Vă faceți calcule despre cât mai aveți până la pensie și contabilizați câți ani ați lucrat până acum? Dar dacă vechimea pe care știți că o aveți dumneavoastră nu coincide cu cea înregistrată efectiv în acte de firmele pe la care ați lucrat, atunci ce faceți? Vă puteți deschide un cont on-line pe site-ul Casei Naționale de Pensii Publice și puteți afla în orice moment dacă angajatorii v-au declarat legal anii de muncă prestați sau nu. Iată ce pași puteți urma apoi, dacă veți constata că nu aveți vechimea reală declarată de angajatori.
Știți sigur că aveți 15 ani vechime, 20 sau poate 30. Dar dacă în documentele cu evidențele legale care stau la calculul pensiei nu figurați cu anii întregi de vechime, din cauză că angajatorul nu a declarat la stat perioade bune pe care le-ați muncit, atunci ce puteți face? Iată cum puteți afla exact ce vechime ați acumulat în muncă până acum și ce puteți face pentru a vă putea evidenția angajatorii în acte anii deja lucrați de dumneavoastră, dar care nu figurează în scripte. Cu toții aveți acces la internet sau copii și nepoți care dețin o adresă de e-mail validă. Puteți să vă deschideți un cont on-line, pe site-ul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), www.cnpp.ro, de unde puteți să aflați cu lux de amănunte vechimea pe care o aveți în muncă din 2001 încoace, de când nu mai sunt valabile înscrisurile existente pe cartea de muncă. Perioada lucrată pe care v-au declarat-o angajatorii la stat este literă de lege în calcularea pensiei. Ce este de făcut pentru a vă afla vechimea reală în muncă? Singurul inconvenient este acela că trebuie să vă deplasați la sediul Casei Județene de Pensii (CJP) Dolj sau al casei de pensii de care aparțineți și să depuneți o cerere pentru deschidere de cont on-line, act în care să precizați adresa de e-mail la care să vi se trimită confirmarea. Cererea trebuie să fie semnată de solicitant și să fie însoțită de o copie a actului de identitate al acestuia.
Cum aflați datele despre vechime
În aceeași zi în care ați depus la CJP Dolj cererea de deschidere a contului on-line sau cel târziu a doua zi veți primi o informare pe adresa de e-mail pe care ați trecut-o în cerere. În informare vi se comunică pașii de urmat pentru deschiderea contului. Trebuie să deschideți un link și să vă stabiliți o parolă a contului dumneavoastră cu care veți accesa datele personale înregistrate în evidențele CNPP, deci la nivel național. Atenție! Link-ul trimis de CNPP la care să vă logați are o valabilitate de 72 de ore de la data trimiterii lui de către sistemul informatic al CNPP. Dacă nu îl accesați în acest interval, atunci link-ul dispare.
După ce ați accesat link-ul trimis pe e-mail, veți fi direcționat pe pagina de internet a CNPP, unde trebuie să vă stabiliți o parolă, apoi primiți un e-mail de confirmare a cererii. Vă puteți conecta oricând la contul on-line astfel creat și de pe orice computer sau chiar de pe telefon, introducând numele dumneavoastră complet în câmpul „Utilizator“, iar mai jos tastați parola aleasă pe care ați introdus-o în sistem. Selectați apoi evidențele privind munca prestată în secțiunea „Servicii Electronice“ și vă aflați vechimea declarată de angajatori pe fiecare an, din 2001 până în prezent.
După ce v-ați înființat contul puteți urmări on-line unde au ajuns cererile depuse de dumneavoastră la Casa de Pensii, ce sume vi s-au virat la Pilonul II de pensii, adică în ce perioade v-a plătit angajatorul contribuțiile la asigurările sociale, din care un procent de 5,1% ajunge la Pilonul II, numit pilonul de pensii administrate privat. Veți mai putea vizualiza istoricul carierei și evoluția declarațiilor de asigurat și multe altele.
Ce faceți dacă veți constata că aveți o vechime mai mică decât în realitate
O craioveancă și-a deschis cont on-line pe portalul CNPP și și-a verificat vechimea în muncă declarată. Deși știa că lucrase la diverși angajatori timp de 15 ani și șapte luni, aspecte dovedite cu înscrisurile de pe cartea de muncă, tânăra a constatat accesând portalul Casei de Pensii că avea doar 12 ani și șase luni de vechime, pentru că în perioada 2001 – 2004, angajatorii la care a lucrat îi declaraseră în acte doar câte două, patru sau șapte luni lucrate pe fiecare an, deși ea muncise ani întregi. Atunci când angajatorul nu a declarat la stat o persoană care a lucrat efectiv, atunci acea persoană nu are vechime în muncă. Atenție! A nu se confunda lipsa de declarare a unei persoane în acte lună de lună cu lipsa plății contribuției la asigurările sociale (CAS), adică la pensii. Dacă firma v-a declarat la stat, v-a reținut din salariu CAS, dar nu a virat către stat sumele aferente acelui CAS, atunci drepturile dumneavoastră la pensie nu sunt afectate și acea perioadă lucrată vi se consideră vechime. Statul trebuie să își recupereze, prin intermediul Fiscului, acele contribuții reținute de la salariat și nevirate la termen către stat prin stopaj la sursă. Doar dacă nu v-a declarat nominal, pe CNP, în declarațiile depuse la pensii pe vremea aceea, ulterior fiind vorba de Declarația 112 care se depune la Fisc, atunci înseamnă că nu ați fost asigurați la Pensii în perioada respectivă, deci nu vi se consideră vechime în muncă.
După ce a constatat lipsa de vechime în declarații, ce poate face persoana respectivă? „După aprilie 2001 nu mai au relevanță înscrisurile din cartea de muncă, potrivit legii. Persoana în cauză care și-a verificat prin contul on-line vechimea în muncă, pe portalul CNPP, poate depune o solicitare la firmele la care a lucrat pentru a-i depune o declarație rectificativă. Dacă i se depun de către angajator sau de angajatori declarațiile rectificative, atunci se pot face corecțiile necesare în contul acelei persoane care devine asigurată, iar perioada respectivă i se consideră vechime în muncă“, a explicat directoarea executivă a Casei Județene de Pensii Dolj, Daniela Licu.
Ajungi să lupți în instanță pentru drepturile legale
Mergând mai departe, dacă firma sau firmele la care a lucrat tânăra face declarația rectificativă necesară, atunci lucrurile se rezolvă, dar dacă refuză să o declare în declarațiile care se depun la Fisc, atunci persoana care a fost dezavantajată de angajator poate doar să își dea în judecată foștii angajatori, pentru a-i recunoaște faptul că a lucrat la ei. Deci, persoana trebuie să cheltuiască bani cu avocați, pentru a dovedi cu o hotărâre de instanță ceea ce pentru ea era clar de la început: că a lucrat o perioadă la unul sau mai mulți angajatori, care nu i-au declarat la stat perioada asigurată, deși i-au reținut banii de contribuții la CAS din salariu.
Asemenea aspecte se pot redresa ușor dacă observați lipsa vechimii în muncă într-o perioadă cât mai apropiată de cea actuală. Contul on-line pe care îl deschideți la CNPP vă poate ajuta să aflați în timp real vechimea în muncă și să trageți de mânecă angajatorul la care lucrați, dacă veți constata că nu v-a declarat câteva luni la vechime sau poate chiar ani.
Ce se întâmplă dacă firma angajatoare nu mai există
În cazul tinerei din Craiova luate ca exemplu, ambii angajatori la care a lucrat din 2001 până în 2004 nu mai există. Firmele au fost dizolvate și radiate. „În cazul în care firmele nu mai există, atunci persoana în cauză nu mai poate face nimic pentru a-și redobândi vechimea pierdută. De aceea este importantă deschiderea unui cont on-line pe portalul Casei Naționale de Pensii Publice, pentru a vă putea urmări lună de lună vechimea declarată de angajator și pentru a acționa în consecință dacă angajatorul nu v-a declarat în acte“, a mai spus directoarea CJP Dolj, Daniela Licu.
Până luni erau active 318 conturi on-line ale unor cetățeni doljeni, deși numărul de cereri depuse la Casa de Pensii este mult mai mare. Diferența provine din faptul că multe persoane care doresc deschiderea unui cont on-line nu accesează link-ul dat de CNPP în termen de 72 de ore de la transmiterea acestuia pe adresa de e-mail a solicitantului.
Servicii electronice oferite de CNPP celor care depun cerere pentru un cont on-line
Persoanele care își deschid un cont on-line pe site-ul CNPP pot verifica de la distanță mai multe aspecte legate de documentele personale și cererile depuse la organele teritoriale ce țin de Pensii. Iată ce puteți urmări on-line:
– Managementul cererilor de acordare a drepturilor de pensie;
– Managementul cererilor de încasare a sumelor neîncasate;
– Managementul cererilor de modificare a datelor personale;
– Managementul cererilor de acordare a indemnizațiilor prevăzute de legile speciale;
– Completare on-line a cererii pentru bilete de tratament;
– Administrare informații bilete de tratament și odihnă;
– Evidenţa contractelor de asigurare;
– Evidența declarațiilor de asigurare;
– Evidenţa declarațiilor nominale A11 și A12 și D112;
– Vizualizarea informațiilor centralizate: stagii, viramente pilonul II, istoricul carierei;
– Servicii electronice pe zona de accidente de muncă și boli profesionale, inclusiv completarea unei cereri pentru obținerea de dispozitive medicale etc.