4 C
Craiova
luni, 23 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljMaidanezii din Craiova, motiv de război în instanţă

Maidanezii din Craiova, motiv de război în instanţă

O asociație pentru protecția animalelor a dat în judecată Primăria Craiova și SC Salubritate susținând că Adăpostul de câini de la Breasta funcționează ilegal și că încredințarea gestionării câinilor fără stăpân către SC Salubritate Craiova SRL s-a făcut fără respectarea normelor în vigoare. Tribunalul Dolj i-a admis în parte Asociației „Viața animalelor“, patronată de Aurelia Loacă, cererea prin care aceasta solicita „anularea HCL 417/2011 și a Contractului de delegare a gestiunii serviciului de ecarisaj nr. 199265/28.12.2011. Și, în al doilea rând, intrarea în legalitate, conform art. 1, alin. 1, și art. 2, alin. 4, din OUG nr. 155/2001, astfel cum a fost modificat prin Legea 258/2013, și HG 1059/2013 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OUG nr. 155/2001, în sensul de a obliga Consiliul Local Craiova să înființeze Serviciul specializat pentru gestionarea câinilor fără stăpân“. Pentru această solicitare, instanța de la Secția de contencios-administrativ a tribunalului a decis: „Admite în parte acțiunea. Obligă pârâtul Consiliul Local al Municipiului Craiova să înființeze serviciul specializat pentru gestionarea câinilor fără stăpân. Cu drept de recurs în 15 zile de la comunicare“, se arată în Decizia Tribunalului Dolj.
„Este un început bun această decizie dată de instanță. Să nu uităm, însă, că mai avem calea de atac, dar noi vom pleda până la capăt. Noi am solicitat în 2017 Primăriei Municipiului Craiova să răspundă dacă, potrivit art. 1, alin. 1, din OUG nr. 155/2001, CL Craiova a înființat serviciul specializat pentru gestionarea câinilor fără stăpân, respectiv dacă instituția primarului a supus aprobării consiliului local înființarea unui astfel de serviciu. Să ne indice actul normativ de înființare și care este baza legală a încredințării gestionării câinilor fără stăpân către SC Salubritate Craiova SRL (după intrarea în vigoare a modificărilor aduse de Legea 258/2013). Autoritatea locală a comunicat că, pe de o parte nu a făcut aplicarea dispozițiilor OUG nr. 155/2001, iar că, pe de altă parte, delegarea serviciului de ecarisaj prin HCL 417/2011 s-a făcut în baza Legii nr. 51/2006 și OG nr. 71/2002“, a precizat avocat Sorin Stănciulescu.
În conformitate cu art. 1 din OUG 155/2001, modificat prin Legea de aprobare nr. 227/2002, în forma aflată în vigoare la data adoptării HCL 417/2011 și încheierii Contractului de delegare a gestiunii serviciului de ecarisaj nr. 199265/28.12.2011, consiliile locale ale unităților administrativ-teritoriale aveau obligația de a înființa, în funcție de necesități, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a acestei ordonanțe de urgență, servicii specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân.
Pe de altă parte, conform art. 3, alin. 1, lit. m. din Ordonanța nr. 71/2002 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local, Serviciile de administrare a domeniului public și privat sunt destinate satisfacerii unor nevoi ale comunităților locale, contribuie la ridicarea gradului de civilizație și confort al acestora și grupează activități edilitar-gospodărești și acțiuni de utilitate și interes public local având ca obiect.
În plus, art. 17 din HG 955/2014 privind funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local dispune că: serviciul public de ecarisaj se realizează prin instituirea de norme privind transportul, îngrijirea şi exterminarea animalelor fără stăpân, care prezintă un grad ridicat de pericol social. Avocatul Asociației „Viața Animalelor“ spune că Primăria Craiova nu a respectat toate aceste prevederi, astfel încât actele administrative a căror anulare a cerut-o au fost emise cu încălcarea legislației în vigoare la data emiterii lor, în sensul că nu s-a delegat serviciul de ecarisaj, ci serviciul de gestionare a câinilor fără stăpân, care însă nu era înființat la data delegării, după cum nu este înființat nici astăzi.

„Ei au făcut totul ilegal“

Nelegalitatea HCL 417/2011 și a Contractului de delegare a gestiunii serviciului de ecarisaj nr. 199265/28.12.2011, susțin reprezentanții Asociației „Viața Animalelor“, decurge și din faptul că prin neaplicarea OUG 155/2001, care prevede la art. 2, alin. 3, doar concesionarea serviciilor specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân potrivit reglementărilor legale în vigoare, se încalcă reglementările referitoare la achizițiile publice, atât cu privire la afectarea bugetului public, cât și cu referire la punerea în imposibilitate a altor persoane juridice interesate de a participa la procedura de achiziție.
„Eu am observat că nu este un HCL dat în acest sens, adică să fie înființat acel serviciu de gestionare a câinilor fără stăpân. Am cerut primăriei, în 2017, un răspuns, și ne-a spus că nu au acest serviciu, și i-am întrebat cum au funcționat, cum au cheltuit banii. Am mers în instanță și am avut câștig de cauză, am obținut anularea contractului de delegare. Ei au făcut totul ilegal. Vom merge mai departe și vom sesiza Curtea de Conturi și ANAF. Știți cum au lucrat ei? Ca și cum eu aș avea un magazin fără ca în spate să am o societate care să-mi permită să practic activitatea de comerț. Ce au concesionat ei, dacă nu au înființat serviciul?“, a declarat Aurelia Loacă.
Autoritatea locală a avut o tentativă de intrare în legalitate sub acest aspect atunci când, prin HCL nr. 440/2013, a aprobat atribuirea licitației publice a contractului de delegare pentru activitatea de ecarisaj în municipiul Craiova. Din motive nedeclarate s-a renunțat însă la această procedură.

Primăria tace, Salubritatea așteaptă decizia definitivă a instanțelor

SC Salubritate Craiova SRL a transmis următorul comunicat referitor la cele susţinute de Asociația „Viața Animalelor“ și la hotărârea dată de instanța de judecată. „Asociația «Viața Animalelor» a acționat în judecată Consiliul Local Craiova, Municipiul Craiova, prin primar, și SC Salubritate Craiova SRL, solicitând anularea HCL nr. 417/2011 și Contractul de delegare a gestiunii serviciului de ecarisaj nr. 199265/28.12.2011, precum și obligarea Consiliului Local Craiova de a înființa serviciul specializat pentru gestionarea câinilor fără stăpân. Dintre toate capetele de cerere formulate de organizația nonguvernamentală sus-amintită, doar cel referitor la înființarea serviciului specializat a fost admis, nicidecum cele referitoare la anularea hotărârii consiliului local, precum și a contractului de delegare. Prin urmare, afirmațiile asociației referitoare la funcționarea ilegală a Adăpostului canin Breasta sunt false. De asemenea, Adăpostul canin nu își va înceta activitatea până la rămânerea definitivă a acestei hotărâri. În continuare, SC Salubritate Craiova SRL așteaptă redactarea și comunicarea hotărârii instanței pentru a vedea motivarea acestei decizii“, a declarat Cristina Ghenea, purtător de cuvânt la SC Salubritate Craiova SRL.
Autorităţile locale craiovene îşi însuşesc punctul de vedere transmis de SC Salubritate SRL.
Maria Cernătescu

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS