Primăria Craiova s-a asociat, luna trecută, cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) în vederea pregătirii şi implementării în comun a proiectului „Achiziție de mijloace de transport public – tramvaie“. Ministerul urma să demareze procedura prin care să se achiziționeze, pentru Craiova, 17 tramvaie noi, însă a pornit cu stângul acest demers, estimând greșit prețul unui tramvai, la o valoare de cinci ori mai mică. Astăzi, consilierii locali din Bănie se vor întruni în ședință extraordinară pentru a modifica în consecință acordul de parteneriat încheiat cu MDRAP.
La sfârșitul lunii trecute, Consiliul Local al Municipiului (CLM) Craiova aproba, în ședință ordinară, încheierea unui acord de parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) privind participarea la proiectul „Achiziție de mijloace de transport public – tramvaie“, în vederea depunerii şi obţinerii finanțării acestuia prin Programul Operațional Regional 2014-2020. Acordul prevedea ca părțile să pregătească și să implementeze în comun acest proiect, prin care ministerul urma să achiziționeze, în numele municipiului Craiova, 17 tramvaie cu o lungime de aproximativ 25 de metri. Tot prin acea hotărâre se aproba valoarea eligibilă aferentă mijloacelor de transport public solicitate la finanţare, contribuția Craiovei la acest proiect și obligațiile pe care și le asuma municipalitatea, în speță achitarea eventualelor cheltuieli neeligibile sau a unor cheltuielile conexe ce ar putea apărea pe durata implementării proiectului.
Protocolul de asociere a primăriei cu Ministerul Dezvoltării nu însemna neapărat că tramvaiele mult așteptate vor ajunge în Bănie până la sfârșitul anului și le vor înlocui pe cele actuale, vechi de peste 35 de ani și depășite din punct de vedere fizic și moral, dar părea un prim pas înainte pentru un transport public modern. MDRAP a pornit însă cu stângul acest proiect, pentru că, din start, s-a încurcat în calcule, estimând greșit prețul unui tramvai. Nu și-a dat seama de acest lucru nici după ce a primit hotărârea CLM Craiova, ci abia după ce a fost înștiințat de un funcționar din cadrul primăriei. Așa că a cerut autorităților locale să dea o nouă hotărâre, de data asta cu sumele corecte transmise ulterior. Proiectul cu modificările de rigoare și cu încetarea efectelor hotărârii de luna trecută va fi supus astăzi la vot, într-o ședință extraordinară de consiliu local.
MDRAP a estimat o sumă de cinci ori mai mică
Potrivit raportului atașat noului proiect de hotărâre, Ministerul Dezvoltării își recunoaște greșeala, susținând în adresa către primărie că prețul corect estimat al unui tramvai este de 10 milioane/bucată, fără TVA, şi nu de 2 milioane lei/bucată, fără TVA, cum în mod eronat a fost transmis inițial. Prin urmare, nici sumele aprobate inițial nu mai sunt de actualitate, valorile prezentate în noul proiect crescând de cinci ori. Astfel, valoarea eligibilă aferentă celor 17 tramvaie solicitate la finanţare este acum de 202.349.385 de lei, inclusiv TVA, și nu de 40.471.900 de lei, cât s-a menționat prima dată, ceea ce înseamnă că și contribuția Craiovei, de 2% din valoarea eligibilă, va crește de la 809.438 de lei la 4.046.987,70 de lei (cofinanțarea proiectului).
Din schimbul de e-mailuri dintre cele două instituții reiese că primăria a fost cea care și-a dat seama, ulterior ședinței din 26 iulie, că prețul estimativ pentru un tramvai înaintat de Ministerul Dezvoltării Regionale este mult prea mic și că a anunțat telefonic ministerul de greșeala făcută. Acesta a revenit cu un e-mail în care a precizat valoarea estimativă reală, noii indicatori tehnico-economici ai investiției, cerând și îndreptarea erorii. Conform datelor din anexa nr. 3 la Hotărârea de Consiliu Local, din cele 17 tramvaie propuse spre achiziționare, zece ar fi pentru ruta 100, trei pentru ruta 101 și patru pentru ruta 102.