Sute de craioveni din Asociația de proprietari nr. 12 Calea București au aflat cu stupoare că lipsesc sume importante din încasările asociației. Ei s-au trezit cu un anunț la avizierele din casa scării, prin care erau înștiințați că „lipsește din gestiunea asociației o sumă cuprinsă între 200.000 și 400.000 de lei“. Totodată, locatarii au aflat că, deși cei mai mulți dintre ei și-au plătit facturile la întreținere, asociația are mari datorii către furnizorii de utilități. Vestea le-a fost dată de un vecin care a participat la Adunarea Generală anuală, unde președintele le-a spus că asociația din care fac parte are mari probleme. „Am participat la Adunarea Generală, din data de 29.03 a.c., ocazie cu care președintele Aurelian Gaulischi ne-a spus că lipsește din gestiunea asociației o sumă cuprinsă între 200.000-400.000 de lei. Acesta ne-a mai spus că o parte din bani au fost luați de către casieră. Aceasta a și recunoscut, dar fără să specifice exact suma. Totodată, ne-a mai spus că asociația are datorii către furnizori, către Termo – 500.000 de lei, către Compania de Apă (CAO) – 250.000 de lei, către Salubritate datoria este de 30.000 de lei, iar 20.000 sunt alte datorii. La rândul meu, i-am anunțat pe ceilalți proprietari, fiindcă nu înțeleg cum s-a întâmplat acest lucru atâta timp cât plătim doi cenzori, avem un administrator-contabil, președinte, vicepreședinte, comitet. Această delapidare s-a constatat în urma unui control efectuat de inspectorii din primărie, altfel nu știu dacă noi am fi aflat prea curând despre această situație. Nu înțeleg de ce nu ne-au anunțat imediat ce s-au aflat aceste lipsuri. În plus, casiera nu cred că a acționat singură. Aceasta nu are voie să plece cu banii din sediul asociației”, afirmă Radu Bădeanu, proprietar în blocul a5.
Proprietarii acuză și cer lămuriri
Luni, 2.04.2018, o parte din proprietarii nemulțumiți s-au prezentat la sediul Asociației nr. 12 Calea București să ceară socoteală reprezentanților și angajaților lor. Aici, locatarii au găsit-o pe administratoarea Mădălina Chiper și pe casieră, nu și pe președinte. Locatarii erau nedumeriți și se întrebau unde au ajuns banii lor.
„Am venit la asociație să văd ce s-a întâmplat. Eu am înțeles că se știa de această delapidare din august 2017, dar au tăinuit acest lucru până în noiembrie, când spun că au anunțat primăria și poliția. Acum aflăm că lipsesc din încasări peste 200.000 de lei și că banii au fost luați de casieră. Cum așa? Noi plătim un cenzor cu 1.000 de lei, un al doilea cenzor cu 600 de lei, administratorul cu 1.685 de lei. Președintele și membrii comitetului primesc indemnizație, iar casierul își face de cap! Această sumă nu a fost luată în două-trei zile, ci în timp. Cei care aveau obligația să o verifice, ce au făcut? Nu cumva au fost în cârdășie cu ea? Cenzorii nu au verificat activitatea financiar-contabilă. Administratorul, care este și contabil. nu i-a verificat gestiunea. Cum i-au dat drumul să plece cu banii din asociație? Și chiar dacă spunea că se duce să plătească la furnizori, nu îi cereau facturile? Nu vedeau luna următoare că asociația apare cu datorii?“, întreabă Constantin Irinoiu, proprietar în Asociația 12 Calea București.
Unii dintre proprietari spun că au un venit mai mic decât angajații de la asociație, pe care îi plătesc din propriul buzunar să le gestioneze asociație, nu să-i fure. „Ne-au păpat banii! Cum pot să facă așa ceva?! Eu am o pensie de 800 de lei și vin lună de lună să plătesc întreținerea. Președintele ne sfidează. Se poartă cu noi ca și cum am fi asistați social, dar noi îi plătim dumnealui indemnizație“, spune Ecaterina Marcu, o altă locatară. Totodată, oamenii se plâng că sunt încărcați la facturi și se întreabă de ce furnizorii de utilități nu au nici o reacție dacă văd că nu le sunt plătite facturile de către asociații. „Nu înțeleg, dacă cei de la asociație nu au plătit facturile, furnizorii de utilități de ce nu au sistat serviciile, căldura, apa? Eu vreau să le cer explicații, de ce ne încarcă la facturile de apă? De exemplu, din luna iulie 2017, în blocul meu s-au plătit peste 200 mc de apă surplus. Acum am văzut și eu acest afiș, am venit să mă interesez. Dacă primăria a făcut un control, noi de ce nu am văzut acel proces- verbal, de ce nu au afișat rezultatul la scara fiecărui bloc?“, întreabă un alt proprietar.
Răspunsul vine tot de la un locatar. „Pentru că este harababură! S-a dat liber la furat în asociația asta. Acum spun că Geta (Geta Afronie – n.r.), casiera, a luat banii, dar restul unde au fost? Eu am vorbit la primărie și mi-au confirmat că este delapidare. Asociația spune că este contul blocat și din cauza asta lua casiera banii din încasări. Nu se poate așa ceva! Președintelui îi plătim noi telefonul, dar nu știm ce număr are! Nu vorbește cu noi!“, afirmă o proprietară din blocul a5 de pe Calea București. Într-adevăr, președintele asociației, Aurelian Gaulischi, nu a venit să vorbească cu proprietarii adunați la sediu, deși se afla în zonă.
Singura care a încercat să dea explicații proprietarilor nemulțumiți a fost administratoarea Mădălina Chiper. „Casiera a recunoscut că a avut probleme și a început să sustragă bani. Asociația are contul blocat din 2015 și făceam plățile cu cash. Într-adevăr, a fost un control de la primărie. Există un proces-verbal încheiat de inspectori, acesta se află la sediul asociației. Fiecare este responsabil conform prevederilor legale“, a spus aceasta, vădit enervată.
Bani încasați și neînregistrați
Primăria Craiova confirmă neregulile de la Asociația de proprietari nr. 12 Calea București. „Balanța financiar-contabilă pentru Asociația nr. 12 Calea București a fost făcută pentru perioada ianuarie 2016 – iunie 2017. Principala problemă este că au fost găsite chitanțiere care reprezintă sume de bani încasate de la proprietari și care nu au fost înregistrate în Registrul de casă la poziția încasări. Totalul sumei care nu a fost înregistrată în registru se ridică la 218.016 lei. În urma acestor aspecte a fost încheiat un proces-verbal, care a fost înaintat la Inspectoratul de Poliție al Județului Dolj. Pentru neîndeplinirea atribuțiilor au fost sancționați contravențional președintele, comisia de cenzori, administratorul și casierul. Președintele Aurelian Gaulischi a fost amendat cu 2.000 de lei, casiera Geta Afronie a fost amendată cu 3.000 de lei, administratoarea asociației, Mădălina Chiper, a fost sancționată cu 2.000 de lei, iar cenzorii Maria Brânzan și Aurora Ion au fost amendați cu 2.000 de lei fiecare“, a precizat, pentru GdS, viceprimarul municipiului Craiova, Adrian Cosman.
Datorii
Asociația are datorii la furnizorul de căldură, SC Termo Craiova SRL, în valoare de 537.387 de lei (505.390 de lei – valoare energie termică și 31.996 de lei penalități). Către Compania de Apă Oltenia, asociația nu și-a mai plătit facturile de un an, datoria fiind de 209.703 de lei.