Un tren de marfă, aparținând operatorului privat GFR (Grup Feroviar Român), a deraiat ieri-dimineaţă, între stațiile CF Malu Mare și Banu Mărăcine. Mărfarul, încărcat cu biodiesel, avea în compunere 23 de vagoane şi locomotiva. Potrivit Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA, evenimentul a avut loc după ce mecanicul de locomotivă a intrat pe culoarea roşie a semaforului pe firul I de circulaţie, care este închis pentru reabilitare. Pe viaductul de la Cârcea, podul s-a prăbuşit, iar șase vagoane au deraiat. Unul dintre vagoane a rămas înclinat, agăţat de locomotivă, iar din acesta s-a scurs biodiesel într-un pârâu din zonă. „Trenul aparținând operatorului GFR a a intrat pe firul I de circulație, pe distanța Malu Mare-Banu Măracine, pe care accesul era interzis pentru circulația trenurilor, întrucât era închis pentru efectuarea lucrărilor de reparație capitală. Structura viaductului pe firul II nu este afectată. După evaluarea primară de către personalul de specialitate CFR s-a hotârât ca circulația trenurilor să fie deviată pe ruta ocolitoare Caracal – Piatra Olt – Craiova, până la stabilirea variantelor definitive de reluare a circulației pe Magistrala CF 900 pe distanța Craiova-Caracal“, au precizat oficialii companiei CFR SA.
Mobilizare masivă de forţe
Prefectul judeţului Dolj, Dan Narcis Purcărescu, prezent la faţa locului, a declarat că au fost mobilizate forţe de intervenţie de la Detaşamentele 1 şi 2 din cadrul ISU Dolj, echipaje de poliţie, salvare, reprezentanţi de la CFR, Apele Române, Garda de Mediu, ITM, Poliţia Transporturi.
„Pe firul I de cale ferată circulaţia era întreruptă, pentru că de vreo lună era în reparaţie şi din acest motiv şina de cale ferată nu mai era pe o porţiune de circa 100 de metri. Se pare că mecanicul de locomotivă a ignorat semnalele date de la gara din Cârcea. El trebuia să treacă automat pe firul 2 şi nu a trecut. Nu ştiu ce s-a întâmplat. Cert este că a mers înainte chiar pe unde nu erau şinele de cale ferată şi s-a rupt podul pe toată lungimea lui. Practic, a intrat pe o zonă fără cale ferată şi în virtutea inerţiei locomotiva a trecut podul şi a scăpat, de asta nici nu sunt victime omeneşti. Dar restul de vagoane, care erau în spate, pe pod, șase-șapte vagoane, au căzut în gol“, a declarat Dan Narcis Purcărescu.
Circulaţia feroviară a fost întreruptă, pentru a se verifica dacă mai există siguranţă şi pe firul II, iar trenurile au fost deviate pe ruta Caracal – Piatra-Olt – Balş.
Mecanicul era băut
După incident, mecanicul de locomotivă a fost testat cu aparatul etilotest. Bărbatul prezenta o alcoolemie de 0,72 mg/l alcool în sânge. Potrivit poliţiştilor de la Transporturi, pe numele acestuia s-a deschis dosar penal pentru comiterea infracţiunilor de prezentarea la serviciu sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe şi distrugerea sau semnalizarea falsă în cazul producerii unui accident. Pedepsele pentru aceste infracţiuni sunt de la trei la zece ani de închisoare.
Zgomotul puternic i-a speriat pe locuitorii din Preajba. „S-a auzit un uruit îngrozitor. Am ieşit din case, pentru că am crezut că e cutremur. Când ne-am dus să vedem ce s-a întâmplat, am rămas înmărmuriţi. Podul era rupt şi vagoanele atârnau în hău“, ne-a povestit o localnică.
AN „Apele Române“, prin Administraţia Bazinală de Apă Jiu, a mobilizat echipele de intervenţie pentru a interveni cu material absorbant în vederea limitării poluării produse de scurgerea de biodiesel. „S-a intervenit cu un buldozer pentru izolare, iar echipele noastre sunt pregătite să dea cu material absorbant pentru a nu polua Jiul“, se menţionează în comunicat.
Deraieri de trenuri în 2018
Mai multe deraieri de trenuri pe liniile de cale ferată din România au avut loc anul acesta.
Un tren în care se aflau 20 de călători şi care circula pe traseul Timişoara Nord-Reşiţa Nord a deraiat, pe 19 iunie 2018, după ce locomotiva a lovit un copac dărâmat de furtună peste calea ferată.
Un vagon încărcat cu benzină dintr-o garnitură de mărfar a deraiat, pe 11 aprilie, de pe calea ferată, în municipiul Bacău. Nu au existat scurgeri de combustibil.
Pe 18 martie, două vagoane-cisternă din componenţa unui tren cu vagoane-cisternă a deraiat în zona podului feroviar de la periferia municipiului Constanţa care traversează bulevardul I.C. Brătianu.
Un tren de marfă cu 38 de vagoane, încărcat cu cherestea, a deraiat, pe 16 martie, în zona staţiei Dealul Ştefăniţei.
Pe 16 martie, două vagoane ale unui tren de marfă, care erau încărcate cu deşeuri metalice, au deraiat în staţia Ghimeş fără a fi înregistrate victime.
Pe 1 februarie, patru din cele 20 de vagoane ale unui tren care transporta motorină au deraiat, în zona Balota din comuna mehedinţeană Şimian, unul răsturnându-se.