În sfârşit, după zece ani, proiectul „Modern“ devine funcţional în Craiova. Ce viza respectivul proiect finanţat cu fonduri europene? Craiova, împreună cu alte patru localităţi din Europa, primeau bani pentru modernizarea transportului local. În fapt, cele două milioane de euro erau destinate RAT Craiova, care trebuia să doteze mijloacele de transport în comun cu cititoare de carduri, transportul călătorilor urma să se facă pe bază de card contactless, iar în staţii să fie montate panouri electrice care să informeze călătorii cu privire la orarul de mers al mijloacelor de transport în comun. Ce-i drept, cititoarele au fost montate, dar au rămas doar de decor, panourile electrice – atâtea câte au fost montate prin staţiile RAT – au avut viaţă scurtă, iar tichetele nu le-a văzut nimeni de la anunţarea cu tam-tam a proiectului.
La acest moment, RAT Craiova face primul pas pentru repunerea pe picioare a proiectului de e-ticketing. „La această dată, pe 75 de mijloace de transport sunt montate aceste sisteme de ticketing, urmând ca în perioada următoare să finalizăm montarea pe încă 15 autobuze şi 12 tramvaie. Asta presupune înlocuirea tradiţionalelor abonamente sau bilete pe hârtie cu tichete care vor fi validate în mijloacele de transport în comun prin intermediul tehnologiei de tip contactless“, a precizat Marcel Tănăsescu, directorul RAT Craiova.
De exemplu, pensionarul care beneficiază de un abonament gratuit nu va mai primi de la tonetă suportul de hârtie binecunoscut, ci un card pe care trebuie să-l valideze de fiecare dată când urcă în autobuz. Adică să-l apropie de acel cititor de carduri care va înlocui vechiul compostor. La fel va trebui să procedeze şi ceilalţi craioveni care au abonament pe RAT, cu precizarea că ei trebuie să-şi încărcarce valoric aceste cartele la cele cinci puncte de încărcare care vor fi funcţionale de săptămâna viitoare în Craiova, sau cel mai uşor online.
În locul compostorului din autobuz apare cititorul contactless
Implementarea programului se va face cu sprijinul firmei Telelink Services România, care oferă soluţii smart de transport. Reprezentantul acesteia, Alexandru Irimia, a explicat cum vor proceda craiovenii care călătoresc cu mijloacele de transport în comun şi care vor renunţa treptat la biletele şi abonamentele clasice. „Călătorul nu mai foloseşte dispozitivul tradiţional (compostor) cu care validează călătoria, el doar se autentifică în platformă cu ajutorul cardului. Există o platformă pe bază de conturi de călător şi ei folosesc cardul contactless sau o aplicaţie de telefonie ori un cod QR (cod matrice). Platforma va oferi şi o serie de avantaje, pe parte de raportare, călătorii vor avea în timp real acces la toate mijloacele de transport, la toate validările“, a precizat Alexandru Irimia.
Dispare abonamentul pe hârtie
Trecerea de la abonamentul clasic pe hârtie la abonamentul contactless se va face treptat în Craiova, dat fiind numărul mare de abonaţi, din câte spun reprezentanţii autorităţilor locale.
„Avem 50-60.000 de abonaţi, ei trebuie să treacă pe celălalt abonament, cel contactless, să înveţe să-l folosească, să-l valideze la urcarea în mijloacele de transport în comun. Va fi poate mai dificil pentru persoanele care nu sunt familiarizate şi din acest motiv vor merge în paralel cu cele două metode.
Pentru început, pe clasicele bilete de hârtie pe care acum le validăm la validatorul mecanic avem în plan să printăm un cod QR. Acestea vor fi validate prin apropierea de validator, care citeşte codul, şi validarea se face în platformă, în cloud. Vom avea automate de bilete stradale şi îmbarcate (în autobuz – n.r.), vom avea informare prin panouri în staţii“, a declarat Sorin Manda, administratorul oraşului.
Cardul rămâne valabil chiar dacă este folosit o lună şi alta nu, iar dacă este pierdut se poate elibera un alt card.