Modernizarea unei străzi din Craiova va „înghiţi“ un sfert din toată suma prevăzută în acordul-cadru de reabilitare și modernizare a străzilor din municipiu în următorii patru ani. Primăria a alocat suma de 75.316.196 de lei pentru modernizarea a 87 de drumuri din oraş, majoritatea de pământ şi de la periferie, însă aproape 19 milioane de lei vor fi cheltuiţi pentru asfaltarea unei artere de 1,7 km. La final, strada va avea două benzi pe sens şi spaţiu verde pe mijloc.
Consiliul Local (CL) al municipiului Craiova a aprobat, luna trecută, actualizarea devizului general şi a indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „Modernizare strada Carpenului“, a cărei documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenții data din 2015. Drumul face legătura între strada Teilor şi strada Gârleşti, are circa 1,7 kilometri, este de pământ şi arată deplorabil, aşa că primăria l-a prins în lista cu cele 87 de străzi, majoritatea de la periferie, care ar urma să fie asfaltate în perioada 2018-2022, în baza unui acord-cadru de reabilitare și modernizare străzi plătit cu bani de la bugetul local.
Contractul de proiectare şi execuţie a fost atribuit în luna iulie firmelor Erpia SA și Construcții Erbașu SA, pentru o valoare totală cu TVA de 75.316.196 de lei. Străzile au fost împărţite pe loturi, municipalitatea a ales un pachet de 19, pentru care a dat ordin de începere a proiectării, la unele a fost demarată şi execuţia pe final de toamnă, dar vremea rea a dus la sistarea lucrărilor până în primăvară. Din toate aceste străzi, Carpenului se va dovedi, cel mai probabil, cea mai costisitoare investiţie a autorităţilor locale în materie de modernizare, ţinând cont de noile costuri rezultate în urma proiectării şi aprobate de CL. „Este un proiect foarte mare și frumos, dar şi ceva mai scump“, anunţa prin toamnă primarul Mihail Genoiu, fără să dea mai multe detalii.
Investiţia sare de patru milioane de euro
Lucrările de modernizare a străzii Carpenului vor fi executate de firma craioveană Erpia SA, proiectul tehnic fiind întocmit de Romasco Concept SRL, societate parte din asociere. Romasco a primit tema de proiectare în august, documentaţia de proiectare fiind înmânată autorităţilor locale în octombrie. Aici a apărut şi surpriza, pentru că după elaborarea proiectului tehnic a rezultat un nou deviz general și alți indicatori tehnico-economici, iar sumele nu sunt deloc mici. Astfel, valoarea totală a investiţiei se va ridica la 15.850.480 de lei (fără TVA), adică 3.395.270 de euro. Cu TVA, asta înseamnă 18.862.080 de lei, echivalentul a 4.040.370 de euro, la un curs de 4,6684 lei/euro. Din aceşti bani, construcţiile şi montajul reprezintă 16.641.310 lei, adică 3.564.670 de euro.
Practic, un sfert din toată suma prevăzută în acordul-cadru de reabilitare a străzilor din Craiova în următorii patru ani se va cheltui cu modernizarea străzii Carpenului. Din devizul general mai aflăm că pentru proiectare şi engineering vor fi necesari 65.470 de euro, pentru asistenţă tehnică – 7.270 de euro, 21.390 de euro va fi taxa către Inspectoratul de Stat în Construcţii, 17.820 de euro cota pentru Casa Socială a Construcţiilor, iar 363.740 de euro sunt trecuţi la cheltuieli diverse şi neprevăzute.
Ce se va întâmpla cu canalul Carpenului
Lucrările vor începe cu astuparea canalului de pe mijloc, care a şi fost defrişat, scoţând la iveală mormane de gunoaie aruncate la voia întâmplării. Proiectantul a considerat oportună astuparea (umplerea cu pământ) canalului de N-V, deoarece „în prezent, el nu mai corespunde scopului pentru care a fost proiectat și executat“. În luarea acestei decizii, proiectantul susţine că a avut în vedere şi părerea Administrației Bazinale de Apă Jiu Craiova cum că „pe acest canal sunt numeroase depozite necontrolate de gunoaie și deșeuri menajere, care sunt adevărate focare de infecție“.
„Canalul deschis existent în lungul străzii Carpenului nu mai corespunde în prezent scopului pentru care a fost proiectat și executat, respectiv de preluare a apelor de pe versanții limitrofi și apărarea împotriva inundațiilor. Datorită extinderii zonei construite, prin realizarea de clădiri pe ambele maluri ale canalului, dar și executării Centurii de Nord, nu mai poate fi vorba de o hidrologie în regim natural, ci de o hidrologie în regim urban, pe canale închise, nu pe canale deschise“, se explică în proiect. „În această situație, în lungul acestui canal, între intersecția străzii Carpenului cu strada Gârlești, respectiv strada Teilor s-a prevăzut realizarea unui canal magistral din tuburi PAFSIN, care să preia apele pluviale colectate de pe strada Carpenului și străzile adiacente și să asigure preluarea viitoarelor colectoare din amonte de strada Gârlești“, este soluţia oferită de proiectant.
Cum va arăta strada Carpenului
Potrivit datelor din proiectul tehnic, modernizarea străzii Carpenului va presupune împărţirea ei în două tronsoane, care vor fi abordate diferit. Primul tronson este cuprins între strada Teilor și strada Merișorului, are 715 metri lungime şi va fi prevăzut cu două sensuri de mers cu o lăţime de şase metri, despărţite de un spațiu verde lat de trei metri. Celălalt tronson, cuprins între strada Merișorului și strada Gârleşti, lung de 975 m, va avea tot două sensuri de mers cu parte carosabilă lată de şase metri, dar cu un spaţiu verde între sensuri de 1,50 m. Tot în proiect se mai menţionează că primul tronson va avea un trotuar de un metru lăţime, urmat de primul sens de circulație, spațiul verde și al doilea sens de circulație, iar al doilea tronson va fi prevăzut cu două trotuare cu lăţimea de un metru.
Cea mai mare investiţie în modernizarea unor străzi din Bănie a fost de circa zece milioane de euro, însă aici a fost vorba de fonduri europene, iar lucrările au vizat trei mari artere de circulaţie din oraş: Râului, Caracal şi Bariera Vâlcii. Standardele de cost pentru obiective de investiţii finanţate din fonduri publice, stabilite în 2010 prin hotărâre de guvern, prevedeau un cost de 5,4 milioane lei/km pentru un drum naţional şi de 16 milioane lei/km pentru o autostradă extraurbană în zonă de şes. Costurile erau fără TVA şi se refereau la lucrări de structură rutieră, terasamente, drenaj, parapeţi şi semnalizare rutieră.