0.3 C
Craiova
luni, 23 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPovești cu piloți și motoare turate la Craiova Super Rally

Povești cu piloți și motoare turate la Craiova Super Rally

Adrenalină. Campioni. Pasiune. Drifturi. Povești cu scârțâit de roţi. Motoare turate. În trei cuvinte: Craiova Super Rally. Este pentru prima dată când în România s-a organizat o așa competiție. Conceptul după care s-a ținut întrecerea este cel de Super Rally, adică un raliu în centrul orașului pe sistemul Raliului de la Monte Carlo.

Un huruit puternic. Miros de cauciuc. Băieți îmbrăcați în costume colorate zâmbesc de la volanul mașinilor puternice. Să vezi pe viu o competiție de raliu este o experienţă intensă. Ți se șterge din minte ideea preconcepută că sunt „doar nişte maşini care trec repede pe lângă tine!“.
Tot mai mulţi copii se visează piloţi de curse, când se află în faţa unui calculator, tabletă, în faţa unor device-uri de ultimă generaţie sau pe circuitul de karting. Acolo totul pare atât de simplu, însă „construcţia“ unui campion este clădită pe mulți paşi, pe cât de uşori la prima vedere, pe atât de dificili de parcurs.
Pe 20 dintre pasionații de raliu i-am avut weekendul trecut în Craiova. Unii dintre ei au experiență în diferite campionate automobilistice, iar sâmbătă s-au întrecut în centrul Băniei. De pe scările Universității din Craiova și ale Teatrului Național „Marin Sorescu“, craiovenii i-au susținut și aplaudat. „E spectaculos. E prima dată când văd așa ceva în Craiova. Sunt niște băieți curajoși care merită apreciați“, a spus Ionuț, unul dintre craiovenii care au venit să vadă cursele de raliu.

Cai putere și pasiune

În spatele băieților curajoși se află emoții, dar și multă muncă. Aplecat la rota unei mașini albastre și îmbrăcat cu un costum de aceeași culoare, Bogdan Petrescu se pregătește de concurs. Verifică pentru ultima dată roțile mașinii. Este unul dintre craiovenii care adorm și se trezesc cu zgomotul motorului turat în urechi. Aflu că este numărul 19 în concurs după plăcuța pe care o are lipită pe Volkswagenul Golf 1, mașina în care a investit timp și bani mulți ani. Aplaudă inițiativa organizatorilor de a face o astfel de competiție în Craiova și spune că ultimul taseu în Bănie s-a făcut pe strada A.I. Cuza în 1998. I-au rămas amintire de atunci o cupă și o diplomă. Traseul său favorit este cel de la Rânca. „Traseul din Craiova este puțin dificil pentru mașinile de coastă. E un traseu de îndemânare. Este vorba de un kilometru jumătate. Am venit pentru spectacol, să ne simțim bine. Eu merg și pe trasee în Sinaia, Poiana Brașov, Reșița. Un traseu excepțional este la Rânca“, spune Bogdan. Pasiunea pentru raliu nu înseamnă însă doar spectacol, ci și sacrificii. „Costurile sunt mari în sportul cu motor. Ar trebui să fie mai susținut. Făcând comparație cu ce se întâmplă în Europa și în lume, la noi în țară este mai puțin cunoscut și susținut. Sunt oameni care muncesc mult, care își riscă viața. Sportul necesită sacrificii“, spune Bogdan, pe care îl lăsăm să se pregătească pentru cursă.

Mihai Leu: „Dacă muncești, poți să realizezi orice“

Cei mai mulți oameni sunt strânși în jurul unuia dintre cei care au făcut posibilă competiția din Craiova. Îmbrăcat în echipament roșu, Mihai Leu vorbește cu toți cei care au venit să îl vadă, le strânge mâna, face poze și zâmbește. Cetatea Băniei a revenit pe harta motorsportului autohton cu ocazia evenimentului organizat de Federația Română de Automobilism Sportiv și Asociația Club Sportiv AMC Racing, club patronat de Mihai Leu. El este primul român care şi-a trecut numele pe lista campionilor mondiali la box profesionist. Apoi a început să concureze ca pilot de raliu, unde a devenit campion național în 2003 la bordul unui Hyundai Accent WRC. Mihai spune că în tipul în care se află în mașină nu se gândește la nimic. E doar atent și încearcă să meargă cât mai tare. Cu mentalitate de învingător le spune tinerilor craioveni care iubesc raliul că „dacă muncești, poți să realizezi orice“.
Este bucuros că pentru prima dată în România se organizează acest gen de competiție. „Este un eveniment frumos. Au venit foarte mulți oameni. Este un eveniment binevenit în Craiova. La anul cred că o să fie un campionat național și Craiova o să fie etapă în acest campionat“, spune campionul.
Cât despre viitorul acestui sport, Mihai este de părere că „trebuie să îți încurajezi copilul să facă tot ceea ce îi place“ și că este nevoie de implicare atât din partea autorităților, cât și a familiei.

Are 16 ani și visul de a ajunge campion național

Constantin Tudose are 16 ani și pare să fi ascultat ceea ce mi-a spus Mihai Leu. Băiatul cu ochii verzi iubește de mic mașinile, iar zi de zi își hrănește pasiunea pentru ele. Sâmbătă l-am găsit în timp ce își lustruia mașina. O Honda Civic în care își strânge amintiri. Este din Pitești. A aflat de competiția din Craiova și fără să stea pe gânduri a accelerat puternic și a ajuns în inima Olteniei.
Echipat și sigur pe el, lui Constantin i se luminează fața când îl pui să îți povestească despre mașina lui. Participă de doi ani la competiții. „Pasiunea a venit din familie. Toată familia este pasionată de mașini. E destul de greu să ai o mașină bună. Costurile sunt mari, dar îmi doresc să ajung în campionatul național de raliuri. Mașina mea favorită este Mitsubishi Lancer Evolution“, spune tânărul.
În timp ce deschide ușile să îmi arate mașina și din interior, piteșteanul spune că și-ar dori să fie mai multe competiții de acest fel organizate în țară, iar piloții să fie mai susținuți și mediatizați. Îi urez succes lui Constantin și fug într-un colț cu agitație mare.

„În spate sunt nopți pierdute și bani investiți”

Un grup de băieți zgomotoși își încurajează prietenul pentru competiție. Traian Bușe nu are însă emoții. Din 2005 participă la competiții de raliu și are încredere mare în mașina sa roșie care atrage toate privirile, un Nissan S14 Silvia din 1995 cu motor de Porsche, care are undeva la 600 de cai putere. „Sunt entuziasmat pentru că această competiție este în centrul orașului pentru că așa mai multe persoane au posibilitatea să vadă și să înțeleagă ce înseamnă driftul și să nu mai compare cu cei care fac cerculețe în parcări ilegal, în locuri neamenajate“, spune Traian.
Pasiunea pentru drifturi și raliu a apărut după o perioadă în care Traian făcea modificări la diferite tipuri de mașini. „Ușor, ușor a trebuit să le și probez și am ajuns la această mașină spectaculoasă. În spate sunt nopți pierdute și bani investiți“, adaugă acesta.
Costurile depind de nivelul la care vrea fiecare să ajungă. Competiția a început și Traian își pune casca. Îl las să se pregătească de start.

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS