Un mare bulevard din Craiova, tranzitat zilnic de mii de autovehicule, reabilitat cu fonduri europene și recepționat în urmă cu doar doi ani, se prăbușește din cauza canalului colector care îl traversează pe toată lungimea. Este vorba despre bulevardul Râului, care, deși e în perioada de garanție, a început să se lase din loc în loc pe sensul de mers dinspre Romanești spre strada Brestei. Asfaltul se surpă de la o zi la alta și există în orice moment riscul ca o mașină aflată în trafic să cadă într-un crater. Riscul este cu atât mai mare cu cât respectiva arteră de circulație este tranzitată de autovehicule de mare tonaj. Astfel de surpări ale asfaltului se întâlnesc la intersecția cu strada Dealul Spirei, cu strada Morii și la intersecția cu strada Victor Papilian. Inițial, nici constructorul Tel Drum și nici autoritățile locale nu au bănuit care ar fi cauza degradării străzii. Mai mult, constructorul nu și-a asumat aceste surpări ale străzii și a susținut că situația apărută nu face obiectul garanției și că nu va interveni pentru reparații.
În fața acestei situații, Primăria Craiova, prin Direcția Servicii Publice, a făcut propria investigație pentru a depista cauza acestor surpări. Cu sprijinul și aparatura Companiei de Apă Oltenia, au descoperit în cele din urmă că aceste lăsări ale asfaltului sunt cauzate de canalul colector care este plasat între cele două sensuri de mers. Mai precis, infiltrațiilor de apă provenite din canal, care și acesta a fost reabilitat în perioada anilor ‘90. Numai că, în timp, unele dintre îmbinările dintre casetele de beton ale canalului au cedat și apa s-a infiltrat sub covorul asfaltic și a ros pe unele porțiuni pământul. După multe sesizări venite din partea craiovenilor, dar și prezentări în presa locală, autoritățile locale care în 2016 au făcut recepția lucrării pe repede înainte au ieșit și au făcut următoarele precizări: „Pe strada Râului sunt patru zone în care terenul este lăsat mai mult. Pentru acestea, însă, constructorul ne-a trimis o notificare cum că nu-și recunoaște vina. Am dispus Direcției Servicii Publice să facă o verificare, pentru că în zonele respective canalul nu a fost reabilitat acum, ci prin anii ‘90, iar casetele de la canalul colector au fost așezate direct pe pământ, față de varianta recentă, când casetele au fost așezate pe o placă de beton, pe fundul canalului. În atâția ani, pământul a lucrat și casetele s-au îndepărtat. Din cauza acestei îndepărtări, atunci când apar debite masive de apă după ploi, apa pătrunde printre casetele respective și spală o parte din suportul de sub stratul de asfalt de pe stradă. Lucrul acesta l-a sesizat constructorul și ne-a transmis această pretenție, spunându-ne că situația nu i se datorează, că nu e vorba de lucrări prost executate și că nu fac obiectul garanției“, explica Mihail Genoiu, primarul Craiovei, în urmă cu o lună.
Drept urmare, în prezent, autoritățile locale au trimis echipele de muncitori în teren. Au restricționat circulația pe bulevardul Râului, au decopertat covorul asfaltic la intersecția cu strada Dealu Spirei, urmând să demareze lucrările de reparații la canalul colector și ulterior la stradă. „Lăsarea asfaltului pe bulevardul Râului este cauzată de infiltrațiile provenite de la canalul colector. Casetele care formează acest canal s-au distanțat în timp, s-au dislocat și, în perioada cu cantități mari de apă, aceasta se infiltrează sub covorul asfaltic. Aceste constatări le-am făcut împreună cu cei de la CAO. Ulterior, am adus la fața locului un proiectant și un diriginte de șantier de la fondurile europene și am găsit soluția să decopertăm carosabilul la intersecția cu strada Dealul Spirei. Am decopertat și în spațiul verde și zona pistei de biciclete și într-adevăr am văzut că apa care a ieșit din ovoidul de canalizare a prespălat fundația drumului. Proiectantul a venit cu soluția să cămășuim canalul pe zonele afectate. Banii necesari remedierii vor veni de la bugetul local“ , a precizat Delia Ciucă, directorul Direcției Servicii Publice din cadrul Primăriei Craiova.
Cum autoritățile locale spun că au depistat patru astfel de zone, pe bulevardul Râului, unde asfaltul s-a surpat, respectiva arteră de circulație va deveni în perioada imediată un șantier. În plus, la acest moment, tot aici se lucrează la ridicarea și înlocuirea capacelor de la cămine. Șoferii sunt nevoiți, din acest motiv, să facă slalom printre balizele așezate la fiecare gură de canal.
În Craiova, asfaltul „înghite“ gurile de canal
Probleme cu gropile în asfalt, dar și gurile de canal „înghițite“ de covorul asfaltic sunt pe mai toate străzile orașului Craiova. Astfel de exemple avem pe strada Brestei în dreptul Tribunalului Județean, pe strada Corneliu Coposu pe sensul de mers dinspre Parcul „Romanescu“ spre Piața Chiriac, pe strada Popoveni la intersecția cu bulevardul Nicolae Romanescu, pe strada Rovinari la intersecția cu strada Aurel Vlaicu în cartierul Valea Roșie. Șoferii dau teste de îndemânare pentru că trebuie să le ocolească zilnic, să intre pe contrasens sau să treacă peste ele. Este un „fenomen“, asfaltul se macină în jurul unora dintre capacele de canalizare, lărgindu-se în timp, iar altele sunt de-a dreptul scufundate în asfalt, adâncindu-se tot mai mult în urma traficului.