-1.1 C
Craiova
luni, 23 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljRidicarea la cotă a capacelor, meteahna asfaltatorilor

Ridicarea la cotă a capacelor, meteahna asfaltatorilor

Un geiger de preluare a apelor pluviale pe care constructorul a uitat să îl ridice la cotă (Foto: Bogdan Grosu)
Un geiger de preluare a apelor pluviale pe care constructorul a uitat să îl ridice la cotă (Foto: Bogdan Grosu)

Ridicarea la cotă a capacelor de canal, ulterior asfaltării sau reparațiilor efectuate pe străzi, este, în Craiova, o meteahnă a asfaltatorilor. Ca să nu mai vorbim de faptul că încă din construcţie, capacele de canal sunt lăsate cu câțiva centimetri mai jos decât rama. Acestea, oricât ar fi ridicate la cotă, tot sub nivelul străzii rămân, situație supărătoare pentru șoferii care circulă prin oraș.

Răsuflătoare smulsă de utilaje pe strada Ciocârliei  (Foto: Bogdan Grosu)
Răsuflătoare smulsă de utilaje pe strada Ciocârliei (Foto: Bogdan Grosu)

Răsuflătorile de gaze naturale și capacele de canal sunt lăsate săptămâni și chiar luni neridicate la cotă pe străzile din Craiova pe care au trecut firmele constructoare. Diferența dintre nivelul la care se aflau înainte de a se asfalta și cel cu care s-a mai înălțat strada, în urma turnării covorului asfaltic, este de peste 10 – 15 centimetri. Suficient astfel încât să creeze impresia că, circulând pe carosabil, „dai în gropi“ fără să ai posibilitatea să le ocolești. Unele dintre străzile orașului sunt „ciuruite“, chiar dacă au fost proaspăt asfaltate, tocmai din cauza acestor răsuflători care se află și la o distanță de doar câțiva metri una de cealaltă, înșiruite pe întreaga lungime a străzii. Astfel de exemple se întâlnesc pe strada Gheorghe Bibescu, în imediata vecinătate a Hotelului Parc, pe strada Vântului și strada Revoluției din cartierul Valea Roșie și pe strada Împăratul Traian, aceasta din urmă recent asfaltată. Pe alte străzi ale orașului, constructorul a acoperit cu totul aceste răsuflători, peticind din loc în loc asfaltul turnat cu câteva luni în urmă. Este vorba de strada Elena Teodorini, unde după asfaltare, în anul 2016, constructorul a revenit în 2017 să ridice la cotă capacele de canal și răsuflătorile de gaze naturale. Cu toate acestea, tot a uitat să ridice unul dintre gaigerele de preluare a apelor pluviale, pe sensul de mers dinspre bulevardul Râului spre strada Brestei, iar răsuflătorile le-a acoperit cu totul.
Reprezentanții Primăriei Craiova spun că aceste lucrări de ridicări la cotă se fac ulterior asfaltărilor, dar nu există un termen în care ele să fie efectuate. „Aceste ridicări la cotă a capacelor de canal și de gaze se fac ulterior asfaltărilor. Noi monitorizăm toate aceste lucrări ale constructorului. Nu este un termen în care asfaltatorul este obligat să ridice la cotă, după ce a încheiat asfaltarea părții carosabile. În ultima perioadă, de când au început lucrările, în acest an s-au făcut câteva sute de astfel de ridicări la cotă. În privința acelor capace care sunt mai jos decât rama, am solicitat operatorului de apă și canal să le înlocuiască“, a precizat Marian Ghencioiu, șef Serviciu Administrare și Întreținere Drumuri din cadrul Primăriei Craiova.

Rețeaua de distribuție, în stare de funcționare la finalul lucrărilor

Reprezentanții Distrigaz Sud Rețele spun că asfaltatorii trebuie să aibă grijă în privința componentelor rețelei de distribuție. Acestea trebuie să fie în stare de funcționare, la finalul lucrărilor, în caz contrar furnizorul de gaze poate face corecția lucrărilor, dar pe banii constructorului.
„Lucrările executate de către firmele care readuc asfaltul la starea inițială sunt realizate în baza autorizațiilor de construire, conform legislației în vigoare, iar pentru aceste lucrări firmele executante sunt obligate să solicite către Distrigaz Sud Rețele avize de amplasament care identifică elementele componente ale rețelei de distribuție: traseul conductelor, amplasarea vanelor și elementele de control ale sistemului de distribuție, respectiv capacele conductelor de gaze naturale. Acestea din urmă sunt elemente de control care au rolul de a canaliza eventualele pierderi de gaze existente pe conductele/branșamentele subterane pentru a fi depistate de către echipele care efectuează activitatea de mentenanță preventivă a rețelei de distribuție“, au precizat pentru GdS oficialii Distrigaz Sud Rețele.
La finalizarea lucrării, elementele de control trebuie predate către Distrigaz Sud Rețele în baza unui proces-verbal de predare-primire și trebuie să fie în totalitate funcționale (neacoperite de covorul asfaltic). În cazul în care aceste elemente nu sunt funcționale, reprezentantul Distigaz Sud Rețele refuză semnarea procesului-verbal de predare-primire. Pentru remedierea situației, Distrigaz Sud Rețele poate executa readucerea acestor elemente de control la starea inițială, caz în care costurile sunt suportate de către firma care a executat incorect lucrările pentru trama stradală sau poate solicita firmei să execute lucrarea de readucere la starea inițială a acestor elemente de control.

Ori le pavează strada, ori le demolează utilitățile?

Pe strada Ciocârliei din cartierul Brestei, locuitorii au probleme tot cu gurile de canal și cu răsuflătorile de gaze naturale. Când, în sfârșit, să se bucure și ei că le este strada amenajată, chiar și cu piatră concasată, lucrătorii de la Regia Autonomă de Administrare a Domeniului Public şi Fondului Locativ (RAADPFL) le-au smuls cu utilajele capacele de la branșamentele de apă, răsuflătorile de la gazele naturale sau le-au acoperit cu pământ și au smuls până și conductele de apă. „Au venit cu utilajele să ne repare și nouă strada. Au făcut prăpăd, pentru că mie mi-au smuls răsuflătoarea de la conducta de gaze şi au deteriorat capacul de la căminele de la branșamentul de apă“, a spus Maria Pleșoianu. În aceeași situație se află și Eugenia Iordache. De teamă, craioveanca a solicitat furnizorului de gaze naturale să-i verifice branșamentul ca să nu sară în aer. „Au adus pe stradă utilaje cu care cred că se intervine pe autostradă. Ne-au zdruncinat casele, ne-au astupat sau smuls răsuflătorile de gaze. Eu am sunat și la Telefonul Cetățeanului, și la Gaze să vină să facă verificări, că se întâmplă atâtea minuni și nu vreau să sărim în aer“, se plânge Eugenia Iordache. „Pe strada Ciocârliei s-au efectuat lucrări de pietruire de către RAADPFL. Nu cred că s-a ajuns la conductele de apă și canalizare, fiindcă acestea se găsesc la o adâncime de cel puțin 90 de centimetri, iar pe această stradă nu s-au făcut săpături“, a mai spus Marian Ghencioiu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS