma care face verificarea întocmește întreaga documentație, pe care o depune la Engie. Furnizorul de gaze are la dispoziție 48 de ore să revină și să reia furnizarea gazelor naturale. „Proprietarii trebuie să înțeleagă că aceasta este procedura și legislația în vigoare. Avem Ordinul ANRE 179/2015 care spune că proprietarii trebuie să dețină documentația tehnică ce a stat la baza execuției instalației de utilizare. Acest bloc nu are proiect tehnic. Drept urmare, un specialist a vizualizat instalația din întregul bloc, iar un proiectant a făcut proiectul. La începutul săptămânii, noi facem verificarea, după care vom depune documentația la Engie. Distribuitorul are la dispoziție 48 de ore să înceapă furnizarea gazelor naturale. E posibil ca miercuri blocul să beneficieze de gaze“, a explicat Daiana Cerban, reprezentanta unei firme care verifică instalații de gaze.
Craiovenii care locuiesc la bloc trebuie să știe că dacă au probleme cu instalația de gaze sau urmează să-și facă revizia tehnică și verificările periodice sunt obligați să dețină documentaţia tehnică ce a stat la baza execuţiei instalaţiei de utilizare. Dacă documentația veche nu mai este de actualitate, date fiind schimbările survenite la rețelele de gaze din blocuri, trebuie făcut un nou proiect. Acest lucru a devenit obligatoriu după adoptarea Ordinului ANRE 179/2015, care spune că nu se poate face revizia sau verificarea dacă proprietarul nu are „documentaţia tehnică ce a stat la baza execuţiei instalaţiei de utilizare“. Cum cei mai mulți dintre locatari nu au această documentație, sunt nevoiți să o facă acum. În cazul în care nu există schimbări, asociațiile pot să solicite furnizorului de gaze, ENGIE, sau constructorului documentația necesară. Dacă proiectul nu mai există nici la furnizor, proprietarii trebuie să facă alt proiect.
Ce spune Ordinul ANRE
„În situaţia prevăzută la alin. (5), dacă OS sau operatorul economic autorizat ANRE care a executat instalaţia de utilizare nu deţine documentaţia tehnică, iar tipul şi debitul nominal al aparatelor consumatoare de combustibili gazoşi nu corespund cu cele din notificarea transmisă de furnizorul de gaze naturale, clientul final are obligaţia să întocmească, prin intermediul unui operator economic care deţine autorizaţie ANRE pentru proiectarea instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale, tip PDIB, în baza unui contract de prestări servicii, documentaţia tehnică, în conformitate cu prevederile Normelor tehnice pentru proiectarea, executarea şi exploatarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale“. (Art. 6, pct. 7 din Ordinul 179/2015)