La sesizarea unor cetățeni că anumiți medici și asistente din gărzile de noapte nu s-ar fi prezentat la posturi în repetate rânduri, ITM a demarat un amplu control la cel mai mare spital din Craiova. În premieră, verificările inspectorilor de muncă s-au efectuat inclusiv pe timpul nopții. Iată ce au descoperit, într-o primă fază, inspectorii ITM Dolj la unele secții ale unității spitalicești și cum a justificat conducerea spitalului principalele deficiențe.
Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Dolj a demarat ample controale la Spitalul Clinic Județean de Urgență din Craiova, în urma unor sesizări de la pacienți care vizează personalul anumitor secții din unitatea sanitară. Șase inspectori de la ITM au verificat situația din unitatea sanitară, inclusiv pe timpul nopții, între orele 1.00-4.00, precum și în alte intervale orare. „Am primit sesizări de la diverși cetățeni că unii medici de la Spitalul de Urgență nu se prezintă la gărzile de noapte, precum și că asistentele sau chiar asistentele-șefe de la anumite secții se pun de gardă noaptea, însă nu se prezintă la post. Am demarat o serie de verificări inopinate, inclusiv pe timpul nopții, cu trei echipe de control. În prima noapte s-a descoperit că unii doctori nu erau de găsit în tură, în timp ce parafa era la medicii rezidenți. La alte secții nu au fost găsite unele asistente, deși pe graficul de lucru figurau ca fiind în tură de noapte. În noaptea următoare, noi am cerut în prealabil graficele, ca să vedem cine este de serviciu, și, astfel, cadrele medicale s-au anunțat unele pe altele că este un control ITM în spital și s-au prezentat la posturi aproape toți cei care erau de gardă noaptea. Așteptăm explicațiile celor care nu au fost găsiți la lucru până acum, în special din rândul asistentelor. Controlul nu s-a încheiat. Abia după ce se încheie putem să vă spunem concluziile finale. Nu putem spune când vor mai avea loc verificări, dar, cu siguranță, controlul va continua“, a spus inspectorul-șef al ITM Dolj, Cătălin Mohora.
După modificarea legislației muncii prin OG 53/2017, ITM-urile au puteri sporite. Astfel, în ultimele weekenduri, inspectorii de muncă au verificat în spital documentele cu privire la evidențierea prezenței la serviciu a personalului, respectiv ora de venire și ora de plecare. Inspectorii mai verifică, tot în urma unor sesizări, dacă o parte a personalului care face și gărzi de noapte respectă timpii de odihnă necesari organismului.
Controalele au luat amploare
Ulterior, controalele la Spitalul de Urgență s-au extins pe mai multe paliere, inspectorii de muncă verificând, pe de o parte, dacă la unitatea medicală cadrele medicale își desfășoară activitatea în deplină siguranță la locul de muncă și sunt dotate cu tot ce le trebuie pentru ca activitatea să fie normală, iar pe de altă parte, ei au verificat dacă există condiții igienico-sanitare care să asigure siguranța pacienților internați sau care tranzitează spitalul. „Verificăm aspecte legate de siguranță și sănătate în muncă, dacă sunt respectate condițiile de igienă, dacă există echipamente de protecție, dacă sunt dezinfectanți suficienți și dacă se folosesc, verificăm condițiile de depozitare a deșeurilor medicale și de neutralizare a lor. Este important să verificăm dacă pentru personalul medical există riscul de a se înțepa în timpul intervențiilor, iar pentru pacienți dacă există riscul de a contracta diverse bacterii, că probabil ați auzit și dumneavoastră de tot felul de bacterii care se iau de prin spitale. Verificăm dacă există medicamente și materiale sanitare suficiente pentru pacienți și echipamente de lucru“, a mai spus Mohora, pentru GdS.
Ce au descoperit până acum inspectorii de muncă
Inspectorul-șef al ITM Dolj susține că, până zilele trecute, se descoperise că unele cadre medicale, inclusiv medici și asistenți, nu se prezentau la program, în special în turele de noapte. Reprezentanții ITM susțin că unii medici nu erau la tura de gardă, ei lăsând parafa la medicii rezidenți, cunoscut fiind faptul că deși se pun în tură de noapte, unii dintre ei merg să doarmă, solicitând să nu fie deranjați de asistenți decât în cazuri de urgență. Sau acei medici și asistente, inclusiv asistente-șefe, se aflau în altă parte, la orele la care figurau în acte ca fiind la locul unde își desfășoară serviciul, susține șeful ITM. Ulterior, medicii respectivi și-au făcut apariția la posturi, au mai constatat inspectorii de muncă. De asemenea, deficiențe s-au descoperit la capitolul dotări cu echipamente la personalul medical. „După primele verificări s-a constatat că există suficiente mănuși chirurgicale, măști, halate și materiale sanitare în blocurile operatorii, dar restul personalului medical din spital nu dispune de halate și papuci adecvați din partea spitalului, pentru desfășurarea activității în unitatea sanitară. De asemenea, aparținătorii pacienților care rămâneau peste noapte în saloane alături de pacienți nu erau echipați cu halate. Verificările continuă, pentru că spitalul este foarte mare, are peste 30 de secții și circa 3.600 de angajați“, a mai explicat inspectorul-șef al ITM Dolj.
Conducerea spitalului se disculpă
Contactat de GdS, directorul Spitalului Clinic Județean de Urgență, Bogdan Fănuță, a încercat să ia apărarea cadrelor medicale din spital. „Nu cred că există vreun doctor care să nu se fi prezentat la programul de gardă. Eu nu știu despre așa ceva. În condițiile în care medicii trebuie să fie în zece locuri în același timp, poate că nu au fost momentan pe secție, dar poate că erau la o altă solicitare, tot în spital. Ceea ce face rezidentul când nu este medicul acolo, aceasta este deja o altă discuție. Că nu sunt unele asistente noaptea în ture, despre asta nu știu ce să zic. Eu nu am cunoștință să existe așa ceva, dar știu că acolo unde sunt patru asistente ele mai fac schimb de tură între ele. Este omenește să faci schimb de tură. Cu toții putem să avem câte o problemă personală și avem nevoie de un schimb de tură. Ideea este că le-am comunicat să facă schimb doar atunci când are cine să le înlocuiască. Fiecare răspunde pentru ceea ce face la serviciu, conform Codului Muncii“, a spus Bogdan Fănuță.
În schimb, directorul unității sanitare a recunoscut că unele echipamente de protecție lipsesc, din cauza lipsei banilor din bugetul alocat: „Legea prevede să avem echipamente de protecție. În principiu, bugetele spitalelor nu ne permit să asigurăm în procent de 100% astfel de echipamente. Pentru blocurile operatorii și pentru Terapie Intensivă există toate echipamentele necesare: halate, mănuși, botoși, materiale sanitare în proporție de 100%. Pentru pacienți avem pijamale de unică folosință. În schimb, în restul spitalului nu ne putem permite să luăm șapte schimburi pentru fiecare medic, asistent și pentru personal. Gândiți-vă că spitalul are 3.600 de angajați. Nu putem asigura halate de schimb pentru toți acești oameni, pentru că banii din buget abia ne ajung pentru medicamente și echipamente sanitare. Medicii și asistentele își cumpără singuri halatele. Cum și eu îmi cumpăr halatele singur“, a mai spus directorul Bogdan Fănuță.
„Riscăm să fim tot timpul amendați”
Acesta a menționat că, în premieră, controalele ITM au fost făcute pe timpul nopții, aspect confirmat și de cadrele medicale cu state vechi în spital. Întrebat ce măsuri va lua după ce controalele ITM vor scoate la iveală neregulile din spital, managerul unității spitalicești a precizat că „vom vedea la momentul respectiv. Fiecare va răspunde pentru faptele sale, conform legislației din domeniul muncii“. Pe de altă parte, Bogdan Fănuță a precizat că, din moment ce bugetul spitalului nu va fi suficient pentru achiziționarea de echipamente în funcție de cât sunt necesitățile, atunci „noi riscăm să fim tot timpul amendați de autoritățile competente“, a conchis managerul spitalului.